Het Vervolg...

23 juli 2020 - Oss, Nederland

In mijn vorig verhaal schreef ik nog over mijn plannen, om de Camino de Madrid te gaan wandelen in september. Inmiddels weten wij allemaal waarom dit niet door kan gaan, en daarom ben ik gaan zoeken naar een alternatief. Pelgrimeren in eigen land dus, en daar zijn er wel een paar van. Nu houd ik totaal niet van drukte als ik wandel ( buiten de Nijmeegse Vierdaagse dan ), dus heb ik er een uit gekozen, waarvan ik denk dat het wat rustiger zal zijn op deze route.

Het Peerkepad vernoemd naar Petrus Donders, een Nederlandse Missionaris uit Tilburg.

Blessed Petrus Donders

Een omschrijving die ik gevonden heb over het Peerkepad.

Wie de Camino naar Santiago de Compostela te lang en te ver vindt, heeft een goed alternatief: PeerkePad. Deze niet gemarkeerde route loopt van Wittem naar Tilburg en verbindt twee pelgrimsoorden met elkaar: die van de heilige Gerardus Majella in Wittem, en van de zalig verklaarde missionaris Peerke Donders (Tilburg is zijn geboorteplaats).

unnamed (1)

Deze pelgrimsweg heeft een totale lengte van 165 km. Men kan ook - met hier en daar een variant - van Tilburg naar Wittem wandelen. Zowel noordwaarts als zuidwaarts is de route verdeeld in zeven delen van 14 tot 30 km, zodat men een zevendaagse wandeltocht kan maken. Uiteraard kan men ook de tocht over méér dagen verdelen of PeerkePad in afzonderlijke dagtochten bewandelen. Er zijn aan de hand van dit boekje ook rondwandelingen mogelijk van 14 km tot 23 km door routes in beide richtingen te combineren; de heilige huisjes worden ook dan niet overgeslagen.

Bezinning, stilte, verbondenheid en genieten zijn de kernwoorden van dit PeerkePad, en is in eerste instantie bedoeld ter nagedachtenis aan de pater redemptorist Peerke Donders die zijn leven doorbracht onder verstoten melaatsen in Suriname. Door elke dag aandacht te geven aan een bepaald thema van de 'zeven werken van barmhartigheid' geeft men aan de tocht een pelgrimskarakter.

IMG_5624

Maar het zijn natuurlijk ook ronduit mooie wandelingen door de Geul- en Maasvallei en door prachtige natuurgebieden in Belgisch Limburg en de Brabantse Kempen.

Mits Corona geen roet in het eten gooit, ga ik dit Peerkepad half september lopen van Zuid naar Noord, van Wittem naar Tilburg. Ik trek daar negen a tien dagen voor uit. De volgende keer meer...

Fijn dat ik Jullie weer mee kan nemen op mijn tocht.

1. Jannie:
    23 juli 2020
    succes Rianne en ik zie er naar uit naar jou mooie reisverslag, en die van steun en kreun
  2. Rianne:
    5 augustus 2020
    Dank je wel Jannie, ik ga er iets moois van maken.
  3. Gerda:
    23 juli 2020
    Goed van je om een alternatief te zoeken.Succes
  4. Rianne:
    5 augustus 2020
    Dank je wel Gerda... Ik denk dat het Peerkepad wel bij mij past.
  5. Bea:
    23 juli 2020
    Zal vast en zeker weer een mooie tocht zijn!😊
  6. Jose van Empel:
    Helemaal goed Rianne en natuurlijk "loop"ik weer mee.😁
  7. De leeuw Jacqueline:
    23 juli 2020
    Lijkt me ook een prachtige tocht, een goed alternatief. Ik ga weer meelezen en genieten van je reisverslagen.
  8. Rianne:
    5 augustus 2020
    Ik ga proberen om elke dag er een mooi reisverslag van te maken.
  9. Maria Feldkamp:
    24 juli 2020
    Succes Rianne.
    Ik kijk weer uit naar je verslag en foto's.
    belangrijkste is dat je er, samen met je 2 maatjes, weer van geniet.
    Liefs en groetjes.
  10. Rianne:
    5 augustus 2020
    Dank je wel Ria. Ik ga er iets moois van maken.
  11. Corrie van helvoirt:
    24 juli 2020
    succes rianne het zal zeker een mooie tocht worden .ik zal er weer zeker van genieten corrie
  12. Rianne:
    5 augustus 2020
    Dank je wel Corrie en leuk dat je mij weer gaat volgen.
  13. Sylvia:
    26 juli 2020
    Het is wel geen Camino maar best wel de moeite waard denk ik.
  14. Rianne:
    5 augustus 2020
    Het is zeker geen Camino maar ik ga er wel van genieten.
  15. Ine:
    27 juli 2020
    Ja leuk denk ik mijn moeder heeft het boekje van Peerke. Helemaal. Op gebid en dat heb ik ook dat houten Peerke hangt hier aan de muur
    Succes liefs Ine
  16. Rianne:
    5 augustus 2020
    Hoi Ine, Ik heb Peerke nog nooit bij Jullie zien hangen, de volgende keer zal ik eens goed kijken.
  17. Sjaak en Berrie:
    28 juli 2020
    Hoi Rianne, heel veel succes met het lopen van deze route. We blijven je volgen.

Sjaak en Berrie
  18. Rianne:
    5 augustus 2020
    Dank je wel Sjaak en Berrie, leuk dat jullie mij weer gaan volgen.
  19. Miranda Hermkens:
    1 augustus 2020
    Geen Camino, maar toch weer de uitdaging en het plezier van het wandelen en beleven. Gaat goed komen.
  20. Rianne:
    5 augustus 2020
    Het gaat zeker goed komen Miranda, ik ga er van genieten. xxx
  21. Ruud van Breda:
    4 augustus 2020
    Hoi Rianne,
    Leuk dat je op deze manier een tocht maakt.
    Persoonlijk ben ik verschillende keren in de kapel van Peerke Donders geweest.
    Naast de kapel is een mooie statie weg.
    Wanneer vertrek je??
    Succes groet Ruud
    P.s
    Eers daags ben je ook nog jarig
  22. Rianne:
    5 augustus 2020
    Ha Ruud, Ik vertrek 13 september en ga 9 a 10 dagen wandelen.
    Ik ga in Tilburg Peerke Donders bezoeken.
    Ik wens je alvast een fijne verjaardag. Was het een dag voor mij op 7 augustus?
    Groetjes, Rianne
  23. Ruud van Breda:
    Hoi Rianne,

Ik ben nu nu voor een paar dagen in de Lutte. Ben inderdaad 7 augustus jarig.
    Misschien kunnen we nog een wandeling maken.
    Groetjes Ruud