Het Vervolg...

23 juli 2020 - Oss, Nederland

In mijn vorig verhaal schreef ik nog over mijn plannen, om de Camino de Madrid te gaan wandelen in september. Inmiddels weten wij allemaal waarom dit niet door kan gaan, en daarom ben ik gaan zoeken naar een alternatief. Pelgrimeren in eigen land dus, en daar zijn er wel een paar van. Nu houd ik totaal niet van drukte als ik wandel ( buiten de Nijmeegse Vierdaagse dan ), dus heb ik er een uit gekozen, waarvan ik denk dat het wat rustiger zal zijn op deze route.

Het Peerkepad vernoemd naar Petrus Donders, een Nederlandse Missionaris uit Tilburg.

Blessed Petrus Donders

Een omschrijving die ik gevonden heb over het Peerkepad.

Wie de Camino naar Santiago de Compostela te lang en te ver vindt, heeft een goed alternatief: PeerkePad. Deze niet gemarkeerde route loopt van Wittem naar Tilburg en verbindt twee pelgrimsoorden met elkaar: die van de heilige Gerardus Majella in Wittem, en van de zalig verklaarde missionaris Peerke Donders (Tilburg is zijn geboorteplaats).

unnamed (1)

Deze pelgrimsweg heeft een totale lengte van 165 km. Men kan ook - met hier en daar een variant - van Tilburg naar Wittem wandelen. Zowel noordwaarts als zuidwaarts is de route verdeeld in zeven delen van 14 tot 30 km, zodat men een zevendaagse wandeltocht kan maken. Uiteraard kan men ook de tocht over méér dagen verdelen of PeerkePad in afzonderlijke dagtochten bewandelen. Er zijn aan de hand van dit boekje ook rondwandelingen mogelijk van 14 km tot 23 km door routes in beide richtingen te combineren; de heilige huisjes worden ook dan niet overgeslagen.

Bezinning, stilte, verbondenheid en genieten zijn de kernwoorden van dit PeerkePad, en is in eerste instantie bedoeld ter nagedachtenis aan de pater redemptorist Peerke Donders die zijn leven doorbracht onder verstoten melaatsen in Suriname. Door elke dag aandacht te geven aan een bepaald thema van de 'zeven werken van barmhartigheid' geeft men aan de tocht een pelgrimskarakter.

Maar het zijn natuurlijk ook ronduit mooie wandelingen door de Geul- en Maasvallei en door prachtige natuurgebieden in Belgisch Limburg en de Brabantse Kempen.

Mits Corona geen roet in het eten gooit, ga ik dit Peerkepad half september lopen van Zuid naar Noord, van Wittem naar Tilburg. Ik trek daar negen a tien dagen voor uit. De volgende keer meer...

Fijn dat ik Jullie weer mee kan nemen op mijn tocht.