Camino de Madrid ... Dag 18 Santervas de Campos - Sahagún 20,5 km /deel 2

15 mei 2023 - Sahagún, Spanje

Deel 2 van mijn verhaal...

Na het troosteloos gehuchtje met alleen een taxi gaat het weer verder, en volgen wij de pijlen. Het gaat nog langs een kerk waarvan ik vermoed dat ook deze niet meer als zodanig gebruikt wordt.

1684052635865

1684053309730

Hij wordt wel gebruikt door de ooievaars, die elk plekje benutten om een nest te kunnen bouwen.

1684053441751

Wij steken een brug over een riviertje over, die nog net niet droog staat. Hier gaan wij links af, en gaan dit pad langs het riviertje kilometers lang volgen. Het ligt mooi beschut...

1684053488322

1684054066977

Filmpje nummer 3 is hier gemaakt...

1684054483005

Links het riviertje met een bomenrij, rechts de akkerbouw die bevloeid worden door het weinige water uit het riviertje.

1684055554157

1684055633708

En zo gaat het kilometers rechtdoor, er lijkt geen eind aan te komen. Vandaag doet ieder zijn eigen ding... Marianne heeft een luisterboek op staan, en ik ben met mijn gedachten elders. De hele ochtend heb ik al last van mijn enkel, dus schuif ik nog maar een pilletje naar binnen.

1684057772844

1684057701032

Zeker als je geen aanspraak hebt, is het extra moeilijk om door te blijven gaan. Maar een pijnstiller doet zijn werk, en dan gaat bij mij er al snel de turbo op... Ja ja ik weet het, het is niet de juiste methode, maar ik voel mij er wel bij.

Doordat ik een flink tempo hanteer, heb ik Marianne al snel ver achter mij gelaten en geniet van de cadans van het lopen. Dit eindeloze pad is rijk begroeid met klaprozen, wat is dat toch mooi om te zien. Ik kwam voor de lente en het gele koolzaad, maar ik kreeg van Madrid tot hier alleen maar klaprozen.

IMG-20230514-WA0012

In de verte zien wij het dorpje Granja de Campos liggen, het is net of het pad er recht naar toe gaat. Het is slechts schijn want net voor het dorp en het viaduct van de spoorlijn, buigen wij af. Onder het viaduct vind ik een steen waar ik op kan zitten. Hier wacht ik op Marianne, doe even een boodschap en eet een mandarijntje.

IMG_20230514_115335

Ik kan haar zo mooi zien aankomen in de bocht naar het spoorviaduct. Ik maak sterk ingezoomd bovenstaande foto. Later zegt zij tegen mij "dat is een mooie voor op mijn begrafenis". Zo ging het deze hele Camino, als we weer eens een mooie foto gemaakt hadden. 😊

1684060028115

Na het viaduct verlaten wij dit eindeloze pad, slaan linksaf en volgen een stukje de doorgaande weg, waarna het tot aan Sahagún een keienpad is. Eindeloos ga ik niet meer zeggen want het eindigt op onze eindbestemming, maar lang is het zeker want wij moeten nog 7,5 km.

1684061054907

IMG-20230514-WA0013

Hier komen wij onze 13e Pelgrim tegen van deze Camino de Madrid, en deze komt ons tegemoet. Een kort praatje... en hij vertelt mij dat hij onderweg is naar Madrid. Ik weet zeker dat als je deze route tegengesteld gaat lopen, je zeker meer Pelgrims gaat ontmoeten. Misschien iets voor een volgende keer 🤔

1684062156541

1684062824694

Deze laatste kilometers blijven Marianne en ik bij elkaar, samen maken wij af waar wij aan begonnen zijn in Madrid. Harriet was deze Camino meestal een uur eerder in de etappe plaats, en ook vandaag is dat niet anders. Daarom heb ik met haar ook niet die band kunnen opbouwen, die ik met Marianne wel heb.

1684062899654

En dan ligt Sahagún aan onze voeten. Wij zijn er en maken gauw nog een selfie, want dit hebben wij toch maar mooi gedaan samen.

1684062930044

Ik weet van mijn Camino Francés in 2019, dat ik hier een certificaat wat ze een 'halve Compostella' noemen, kon afhalen. Een halve omdat Sahagún precies op de helft ligt van de 790 km lange Francés. Toen was dit in onderstaand gebouw.

1684063361050

Nu kloppen wij hier tevergeefs aan, want het is verplaatst naar het Tourist Office gevestigd in de Albergue de Peregrinos. Een betere plaats denk ik, want hier leid de Camino naar toe. Wij ontvangen hier onze hele Compostella van Camino de Madrid. Het is een hele andere als van de vorige keer.

IMG_20230514_155957

Ik kan merken dat deze certificaten maar een paar keer op een dag uitgereikt worden, terwijl het voor het de Francés om enkele honderden gaat op één dag... Om het drukte verschil weer te geven tussen beide Camino's. Marianne overnacht in deze Albergue, waar ik in 2019 sliep.

1684066491518

Zij brengt haar spullen naar boven,  daarna gaan wij op zoek naar mijn Hostal. Gelukkig hoeven wij niet ver te lopen, want het ligt zowat om de hoek. Ook ik breng even snel mijn spullen weg, doe mijn sandalen aan, want dat loopt een stuk fijner. In de Hal lopen wij Harriet tegen het lijf... Zij vraagt of wij gaan lunchen? Wij weten het eerlijk gezegd nog niet. Want wij gaan eerst proosten...

IMG_20230514_144701

Maar als wij zien dat ze daar paella hebben, besluiten wij toch maar wat te eten. Het is 16:45 uur als wij klaar zijn... Het is tijd om wat te gaan rusten, en spreken af voor 19:00 uur vanavond af.

Om 18:02 uur krijg ik een appje van haar, of ik om 18:30 uur zin heb om mee naar de Pelgrims mis te gaan. Zin wel maar ik ga dat niet redden. Dus Marianne naar de Pelgrims mis, en ik ga wat later op zoek naar de kerk waar zij zou kunnen zijn. Dat is een heel gezoek want er zijn nogal wat kerken hier.

IMG_20230514_191903

IMG_20230514_191849

Even geluisterd want Marianne kan heel mooi zingen., maar nee hier is zij niet. Op naar de volgende...

IMG_20230514_190221

IMG_20230514_190328

Ook hier niet, de deur zit op slot en er wordt niet gezongen. Op naar de volgende...  en ja hoor, geen kerk maar wel een Marianne die mij gezegend en wel tegemoet komt lopen. Bij een mooie muurschildering maak ik nog een foto van haar.

IMG_20230514_192515

Daarna gaan wij nog naar de Plaza Mayor om deze Camino de Madrid af te sluiten.

IMG_20230514_203751

IMG_20230514_210623

Daarna nemen wij afscheid en morgenvroeg breng ik haar naar de trein. Tot morgen...

1. Ellen (Heelsum):
    15 mei 2023
    Een mooi besluit van een geweldige tocht. Geniet de laatste dagen en dan veilig naar huis.
  2. Rianne:
    Gaat goedkomen Ellen😘😘
  3. Miranda Hermkens:
    15 mei 2023
    Een mooi eindresultaat aan die eindeloze vergezichten, camino paaltjes, kerken, paden, klaprozen etc. Trots op jullie!
  4. Rianne:
    Dank je wel Miranda 😍😍❤️😘 Groetjes aan Pedro
  5. Joke Leertouwer:
    15 mei 2023
    Diepe buiging voor wat jij/jullie hebben gedaan,geweldig.Elke dag heb ik genoten van je reisverhaal en de foto's en video.Wat zul je weer met veel mooie indrukken naar huis gaan.Een goede thuisreis en hartelijke groet.
  6. Rianne:
    15 mei 2023
    Dank je wel Joke. Er zijn weer heel veel mooie herinneringen geboren hier op deze tocht... Tijd om nieuwe plannen te maken voor een volgend jaar.
  7. Monique:
    15 mei 2023
    Nou ,dat heb je toch maar weer mooi gedaan.
    Nu weer lekker naar jou Kitty!😜
  8. Rianne:
    15 mei 2023
    Ja het zit er op, en thuis kunnen ze mijn hulp goed gebruiken. En daar bedoel ik niet het werk mee😜😜
  9. Nolly:
    15 mei 2023
    Wat een goed besluit . Ik wens je een fijne terugreis. En de verhalen zijn fantastisch ook de foto’s. Kom gezond weer terug.😘👍
  10. Rianne:
    16 mei 2023
    Kan op een mooi avontuur terug kijken, en ga weer plannen maken voor een volgend jaar. Dank je wel voor het volgen Nolly 😊
  11. Ria Van Den Heuvel:
    15 mei 2023
    Wat hebben jullie het goed gehad samen. Voor allebei... een veilige thuisreis en een dikke knuffel!!
  12. Rianne:
    Dank je wel Ria 😊
  13. Ineke Arts:
    15 mei 2023
    Tjonge jonge, wat een tocht zeg. Alle respect voor jou. Wat ben je een doorzetter. En nu met een goed gevoel naar huis, waar Kitty op je wacht. Liefs Ineke
  14. Rianne:
    16 mei 2023
    Ik houd er een goed gevoel aan over Ineke, dat zit wel goed. Ik ben blij dat ik donderdag Kitty weer in mijn armen kan sluiten. Groetjes aan John 😊😘
  15. Coby:
    Petje af!!
    Wat was het elke dag weer een mooi vooruitzicht om je verhaal te lezen! Dankjewel dat ik deelgenoot mocht zijn van je/jullie reis!
    Een goede thuis reis gewenst!!!
  16. Rianne:
    16 mei 2023
    Dank je wel Coby. Wat leuk dat je er zo van genoten hebt. Hoop binnenkort met je af te spreken, want ik ben benieuwd naar Jouw plannen betreffende het Olav's pad
  17. Henk en Ria:
    15 mei 2023
    Hoi Rianne, wij hebben genoten van je verhalen! Leuk!
    Goede thuiswedstrijd!
    Groetjes Henk en Ria
  18. Gerda:
    15 mei 2023
    Ik wens je een goede reis terug.Geniet na van alles wat je beleefd hebt
  19. Rianne:
    16 mei 2023
    Dank je wel Gerda. Er zijn heel wat herinneringen geboren.
  20. Ruud:
    15 mei 2023
    Mooie tocht . Leuk om te volgen.

Groetjes Ruud
  21. Rianne:
    16 mei 2023
    Dank je wel Ruud en ook bedankt voor het volgen van mijn wandeling.
  22. Herman Theeuwen:
    Petje af Rianne Geweldige prestatie van jou. Groetjes Annie en Herman