Een lange en vermoeiende thuisreis...

24 mei 2023 - Oss, Nederland

Ik ben bijna al weer een weekje thuis, maar ben nog niet echt geland zoals ze dat wel eens zeggen. Dit Blog zat ik op weg naar huis te schrijven want ik had alle tijd daarvoor... Dus bij deze mijn thuisreis naar Nederland.

Terugreis León - Madrid - Amsterdam - Oss

En dan is het weer tijd om naar huis te gaan. Vanuit León reis ik met de 'Alsa Bus' naar Madrid Aeropuerto en vlieg ik met de KLM naar Amsterdam.

Ik heb alle tijd maar ben toch al weer om half acht op. Alleen de tas nog inpakken en ik neem een licht ontbijt in Hostel Covent Garden. Er zijn nog een viertal gasten, en met een ervan... Rebecca, heb ik gisteravond nog kennis gemaakt. Zij komt uit Zweden en wandelt vandaag de etappe naar Villar de Mazarife op de Camino Francés.

4337831

Dat is de alternatieve route vanuit León, die ik zelf ook liep in 2019. Alternatieve routes worden niet zo vaak genomen, omdat dit vaak meer kilometers betekenen. Maar het landschap is vaak vele keren mooier, zoals ook ons alternatief van Valsaín naar Segovia op Dag 7. De etappe naar Villar de Mazarife gaat over de hei en dat vond ik geweldig.

4337850

Zo rond negen uur wandel ik naar het grote busstation van León. Hier vertrekken de bussen die het hele land bestrijken en ver daar buiten. Er wordt  flink gebouwd aan een veel groter busstation als wat het nu is. Het is even zoeken maar dat dat geldt voor iedereen die hier voor de eerste keer komt.

estacion-de-autobuses-de-leon

Ik reis met bus 31 van Alsa die mij rechtstreeks naar de luchthaven van Madrid brengt. De perrons gaan echter maar tot 29... Dus hier en daar even navragen en mijn bus vertrekt vanaf perron 27.

IMG_20230517_091158

Ik ga nog even wat proviand voor onderweg in slaan, en ga dan op een bankje zitten wachten tot mijn bus van 10:15 uur verschijnt. Ik hoor en zie allerlei nationaliteiten van Pelgrims, die vanaf hier weer naar huis reizen, of die nog verder gaan om bijvoorbeeld een andere Camino te gaan wandelen. Om 10:10 uur komt mijn bus voor rijden, even inchecken en mijn backpack onder in het ruim plaatsen. Ik heb stoel 3 en zit lekker rechts vooraan, en heb een heeel groot beeldscherm want dat is de voorruit van de bus.

Ik kijk eens rond en dan vooral naar achter, en zie dat de bus helemaal vol is op het plaatsje naast mij dan. Toen ik met Marianne wandelde, luisterde zij vaak naar boeken via Storytel. Ik heb een proefabonnement aangeschaft, en heb een boek opgezocht waar ik aan wil beginnen op deze reis die 4,5 uur zal duren.

547x840

Het boek heet heel toepasselijk 'CAMINO', want dan blijf ik nog even in die sfeer hangen. Even wachten tot wij León uit zijn, maar als wij ons eenmaal op de A66 naar Benavente, en later op de A6 naar Madrid bevinden is er alle tijd om te lezen. Af en toe kijk ik even op, en zie bekende namen van plaatsen waar wij de afgelopen twee weken gewandeld hebben. En ook deze snelwegen doorkruisen de eindeloze 'Meseta', mooi om te zien.

IMG_20230517_133646

En na drie uur rijden komt Madrid in zicht, want in de verte doemt de skyline met de Quatro Torres op. Je denkt dat je er haast bent maar het is nog zeker anderhalf uur rijden. Zeker omdat er bij twee andere busstations in Madrid, nog passagiers afgezet worden, voordat hij doorrijd naar Aeropuerto Barajas T4, waar ik om 14:45 uur aan kom.

Madrid-Barajas-Airport-2-1024x679

post-11358-NEWS

T4 staat voor Terminal 4 waar de Nationale luchtvaart maatschappij Iberia gevestigd is. Vanaf hier vertrekken veelal de binnenlandse Iberia vluchten. Mijn vlucht vertrekt echter van T2 wat vijf kilometer verderop ligt. Ik heb tijd genoeg om dat stuk te wandelen, want mijn vlucht vertrekt pas vanavond om 20:20 uur. Tijd genoeg dus... maar ze hebben niet voor niets een pendelbus lopen, dus die neem ik dan ook.

De bus zit mudjevol... Bij T3 stapt niemand uit, en bij T2 maar mondjesmaat. Ik moet mij door de mensenmassa heen wringen, maar dan sta ik toch buiten met mijn backpack. Ook hier is het even zoeken, maar heb al vrij snel mijn spullen ingecheckt. Ik heb van al dat reizen trek gekregen, dus ga ik eerst een hapje eten voordat ik naar de security ga.

How-to-make-the-best-paella-480x270

Er wordt vanalles aangeprezen maar daarvan is niets beschikbaar. Er is alleen een 'menu del dia'... Oké dan nemen we dat maar. Als voorgerecht wordt er een paella aanbevolen, maar het lijkt mij daarvoor helemaal niet geschikt. Maar lekker is het zeker. Daarnaast nog een kipgerecht en een flesje Vino Blanco, en als ik dat op heb kan ik er de eerste uurtjes wel tegen. Rond 16:30 uur wordt mij mede gedeeld dat ze gaan sluiten.

000_R79VP

Het is tijd om naar de security te gaan, en het is altijd hetzelfde liedje... mijn wandelschoenen moet ik uitdoen, je zou er toch maar iets in verstoppen... Zakken leegmaken etc... en daarna door het poortje.... Piep piep, riem vergeten en nog een keer... Piep piep en dat tot 3x toe, ik blijf maar piepen. Dus wordt ik uitvoerig gefouilleerd, en ze voelt iets rond mijn knie... mijn brace, die ik alleen maar kan laten zien als ik mijn broek laat zakken. Ik maak aanstalten om dat te doen... No no no, en ik mag doorlopen.

2c18f4dd4bedf3e3437be9678816b5f5

Het eerste wat je dan tegenkomt is de tax free afdeling, en dat komt goed uit want ik wil een cadeautje kopen voor mijn Lief 😍. Ik weet wat ik wil, maar dit is wel zo exclusief dat zij het hier niet verkopen. Dan maar een goed alternatief, en na een aantal monstertjes geroken te hebben, denk ik dat ik de juiste heb gevonden.

Volgens de kassabon is het 17:04 uur, en mijn vliegtuig vertrekt pas om 20:20 uur. Dat wordt dus nog een hele tijd rond hangen, en je wordt er al moe van als je er alleen maar aan denkt. Het is niet anders... Op de infoborden staat mijn vlucht wel aangegeven en dat ik naar D of E moet, maar verdere gegevens volgen pas na zevenen. Ik besluit in iedergeval die kant maar vast uit te lopen, en ik ga verder met mijn boek.

En zo wordt het vanzelf na zevenen, en mijn voorgevoel dat het pier E gaat worden, wordt beloond. E74 daar moet ik zijn waar het boarden om 19:50 uur begint... Alles gaat voorspoedig en zo land ik om 22:48 uur op Schiphol.

c290x387

Als ik voor 23:40 uur maar bij de pendelbus ben die mij naar Hotel van der Valk brengt, ben ik tevreden. En ook dat lukt... en zo sta ik om 00:01 uur aan de receptie van het hotel, en plof ik een kwartiertje later op bed... Pff ik ben kapot van alle vermoeienissen en ben nog niet eens thuis.

Toch eerst maar even douchen, nog wat lezen en dan Zzzz slapen...

mks_treinperrons

Om half negen zit ik al weer aan het ontbijt want ik wil de pendelbus van 09:40 uur naar Schiphol nemen, om vandaar met de trein naar Oss te reizen. Ik heb wel eens eerder een vieze trein gezien, maar dit slaat alles want ik kan niet eens naar buiten kijken.

Om 11:45 uur sta ik eindelijk weer op het station in Oss ... en om in de sfeer te blijven wandel ik naar huis. Iets voor twaalf uur bel ik aan... Hoe hoe, ik ben er weer!! 😊

1. Gerda:
    24 mei 2023
    Altijd fijn om weer thuis te komen
    Welkpm thuis Rianne
  2. Rianne:
    27 mei 2023
    Dank je wel Gerda. Ja het is fijn om weer thuis te zijn, en om weer nieuwe plannen te maken voor een volgend jaar. 😊
  3. Ine:
    24 mei 2023
    Zo dat is weer heel wat nu even bij komen samen met jou Kitty 💋🥰bedankt
  4. Rianne:
    27 mei 2023
    Ja Ine... Zo'n terug reizen moet je niet te vaak maken, want daar wordt je alleen maar moe van.
  5. Ria Van Den Heuvel:
    25 mei 2023
    Dit is nog vermoeiender dan een dag camino wandelen😉. Maar het belangrijkste.... je bent weer veilig thuis en dit nemen ze je niet meer af 👍💪😘
  6. Rianne:
    27 mei 2023
    Dit is zeker vermoeiender Ria. En inderdaad... Dit nemen ze mij niet meer af. 😍😍
  7. Jan en Ria van Rosmalen:
    25 mei 2023
    Zo, dus na een lange en intensieve reis ben je weer lekker thuis bij Kitty. Lekker " nasudderen" en dan met je foto's aan de gang. Zorg goed voor elkaar en wellicht weer een keer tot ziens.
    Lieve groet van ons voor jullie
  8. Rianne:
    Ja Ria... Die foto's wordt nog een hele uitzoekerij. Groetjes terug 😘😘
  9. Sylvia:
    25 mei 2023
    Welkom terug. Het was weer een erg interessante tocht met een mooi verslag. Ik heb ervan genoten en soms ook erg moeten lachen om jouw humor.
    Nu lekker bijkomen. Liefs van mij ook voor Kitty 😘😘
  10. Rianne:
    27 mei 2023
    Lachen is gezond Sylvia, en als ik Jou kan laten lachen met mijn humor, dan blijf ik voor Jou schrijven❤️😋😋
  11. Nellie bosmans:
    25 mei 2023
    Goed thuisgekomen ik heb super genoten van de foto,s en verhalen.
    op naar de volgende reis???
  12. Rianne:
    27 mei 2023
    Ik heb al weer plannen Nellie, en woensdag maak ik al weer een aanzet naar een volgend avontuur. Want er is niets leuker dan plannen, ook al komt er niets van terecht. 😉😊
  13. Ruud:
    25 mei 2023
    Fijn om weer thuis te komen...
    Je eigen toilet....
    Je eigen bed....
    Maar het aller fijnste is ,dat je niet geblesseerd bent..
    Nu weer tijd om nieuwe plannen te maken.
    In Nederland zijn tientallen laarzen paden.
    Ook mooi....
  14. Rianne:
    27 mei 2023
    Ja Ruud... Ook in Nederland is het mooi, daar hoef je niet zo ver voor te reizen. Ik heb nog wat meerdaagse plannen, dus misschien deel ik hier die ook nog wel. Fijn weekend 😊
  15. Jannie:
    29 mei 2023
    Fijn dat alles goed gegaan