Marskramerpad Dag 4 - 12 augustus Rijssen - Holten 15,2 km

12 augustus 2021 - Holten, Nederland

Gisteren alternatief, vandaag weer het Marskramerpad zoals hij op papier staat. Soms moet je improviseren en dat deden de Marskramers van weleer waarschijnlijk ook. Tilly en ik voelen elkaar heel goed aan en zijn ook tevreden over de dag van gisteren.

1628753048283

Vanaf de B&B lopen wij een stukje noordwaarts en komen wij uit bij de 'Pelmolen' een prachtige molen gelegen aan het riviertje de Regge. Vanaf hier gaan wij het pad, gelegen naast het riviertje volgen. Een smal pad met een paar natuurlijke barrière's, die wij moeten nemen... om onder de brug door naar de andere kant te kunnen komen waar het pad weer verder gaat.

162875378934716287534287991628753459760

De Regge, die wij gisteren dus gemist hebben. En wat is het hier mooi, maar de paden waarom wij gisteren voor alternatief kozen, treffen wij ook hier aan. Het is te doen omdat wij onze wandelstokken bij hebben. Anders is het schoenen uit en tot je enkels door het water baden.

1628753956385

1628754001760

De zon schijnt alweer volop en wij zijn dankbaar voor elk schaduwplekje wat er op ons pad komt, en dat is al na 2 kilometer bij het pontje over de Regge. Hier staat een bankje en daar gaan wij heerlijk van genieten.

1628754191578

Hier moeten wij ook overheen... Het pontje ligt zelfs aan onze kant. Er komen fietsers aan die naar de overkant gaan. Wij blijven zitten... Stom stom stom!!! Maar dat merken wij pas, als het pontje terug gehaald moet worden. Dat gaat loeizwaar en ben ik al doodop van het draaien om hem terug naar onze kant te krijgen.

20210812_094919

20210812_100520

Daarna hebben Tilly en ik de taken verdeeld... en draaien en draaien om de beurt, om zo onze overtocht te voltooien. Zwaar dat het was pfff pfff

1628755447541

1628755411837

Daarna ging het pad aan de ander kant van het riviertje verder, werkelijk prachtig hier... wat is het mooi.

1628755891369

Wij komen langs het Vakantiepark Mölke. Dit knoop ik in mijn oren want zij verhuren prachtige chalets gelegen aan de Regge. Even later zien wij ook een boomhut en prachtige tenten op stelten, en er staan twee bedden in en het heeft een keukentje.

1628757830607
​​​​​1628757899525

Genoeg rond gekeken daar en gaan wij via mooie paadjes weer verder, nu lopen wij langs koren en zonnebloemvelden. En ze staan in bloei, mooi is dat en nog mooier... wij lopen in de schaduw.

20210812_104552IMG_20210812_104637

IMG_20210812_104729

Het gaat nog een klein stuk langs de Regge, en dan buigt ons pad af en gaat het over weilanden waar de koeien staan te grazen, even later langs de mais en korenvelden, en over het erf van een boerderij.

1628759205414

1628759392246

Wij verlangen naar een bankje maar de meesten liggen in de volle zon. Net voordat wij een provinciale weg moeten oversteken ziet Tilly een bushokje, en daar kun je lekker zitten weten wij uit eigen ervaring. Elke dag maken wij een selfie en deze is hier snel gemaakt.

IMG_20210812_112840

Kwartier twintig minuten... langer niet, en dan gaat het weer verder en gaat het kilometers lang over de blokkendijk. Nergens ook maar een greintje schaduw en zo sjokken wij voort.

1628761866307

We komen door een moerasgebied en er zitten diverse vogelaars met een camera in de hand te wachten op een mooie foto.

1628761532783

Af en toe worden wij op dit zandpad voorbij gereden en is het stof happen. Hier is het weer blik op oneindig en gaan wij vooruit. Ik begin maar wat te zingen om de moed er in te houden... "kom mee naar buiten allemaal dan zoeken wij die wiele  wielewaal, en hoor je dan die  muzikant... dan is zomer in het land." En verdomd het helpt.

Alleen maar bankjes in de volle zon totdat wij bij een boerderij komen waar ze een picknicktafel hebben, eentje die in de schaduw staat. Een grote witte bouvier blaft ons toe... Toch loop ik het erf op, om aan de boerin te vragen of wij daar mogen zitten.

En omdat wij het vragen mag het ook. Wij krijgen zelfs koffie en ze komt er even gezellig bij zitten. Ze verteld dat er wel eens wandelaars gaan zitten zonder iets te vragen, en die stuurt zij dan weg. Kleine moeite om het te vragen vinden wij. ..

Jammer genoeg hier geen foto van.

1628766098447

Als wij om de hoek van de boerderij zijn, zijn wij bij de Sallandse Heuvelrug aangekomen. We worden gewaarschuwd voor overstekend wild, en houden de camera alvast klaar, je weet maar nooit.

1628766861057

1628776872931

Het is een kilometers lang fietspad wat gestaag omhoog loopt. Hier lopen wij veel in de schaduw maar in het bos blijft de warmte hangen, en dat maakt het zwaar. Wat het ook zwaar maakt zijn de tientallen fietsers die met een rotgang van boven naar beneden komen suizen.

Levensgevaarlijk vinden wij... voor ons... en voor de fietser die naar boven wil. Ik zie een kerstboom liggen en die is net gerooid zo lijkt het. Hij ruikt heerlijk... Ik zou hem zo mee willen nemen, zo'n mooie boom is het.

20210812_131609

Ik dacht...Misschien gaan wij nog de Holterberg op naar het mooie uitzichtpunt , maar net daarvoor draait ons pad af en gaat het richting Holten waar wij vandaag onze overnachting hebben.

1628777734665

In Holten hebben wij een B&B in de Dorpsstraat, en dat is de doorgaande weg. Het is gemakkelijk te vinden want het ligt tegenover het oude gemeentehuis. En ik herken het pand van de foto op booking.com

IMG_20210812_1832201628778321528

Het wemelt hier van de eettentjes, dus eten wij vanavond bij de overburen, en dat is de Italiaan.

Tot morgen voor Dag 5😊

1. Miranda Hermkens:
    12 augustus 2021
    Tjonge, mooi, warm, eten, moed erin houden. Van alles wat dus. Fijn dat jullie een goede band hebben. Maakt het lopen heel wat gezelliger. Geniet er van. Groetjes en knuffels.
  2. Rianne:
    Mooi weer mooie foto's.
    Dit geeft extra energie
  5. Maria Feldkamp:
    Hoi dames.
    Ik denk niet dat de route dwars over de holterberg loopt. Langs de doorgaande weg is geen fietspad en geen voetpad. Te gevaarlijk en ik denk voor veel wandelaars te zwaar.
    Ik denk dan vooral aan knieën en voeten. Bij de pelmolen was vroeger een bakkerij. Heb ik nog brood gekocht toen ik bij de Elsgraven ( bij Enter) op vak. was. Groetjes. Nog veel plezier en succes.
  6. Jannie:
    Wat een prachtige omgeving ! Veel succes verder Gr Jan en Jannie
  7. Marij Smits:
    13 augustus 2021
    Mooie foto's. Weer mooi vertelt. Leuk om te lezen. Succes voor de volgende dag. Gr Marij
  8. Loes:
    13 augustus 2021
    Wat hebben jullie een mooie dag gehad! Mooie foto’s, prachtige omgeving! Maar je moet er wel wat voor doen,chapeau voor jullie beide, groet Loes
  9. Rianne:
    15 augustus 2021
    Ja Loes het is echt genieten, de ene keer wat meer dan de andere. Maar het blijft leuk, ook al is het zwaar. Komende week gaat het over de Veluwe waar ik mooie foto's hoop te maken van een bloeiende heide. Of foto's van een schaapskudde zou ook leuk zijn. Je ziet, er zijn nog volop wensen.