Marskramerpad Dag 18 - 28 augustus Hoog Made - Voorschoten 16,3 km

28 augustus 2021 - Voorschoten, Nederland

Voor ons eet-adres 'De Kromme Does' moesten wij 800 meter over een smal pad, en Kruisten wij verschillende weides. Via een zestal overstap hekjes, kwamen wij telkens aan de overkant.

Maar op ons pad tussen het water en de wei, een strook van twee meter breed, liepen vier kalveren die daar niets te zoeken hadden. Ze hadden maar weinig zin om opzij te gaan, dus riep ik maar vort vort, opzij dames.

IMG_20210828_191058

Gelukkig lukte het ons toch om op zowel de heen als terugtocht, deze dames te passeren.

Gisteren vertelde ik dat wij bij (erbij niet er in) een 'Wipmolen' zouden overnachten. Dat is niet helemaal gelogen, want wij sliepen in het huis ernaast, wat helemaal tot onze beschikking stond. De Vrienden op de Fiets, gastheer Dorus en vrouw Truus wonen namelijk in de molen. Een molen die nog helemaal in bedrijf is. En dat maakt zo'n kleren herrie, dat je daar niet rouwig om hoeft te zijn.

IMG_20210827_181402

(zie de twee videos van de molen in bedrijf) Die herrie ervaarden wij, toen wij op onze kamer waren, en de wieken hoorde... Zoef... Zoef... Zoef, de hele boven verdieping trilde. Ik zei al tegen Natalie dat ik oordoppen zou gebruiken, maar dat hoefde gelukkig niet, want in de avond zetten ze hem stil.

Vanochtend gingen wij na een goed ontbijt op pad. Wij hadden geen zin om nogmaals die kalveren tegen te komen, dus besloten wij de molen langs achter te verlaten en liepen wij deels zuidelijk de polder in om dan af te buigen richting Leiderdorp.

16301371043041630138387118

Het zonnetje schijnt en het is aangenaam wandelweer, het vest gaat al weer snel uit. Het zijn rustige polder weggetjes, en wij zien in deze omgeving heel veel molens staan. Een echt Hollands tafereel...

IMG_20210828_101008

Natalie had gisteren in de Wipmolen een rondleiding gehad, en vanmorgen kreeg ze van Dorus een boekje van de 'Rijnlandse Molenstichting'. Handig want nu had ik meteen een gids bij mij die er het een en ander vanaf wist.

1630139612193

Wij hadden bijna 5 km gelopen, toen een bankje zich aandiende op een mooie plek. Aan de linkerkant eenzelfde Wipmolen als waar wij geslapen hadden. En aan de andere kant een Does Molen gelegen aan een watertje met een prachtig bootje. De molenaar kwam er aan en bood meteen een rondleiding aan. Jammer maar wij moeten verder, nog even een selfie en dan weer op pad.

1630140549705

Eigenlijk hebben we met een grote boog door de polder gelopen, om weer op dezelfde weg uit te komen, als wij gestart zijn. Alleen dan vijf kilometer verderop, maar het was de moeite waard. Vanaf de Provinciale weg gaat het via een jaagpad richting Leiderdorp, en passeren diverse bruggetjes, en volgen een groot gedeelte de 'Oude Rijn'.

1630142418591

1630142761979

Tot in Leiden blijven wij de rivier volgen, soms gaat het weer door straatjes, maar het gaat telkens terug naar de rivier. Wij volgen de wit/rode markering, maar in de stad kunnen wij ze af en toe maar moeilijk vinden.

1630145377627

Gelukkig is er altijd de Komoot App die ik dan raadpleeg, en die ons de goede kant op stuurt.

1630142185978

Als wij in het centrum zijn gaan wij eerst op zoek naar een terrasje. Het is inmiddels lunchtijd en vinden er een, aan een gracht bij een leuk Italiaans restaurant. Op het water valt weinig te beleven, dus gaan wij daar met onze ruggen naar toe zitten, en gaan mensen zitten kijken, altijd leuk. En wij bestellen iets lekkers.

IMG_20210828_124539_edit_791755757967207

Als ik op de kaart 'Aglio e olio' zie staan is mijn keus al snel gemaakt, mijn favoriete pasta. Natalie neemt een viertal 'Crostini's'.

IMG_20210828_221924

Na de lunch, maken wij onze ronde van het Marskramerpad in de stad nog af. Maar het is zaterdag, en in deze regio beginnen maandag de scholen weer. Dus is het erg druk in de stad, en fotografeer ik wat meer in de hoogte, zodat ik weinig of geen verkeer  er op krijg.

1630150335694

1630150390476

Wij hebben vandaag besloten om tussen Leiden en Voorschoten de route van vandaag te beëindigen. Wij hebben dan 16 km gelopen. Natalie heeft daar een restaurant gevonden, en haar zoon Tom haalt haar vandaag om 16:00 uur daar op.

1630151327570Bijzonder was het om langs de Latijnse School te wandelen...

1630151028287

Latijnse School

Rembrandt was zeven jaar toen hij naar de Latijnse School ging, van 1616 – 1620. De Latijnse School was de voorloper van het huidige gymnasium en was bedoeld als vooropleiding voor de universiteit. Er werd alleen in Latijn gesproken en les gegeven. Hier leerde Rembrandt ook voor het eerst schetsen. Hij volgde er tekenlessen van Henricus Rieverlinck, zijn eerste tekenleraar.

1630151056812

Via mooie parken en watertjes verlaten wij zo het centrum van Leiden op weg naar het restaurant. Onderweg komen wij nog een groep studenten tegen die een inwijding of ontgroening feestje houden. Leuk om te zien...

1630154843786

Wij krijgen nog een klein stukje bos en gaat het nog over een mooi pad en dan komen wij aan bij 'Brasserie Cronensteyn'

1630155107227

'Hier sluiten Natalie en ik onze tweedaagse wandeling af, en kijken uit naar een vervolg. Het was leuk om dit met haar te doen. Morgen ga ik weer alleen verder, dat viel ook tegen toen ik zonder Tilly verder moest, en dat zal het ook morgen zijn zonder Natalie.

Tot morgen voor dag 19😊

1. Jolanda Lehmann:
    28 augustus 2021
    🥾🥾💚👍
  2. De leeuw Jacqueline:
    29 augustus 2021
    Mooi om je verhaal weer te lezen. Op een kerkhof van Leiden ook het graf van de moeder van Vincent van Gogh, de andere grote schilder.
    Mijn fb foto met die dikke boom, is daar recentelijk gemaakt.

Warme groet en veel plezier
  3. Rianne:
    Ik denk dat ik nog wel eens terug ga naar Leiden. 😊 Dank je wel S'Jacqueline
  4. AnneMarie:
    29 augustus 2021
    Alleen verder is nooit leuk. Het went wel weer maar kost meestal een dag. Dit was iig een mooie wandeling zo langs de molens en Oude Rijn.
    Leiden is ook mooi, alweer lang geleden dat we daar waren.
  5. Rianne:
    29 augustus 2021
    Dit was echt een heel mooi stuk. Ik ben gewend om alleen te wandelen, maar als je er dan voor kiest om eens met tweeën te gaan, dan valt het wel tegen als je weer alleen verder moet. Maar na een dagje is dat ook weer over.