Krijtlandpad Dag 2...

20 april 2022 - Aalbeek, Nederland

In een bed wat aanvoelde als thuis, (alleen lag er nu iemand anders naast mij) heb ik heerlijk geslapen. De dag ontwaakt… het zonnetje schijnt en het is hier muisstil, dat herkennen Natalie en ik niet. Ik woon aan een druk verkeersplein, en Natalie heeft een tuin die vogels uitnodigt om te komen eten en waar s’morgens de vogeltjes fluiten, de haan kraait en de ezel balkt.

Om 08:00 wordt ons ontbijt gebracht, en wij smeren dan ook meteen voor onze lunch. De tas wordt gepakt en om 09:00 uur brengt Peter ons naar de Geulhemmer watermolen. Van hieruit starten wij het Krijtlandpad, en niet zoals de meesten wandelaars doen, vanuit Maastricht.

Schermopname (521)

De eerste etappe zou nagenoeg vlak moeten zijn is onze gedachte, en dat klopt ook als je vanuit Maastricht zou vertrekken. Maar wij starten 8 km voor Maastricht. Het gaat meteen omhoog en deze route past ons als in een jasje gegoten, want wij wandelen over de ‘Route des Vins’, een Wijnwandeling dus. Wij zijn dan ook heel benieuwd wat ons te wachten staat.

Als wij een bocht om komen is het pad afgezet met roodwit lint, en zijn er 4 touwen gespannen. Het blijkt dat het hier militair oefenterrein is, de Belgische en Nederlandse para’s zijn hier aan het oefenen met abseilen. Links is een diepe afgrond… Op mijn vraag of wij hier mogen passeren, antwoordt mijn navigatie Miep “sla hier linksaf.” Nou echt niet, dat gaan wij niet doen.

Schermopname (520)

Verderop wordt nog een keer duidelijk aangegeven dat wij ons op militair bevinden, en dat er niets aan de hand is als wij maar op de gebaande paden blijven.

Ik heb mijn navigatie app aan staan, maar het pad is zo goed bewegwijzerd dat dit eigenlijk niet nodig is.

Schermopname (510)

Via mooie paden en parken komen wij steeds dichter bij Maastricht. Maastricht, de stad van het zuiden, de stad van de Maas, de stad van de Romeinen, de stad van Rieu, en de stad van Sint Servaas.

Schermopname (511)

Wij komen uit bij de achterkant van het Centraal Station van Maastricht, en lopen via de voetgangersbrug naar de voorkant van het station. Hier worden wij via een mooi glas in lood ‘Welkom’ geheten.

Wij lopen nog een stukje rechtdoor, en zoeken een in de zon gelegen terras. Het is lunchtijd en ons gesmeerd brood blijft in de tas, dat kan altijd nog.

Schermopname (512)

Ik had verwacht dat wij nog de gezellige terrasjes bij het vrijthof, aan zouden doen. Maar wij slaan voor de brug linksaf en gaan de Maas volgen waar wij ook langs het ‘Bonnefante’ museum wandelen. Tijd voor een bezoekje zit er niet in, wij moeten verder.

Schermopname (519)

Wij volgen nog steeds de Maas en hebben waardevolle ontmoetingen, met mede Krijtlandpad wandelaars, die net als wij vandaag gestart zijn. Hier in de uiterwaarden brand de koperen ploert ongenadig, en er geen schaduwplekje te vinden is.

In de verte zien wij schapen lopen, en ik denk dan meteen “die zijn van Janine” (boer zoekt vrouw) maar die is in geen velden of wegen te bekennen. Wel zien wij bij de schapen een herder, of is het misschien een landloper op een bankje liggen.

Schermopname (513)

Laat dat nu het bankje zijn wat wij voor ogen hadden om te gaan zitten, maar dat gaat niet gebeuren want hij is in diepe slaap.

In Oost Maarland eindigt onze eerste etappe, en wij gaan ter afsluiting nog een etappe biertje drinken. Daarna rijden wij terug naar onze B&B in Aalbeek, waar wij zo rond 16:00 uur aankomen.

Tot half acht kunnen wij nog genieten op het terras. Onze gastheer Peter maakt voor ons een heerlijke salade, en bakt een aantal pizza’s op een hout gestookte pizzaoven in de tuin. Tussendoor werk ik aan dit Blog.

Schermopname (514)

Het was op en top genieten vandaag en morgen vertel ik graag hoe dag twee voor ons verlopen is..

Tot morgen…

1. Jan&Ans:
    21 april 2022
    Leuk jullie bevindingen en wandel wegen te kunnen volgen. Met het weer zit het wel goed. Veel plezier samen. Wij vermaken ons ook goed in Spanje samen met Charlotte en opa oma Zeegers.
    Groetjes Jan&Ans
  2. Rianne:
    23 april 2022
    Veel plezier in Spanje 😘😘
  3. Ine:
    21 april 2022
    Leuk weer genieten en wat heb je mooi weer 👏🥰