Dag 18 Castrojeritz - Fromista 24,5 km

15 september 2019 - Frómista, Spanje

Gisterenavond kwam er een al wat oudere pelgrim bij de Albergue Municipal aan. Het was al 19:30 uur en de Albergue was toen al lang vol. Maar er werd beneden een matras gehaald, zo dat deze goede man die al lang op pad was, toch een bed had.

IMG_20190914_192555

IMG_20190914_205110

De oordoppen waren vannacht weer heel hard nodig, zeker als je met dertig man en vrouw, en een oudere pelgrim op zaal ligt.

Om 05:00 uur gaan de eerste al weer aan het rommelen, dus wordt je vanzelf wakker. Een uurtje later begint er ook al een haan te kraaien, dus sta ik ook maar op. Gelukkig gaat daarna ook het licht aan, en zie ik dat meer als de helft al vertrokken is. Ik vind het maar niks in het donker vertrekken. Iets over zevenen vertrek ik weifelend aan, het is immers nog donker.

Zodra ik wat zie loop ik het grindpad op. In de verte zie ik de lampjes wandelaars, al hoog op de berg. Een stuk wat ik nog te gaan heb, en dat is best pittig te noemen. Het gaat over 1050 meter 200 meter omhoog met een stijgings percentage van 12%.  Inmiddels ben ik goed getraind en gaat het omhoog gaan mij goed af. IMG_20190915_073859IMG_20190915_074947

Wat een prachtig uitzicht, met op de achtergrond de berg van Castrojeritz. Boven kom ik op een plateau wat nog vlak is, maar ik weet dat er een verschrikkelijke afdaling gaat komen. 145 meter naar beneden over 350 meter lengte, en 18%. Dit kunnen Kreun en Steun maar moeilijk verwerken. Ik zie anderen zigzaggend naar beneden lopen, maar Kreun zet zijn voet dwars neer, dus een beetje zijdelings naar beneden. Nou ja als het werkt... maakt het toch niet uit.

IMG_20190915_080622IMG_20190915_080724

Het viel mij gisteren al op, de Koreanen verdwijnen uit het beeld, en nu is het blik Japan open getrokken... Where You come from... Japan... en verders veel Amerikanen op pad, het is sowieso druk vandaag. Maar ik loop grotendeels alleen vandaag, ik heb genoeg aan mijn eigen... af en toe een kort gesprekje... ik heb het moeilijk vandaag en Kreun en Steun met mij. Kreun heeft last van een ingroeiende nagel en dat doet pijn. Rianne die natuurlijk anders gaat lopen, zorgt er mede voor dat Steun last krijgt van haar enkel. Al met al moeilijk vandaag. Daarom is het fijn dat er na 9 km een terras zich aandiend, en Kreun en Steun er even uit mogen.

Daarna gaat het een stuk beter, Rianne propt er een ibuprofen in, en merkt dat ze dit vaker moet doen.

Er volgt weer een lang keienpad wat niet lekker loopt, maar er naast op het gedorste graan loopt het een stuk gemakkelijker, dus ga ik daar lopen en anderen met mij.

IMG_20190915_110516IMG_20190915_104431

Het landschap blijft maar veranderen en na elke bocht dient zich al weer een ander schilderij aan. De zonnebloemen groeien op een geelachtige bodem en zien er maar troosteloos uit. Maar het zal toch wel goede grond zijn, want ik heb ook al mais, sojabonen en bieten gezien.

IMG_20190915_082541 IMG_20190915_114650

Het volgende dorpje dient zich aan na weer 10 km gelopen te hebben. Een mooi terras met tuin en tevens Albergue. Eigenlijk een plek om te blijven, wat Kreun en Steun zeker niet erg hadden gevonden... Maar wat Rianne in haar hoofd heeft, zit niet in haar kont... Dus na een café Americano en een chorizo omelet, gaat Rianne weer op pad voor de laatste 5,7 km.

IMG_20190915_093123

Er dient zich een mooi stuk langs het Canal de Castilla aan. Op een gegeven moment zie ik in de verte een rondvaart boot liggen. Hij vaart naar Fromista, en er zijn pelgrims die daar dankbaar gebruik van maken, ach waarom niet als de voeten zeer doen. Maar wij drieën doen dat niet...

IMG_20190915_131333

IMG_20190915_131232

Het begint steeds donkerder te kijken, en het gaat zo hard waaien, dat ik bang ben dat ik zo meteen in het kanaal lig. Ik wordt ingehaald door een echtpaar uit de U.K.... een aangenaam intermezzo van mijn eenzamen tocht vandaag. De laatste kilometers vliegen onder mij door. Net voor ik Fromista binnen loop, maak ik nog gauw wat foto's van het hoogte verschil... van de sluizen.

IMG_20190915_135137IMG_20190915_135326

In Fromista op zoek naar een Albergue moet niet moeilijk zijn. Hier wordt het in ieder geval beter aangegeven dan in Castrojeritz.

Kreun en Steun moeten buiten in het schoenen rek, maar wel met een eigen kamer. Daar zijn ze zeker blij mee. Net op tijd binnen want nu gaat het regenen.

IMG_20190915_165544

Tot morgen voor Dag 19 Fromista - Carrión de los Condes 19 km.

1. Miranda Hermkens:
    15 september 2019
    Weer een prachtige en enerverende etappe. Weer jou verhaal een genot om te lezen. Je waant je bij jou. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden dat we enorm trots op jou zijn. Voor morgen buen camino. Liefs en knuffels van ons.
  2. Peregrinofrans:
    Hola Peregrina Rianne,
    Na zo'n heftige dag mag je lekker uitrusten! Mooie foto's maak je!
    Je zal uiteraard Iglesia de San Martin de Frómista beken hebben. Ik heb daar een concert bijgewoond van Placido Domingo!
    Ik wens je nog een fijne avond toe!
    Buen Camino
  3. Lizzie Delen:
    15 september 2019
    Is weer de moeite weer mooie fotos en chapeau voor jou zou het niet kunnen vandaag ook 15 km gewandeld en was meer dan genoeg heb grote bewondering voor jou
  4. Loes:
    15 september 2019
    Elke dag is het een feestje om jouw blog te lezen. We genieten er erg van. Heel veel succes met de volgende etappes. Loes en Jac
  5. Rianne:
    15 september 2019
    Dank je wel Loes. Fijn dat Jullie er zo van genieten, en daar geniet ik uiteraard ook weer van. Ik ben al haast op de helft en hoop nog veel mooie verhalen te kunnen schrijven. Groetjes😘😘
  6. AnneMarie:
    15 september 2019
    Zou mij ook niets lijken in het donker te wandelen.
    Al dat moois wat je op de foto vastlegd is dan niet te zien waardoor het ook nog eens saai wordt.
    Goed geschreven en knappe wandeling zeg met al dat hoogte verschil.
  7. Rob van Empel:
    15 september 2019
    Vervelend die ingroeiende teennagel, hopelijk vind je daar snel een goede pedicure voor. Een dag van doorzetten en verleiding (boottochtje), maar weer goed doorstaan. Trots op jou meid. Dikke knuffel en succes weer verder.
  8. Elly:
    15 september 2019
    Super! Wat een prachtig stuk was dat.
    Keigoed. Hoop dat je snel een pedicure vindt. 😁😁
  9. Petra:
    16 september 2019
    Lieve Rianne. Ik heb al even geen bericht gestuurd maar heb nu weer al je stukjes bijgelezen. Wat ontzettend knap hoe je alles doet. Toch maar iedere dag je kilometers maken. En dan voorzien van mooie verhalen en mooie foto’s.
    Je gaat goed, je zegt zelfs dat omhoog lopen je al goed af gaat. Chapeau!! Zeggen ze in Maastricht.
    We blijven je volgen en wensen je veel wandelplezier met mooie ontmoetingen.