Dag 17 Hornillas del Camino - Castrojeritz 20 km

14 september 2019 - Castrojeriz, Spanje

Gisterenavond hebben ze in de Albergue voor ons gekookt. Aan tafel een internationaal gezelschap uit Canada, Australie, Ijsland,Spanje en Nederland. De vino tinto en agua vloeiden rijkelijk, en als maaltijd een Aardappelsoep met rode peper en chorizo. Mijn ziel werd diep geraakt zo pikant was deze soep, maar ik heb toch maar 3x opgeschept. Dan kun je beter tegen de hitte zeggen ze, want het wordt vandaag 27 graden.

Ik heb redelijk geslapen... geen snurkers, maar een vrouw met een voor mij verontrustend kuchje, wat de gehele nacht door ging.

Het ontbijt bestond uit een kan koude koffie, en deze moest je in de magnetron opwarmen. Wat stokbrood met jam, en een kop melk en daar moest ik het mee doen. Er was enige consternatie, want iemand had de verkeerde stokken genomen. Gelukkig was die persoon nog niet op pad. Ik ben blij dat ik voor de wat duurdere stokken heb gekozen, en ze tot 50 cm kan inkorten, en ze aan mijn tas bevestig, zo gauw ik aan kom.

Je kan er haast de klok op gelijk zetten, maar ook vandaag ging ik precies om 07:15 uur op pad. Het is bewolkt maar er wordt geen regen verwacht. In het begin nog op de straatweg om het dorp te verlaten, maar al snel gaat het weer over op grind of keien paden. Het landschap is hier nog glooiend, en het zonnetje laat zich al bescheiden zien.

IMG_20190914_075718

IMG_20190914_083628

Het is 13 graden, dus mijn vest gaat al snel uit want ik zweet mij kapot. Pff...  Het is zo uitgestrekt... In de verte staan wel honderd windmolens, en als ik een uur heb gelopen, staan ze nog steeds in de verte... Zie de video om de uitgestrektheid te zien. Wat valt er te vertellen... lange paden, en in de verte wat pelgrims voor mij die eenzelfde tempo hebben als ik, dus die blijven ver voor.

IMG_20190914_103335_1IMG_20190914_092013

Het eerste dorpje wat ik tegen kom is Hontanas, na 11 km en daar kom ik na 2,5 uur wandelen aan. Je weet dat er een dorp aan moet komen, alleen je ziet het niet. Tot dat je een heuvel af gaat en er in het dal een kerk op duikt. Nog een afdaling en ik kom bij een miniscuul kapelleke. Hier kan ik ook mijn agua weer aanvullen, want 1 liter heb ik al op.

IMG_20190914_092727IMG_20190914_093046

Het is tijd voor een wat langere lange stop. Koffie en een bocadillo, en twee banaantjes voor onderweg. Even met het thuisfront gebeld, en een blik geworpen in de kerk tegenover.

IMG_20190914_100611IMG_20190914_100538

Camino is commercie hier, dat is wel duidelijk. Iedereen pikt wel een graantje mee.

Na drie kwartier ga ik weer verder, op weg naar de ruïne van het Klooster van Sint Anton. Dat is maar iets van vijf kilometer waar ik iets over elven aan kom. Ik had hier willen overnachten maar dit is te vroeg op mijn pad.

IMG_20190914_111535IMG_20190914_111837IMG_20190914_111636

Het is er erg druk, niet met pelgrims maar met de bond van ouderen, zo lijkt het. Ze hebben allemaal een Oranje sjaal omgeknoopt, maar het zijn geen Nederlanders die de ruïne bezoeken. Het zijn Fransen zo te horen, en ze wandelen ook nog met zijn allen voor mij uit richting Castrojeritz.

IMG_20190914_114222IMG_20190914_115434

In optocht door de straatjes, ik natuurlijk de bordjes volgend van Camino de Santiago, en zij sloegen af... gelukkig, die was ik kwijt... om er achter te komen dat zij een stuk afgesneden hadden.

Ik moest op zoek naar mijn Albergue Municipal, en ik werd door een vriendelijke Spaanse man tot aan de deur begeleid, nadat ik een beetje was verdwaald. Lief hé😘

Gelukkig is er plaats en kan ik Kreun en Steun in het schoenen rek kwijt. Een vriendelijke man zet mijn stokken in de bak... waar ik ze weer uit haalde, en hem demonstreerde hoe ik ze uit elkaar haalde om ze aan mijn tas te bevestigen. Zo doen we dat!

Ik dacht dat ik misschien in dit stadje nog boodschappen zou kunnen doen, maar het ziet er uitgestorven uit op zaterdag en ik denk altijd wel...

Naast de Albergue is een bar waar ik mijn etappe biertje kan drinken, en mij maar lekker verwen, anders blijf ik maar afvallen.

IMG_20190914_164844

IMG_20190914_173237

Tot morgen... voor dag 18 Castrojeritz - Fromista 24,5 km

1. Elly:
    👣👣👣😘
  2. Sjaak en Berrie:
    14 september 2019
    Hoi Rianne, wat kunnen we hier toch van genieten, van je prachtige verhalen. en wat een geluk! dat je zo'n goed weer hebt.

Groetjes Sjaak e Berrie
  3. Rianne:
    14 september 2019
    Inderdaad veel geluk met het weer, maar een paar graden minder mag ook. Maar altijd beter dan regen. Groetjes van Rianne😘
  4. Hennie:
    14 september 2019
    Weer een mooi dag achter de rug.. en steeds maar weer spiegelen met die lekkere Spaanse tapas.. straks is het thuis weer wennen met zuurkool, boerenhoeven en wortelstamp😜👍
  5. Hennie:
    Boerenkool...😂😂😂
  6. Rianne:
    14 september 2019
    Nu ben ik hier, en dan moet je genieten van de Spaanse keuken, en van alle geneugten van het leven. Maar boerenkool is ook lekker hoor, als ik straks weer thuis ben.
  7. Miranda Hermkens:
    14 september 2019
    Goed bezig!!! Het zal nog ff duren voordat de gewone route weer begint. Dit is ook een mooi avontuur. En er zijn gelukkig aardige en hulpvaardige mensen die je willen helpen. Doe steun en kreun de groeten. 😎🍷👍🐂 tot Morgen!!! Buen Camino!
  8. Peregrinofrans:
    Hola Peregrina Rianne
    Je gaat als een speer door het Spaanse land. Ik hoop voor jou dat het morgenochtend ook zo gaat als je de alto de mostelares mag ontdekken!
    Maar eenmaal beneden wandel je tot León over de graanschuur van Spanje. Lekker vlak en af en toe een dorp in het dal.
    Je loopt al vanaf Burgos over de Meseta!
    Geniet van elke stap...
    Buen Camino
  9. Rianne:
    14 september 2019
    Dank je wel Peregrino Frans. Ik weet dat er een lastig stukje aan komt, maar step by step gaat het beslist lukken. En ik blijf genieten!!! Buen Camino😘
  10. Dorien Boeijen:
    14 september 2019
    Alweer een prachtige dag,wat een mooie foto,s!ik loop morgen in gedachte met je mee,loop m n eerste tochtje weer na de vierdaagse😘
  11. AnneMarie:
    14 september 2019
    Dat desolate landschap is prachtig om te zien maar dodelijk voor de motivatie.
    Hou vol want dat gaat je zeker lukken.
    Ik geniet van je verhalen en foto's. Blijf nog maar even lekker onderweg.
  12. Lizzie Delen:
    15 september 2019
    Hopelijk heeft het soepje gewerkt🤣🤣en met weeral mooie fotos heb je tich weeal wat moois laten zien
  13. Tiny van Leur:
    15 september 2019
    Rianne, we zien dat het een zware maar prachtige tocht is . inderdaad ook stukken die dodelijk zijn voor de motivatie maar dat zal je niet beletten de tocht uit te lopen, Nog veel wandelplezier vanuit het Osse,

Tiny van Leur
  14. Corrie van helvoirt:
    15 september 2019
    hoi riane ik kijk er van op hoeveel kilometers je per dag loopt en dat al 15 dagen knap hoor om elke morgen zo vroeg opstaan ga zo door ik blijf voor je duimen groetjes corrie
  15. Rob van Empel:
    15 september 2019
    Weer een etappe achter de stokken. Ga zo door meid. Enne, wees niet bang dat je teveel afvalt, lijkt mij een makkelijk excuus hoor.😉