Camino Madrid... De voorbereiding

7 april 2023 - Oss, Nederland

Hoewel ik eerst zat te dubben hoe ik naar Madrid zou reizen, is dit inmiddels opgelost. Bij mijn laatste vliegreis in november, had ik door het gebruik van neusdruppels nagenoeg geen last van mijn oren bij het dalen. En omdat vliegen toch de snelste manier is om te reizen, vlieg ik op 27 april vanaf Brussel naar Madrid. Ik heb allerlei mogelijkheden bekeken. Rechtstreeks naar Madrid vliegen heeft de voorkeur, en in Nederland op een Christelijke tijd is dat alleen vanaf Schiphol. Je wilt natuurlijk goedkoop, en dat zijn altijd vroege of juist hele late vluchten. Ik wil niemand belasten met mij wegbrengen en wil daarom met het Openbaar vervoer, maar dat is onmogelijk als je vlucht al om 07:00 uur vertrekt.

Dan maar een alternatief en dat is vliegen vanaf Brussel… In Oss stap ik om 09:25 uur op de trein die mij naar Brussel airport brengt, waar ik ruim op tijd ben voor mijn vlucht van 14:20 uur. Een Christelijke tijd dus waardoor ik om 16:50 uur al in Madrid ben. Ik reis mooi1e klas, nu kan ik nog lekker even decadent doen.

images (2)

Omdat ik bij booking.com inmiddels op het Genius 3 Level ben beland, krijg ik extra korting op een taxirit, dus doe ik daar niet moeilijk over en laat mij mooi naar mijn hostel brengen. Op de verjaardag van mijn vader en tevens Koningsdag mag dat nog wel. Maar dan vrijdag de 28e april gaat het dan toch echt beginnen bij de Iglesia de Santiago, en ga ik leven volgens de eenvoud van de pelgrim.

4616466

Het indelen van de etappes was iets wat mij wel bezig hield. De 1e etappe naar Tres Cantos wordt door velen overgeslagen, omdat deze meer dan 20 km door de stad gaat. En je kan dit natuurlijk ook met de trein of bus doen, maar zo zit ik niet in elkaar. Dus loop ik deze etappe naar Tres Cantos, een afstand van 26 km, althans dat was de bedoeling… Maar na rijp beraad met mijzelf besluit ik het toch in twee dagen te doen, wat overigens niet zo gemakkelijk vanwege het vinden van een slaapplek tegen een schappelijke prijs.

Op de eerste dag kijk ik in de ochtend nog wat rond in Madrid, en wandel deze dag maar 9,8 km. En dan wordt Etappe 2 dus Madrid – Tres Cantos (19,8 km) wat in de automatische vertaling van Google, de Drie liedjes wordt genoemd.

En zo had ik al heel wat plannen klaar liggen hoe ik het zou gaan doen. Maar omdat het een vrij eenzame route is, had ik bij verscheidene Camino groepen op Facebook een oproep geplaatst....

272591873_4716586015134329_1238153618677691518_n

De Oproep luide toen: Op 27 april 2023 vlieg ik naar Madrid om aan de Camino Madrid te beginnen. Misschien vind je het leuk om samen te gaan. Samen en toch apart… Waarbij ik bedoel om samen op pad te gaan, en dan dat ieder zijn eigen ding doet. Aan het eind van de etappe zien we elkaar weer bij de Albergue of Hostel. Klikt het echt goed kunnen wij nog altijd samen wandelen. De Camino Madrid is 323 km verdeeld in 13 etappes, en komt bij Sahagún uit op de Camino Francés..

Normaal wandel ik alleen, maar omdat dit een vrij eenzame route is wat gezelschap wel fijn.

Dus heb je zin om mee te gaan, hoor ik het graag.

Iemand van het Nederlands Genootschap Sint Jacob, attendeerde mij er op dat ik ook een zoekertje op de website van het Genootschap moest plaatsen. En daar heeft Harriet uit Den Haag op gereageerd. Inmiddels heb ik al kennis met haar gemaakt en er is een camino-klik tussen ons. Ook zij had tegelijkertijd een zoekertje geplaatst… Zij heeft een ruime Camino ervaring, spreekt vloeiend Frans en een aardig woordje Spaans, en heeft veel vrije tijd en kan ook nog eens gaan wanneer zij wil.

Harriet heeft al heel wat Camino’s gelopen, daarmee vergeleken ben ik maar een broekie. Maar dat heeft zij altijd in gezelschap gedaan, en dit gaat de eerste keer worden dat zij alleen op pad wil gaan. En dan past mijn oproep “Samen en toch apart” haar wel.

Wij verblijven in dezelfde Hostels of Albergue, gaan samen een hapje eten met een goed glas wijn erbij. Allebei verkiezen wij een eigen kamer of een goed bed boven een stapelbed, en gaan de volgende dag ieder op zijn eigen manier verder. Soms kan dat lange tijd samen zijn, maar het kan ook zijn dat wij elkaar pas in de middag bij de Hostel of Albergue zien. Het lijkt mij een fijne manier om zo “Samen en toch apart” onderweg te zijn.

raamreclame

Zij vliegt op dezelfde dag als ik naar Madrid. Op de 28e ontmoeten wij elkaar bij Sint Jacobus kerk in Madrid waar onze wandeling begint. De planning die ik had kon op de schop, en samen met Harriet is er een nieuwe planning gemaakt. Over het algemeen slapen wij in een Hostel of appartement met een eigen kamer. Of ik mij dan een mindere Pelgrim ga voelen weet ik nog niet, want volgens mijn broer Hans hoort een Pelgrim te lijden. Maar dat doe ik onderweg al want mijn voetproblemen zijn er altijd, dus het wordt sowieso afzien. Een eigen kamer die vooraf al gereserveerd is geeft mij onderweg ook meer rust. Dus al ben ik deze keer een wat luxere Pelgrim, een goede nachtrust vind ik toch ook belangrijk.

Oorspronkelijk zijn het 13 etappes maar wij doen er 17 dagen over.

Vandaag over drie weken beginnen wij aan de eerste etappe. Ik zie er naar uit!!

1. Gerda:
    7 april 2023
    Hoi hoi, wat een goed plan om samen apart te doen.Dat geeft toch een goed gevoel van vrijheid.Want vrijheid is blijheid.
    Ik wens je nu al veel succes op je camino espagnol
  2. Rianne:
    7 april 2023
    Dank je wel Gerda. Het gaat helemaal goedkomen in Spanje. Erg veel zin in!!
  3. Jan en Ria van Rosmalen:
    7 april 2023
    Blijkbaar is er wat veranderd en kan ik reageren zonder moeilijke inlog bepalingen.
    Hiep hiep hoera, want ik volg je altijd maar als het goed is kan ik nu dus reageren.
    Heel veel wandelplezier Rianne en zoals gezegd, we volgen
  4. Rianne:
    Met welke Ria van Rosmalen heb ik het genoegen😉🤔
    Zelf denk ik aan Lithoijen. Maar Ria dit is niet mijn Blog, en daar heb Jij altijd die inlog problemen.
    Dit is Reislogger en die gebruik ik alleen bij een Meerdaagse wandeling. Hier kan iedereen gemakkelijk reageren. Groetjes 🙋‍♀️🙋‍♀️
  5. Sylvia:
    7 april 2023
    Hi Rianne, ja ja de tijd vliegt. Nog even en dan ga je weer van start. Ik zal je volgen. Een goede reis en take care. Geniet ervan!
  6. Rianne:
    Dat ga ik zeker doen Sylvia... Genieten 😊😘
  7. Miranda Hermkens:
    7 april 2023
    Hoi Rianne, dappere dodo!!!!! Veel respect voor alles wat je gaat doen. Maar dat gaat goed komen.
  8. Rianne:
    10 april 2023
    Dappere dodo😂😂 Dank je wel Miranda😘 Ik ga proberen om er iets moois van te maken.
  9. Jose van Empel:
    8 april 2023
    Hey Rianne
    Een goede voorbereiding is het halve werk ,jij bent er klaar voor.
    Heel veel succes, en je schare fans "lopen" weer met je mee, in alle eenvoud😘👌
  10. Rianne:
    10 april 2023
    Ja volgens mij heb ik er een heleboel op sleeptouw, dat maakt het lopen wat lichter. Tot zaterdag😍
  11. Ruud:
    9 april 2023
    Hoi Rianne,
    Dat word de 28ste een kaarsje op steken ter aandenken van je vader.
    Het izou weleens een mooie start kunnen zijn voor dit mooie avontuur
  12. Rianne:
    10 april 2023
    Dank je wel Ruud voor je support. Ik hoop dat het net als in 2019 weer een heel mooi avontuur gaat worden.
  13. Ine:
    10 april 2023
    Geniet wat je weer van plan bent en Kitty alleen weer even als jou Rianne weg is succes
    Met je reis 🤭🥰💋👀
  14. Rianne:
    Leuk dat je mij weer gaat volgen. Dank je wel. Groetjes aan Adriaan🙋‍♀️
  15. Ine:
    11 april 2023
    Zal ik doen maar die volgt jou ook 🥰