Camino Madrid 2023

25 februari 2023 - Oss, Nederland

Op 27 april, dus over twee maandjes... begin ik aan een nieuw groot avontuur, want ik ga weer een Camino wandelen in Spanje. Na de Francés in 2019 wilde ik weer gauw terug naar het 'onderweg zijn'. Door de Corona epidemie en het 'Heilig Jaar' waarin ik niet wilde wandelen, bleef dit achterwege maar dit jaar is het dan zo ver. Al enige tijd ben ik mij aan het voorbereiden om deze te gaan lopen.

tierra-pinares

Lange tijd zat ik nog vol twijfel, want zou ik voor de tweede keer de voorspelbare en drukkere Camino Francés gaan, of zou ik kiezen voor het eenzame avontuur van de Camino de Madrid. Inmiddels ben ik er uit en wordt het Camino de Madrid... Toen ik deze beslissing genomen had, kon ik verder en ben ik mijn etappes qua afstanden gaan plannen.

26_CaminoMadrid

De Camino de Madrid is een nog vrij nieuwe route, ontworpen door de Vereniging Vrienden van Camino de Santiago de Madrid, voor de mensen die in Midden-Spanje wonen. De route heeft een lengte van 322 km en is erg mooi, en gaat meestal over voetpaden en je stapt maar zelden over het asfalt. Het passeert verschillende mooie historische stadjes en steden zoals Sahagun, Coca of Segovia. Je bent gemiddeld twee weken onderweg om de Camino de Madrid te lopen.

download (1)

Want officieel bestaat deze route uit 13 etappes, maar zelf denk ik eerder aan 16 a 17 etappes. Het is allemaal afhankelijk of het uit komt met een plek waar ik een overnachting kan vinden. In de officiele 13 etappes zitten afstanden van 25 tot 30 km, en dat vind ik voor mij teveel. Temeer dat 25 km over een zandpad best zwaar kan zijn.

SandyPineForestZo wordt aangeraden om deze tocht niet te lopen tijdens de hete zomermaanden, omdat er onderweg weinig schaduw zal zijn. Ook het vroege voorjaar is niet aan te raden, omdat je vooral in het eerste deel door bergachtige gebieden gaat. Als je besluit om in de zomer te wandelen, zorg er dan voor dat je vroeg opstaat, want de hete zomerzon zal je snel uitputten.

De herfst schijnt een ideaal seizoen voor de Camino de Madrid te zijn, maar daarvan heb ik gelezen dat je in oktober/ november de bergen vaak niet over kunt vanwege sneeuw op de 1796 meter hoogte gelegen Puerto de La Fuenfria, die wij over moeten. De La Fuenfria is met zijn 1796 meter daarmee ook nog eens de hoogste berg van alle Camino's.

caminodemadrid

In tegenstelling tot andere pelgrimswegen heeft de Camino de Madrid geen officieel startpunt. De tour kan overal in de stad worden gestart, maar de meeste pelgrims kiezen echter voor de kerk van Santiago om hun pelgrimstocht te beginnen. Deze kerk ligt in het historische centrum van Madrid. Een mooiere plek om mijn Camino te beginnen kan ik daarom ook niet bedenken.

53532967-kilometer-zero-in-madrid-spain

parroquia_fachada

De weg van Madrid...

Het is een vrij eenzame route waar ik onderweg bijna niemand tegen zal komen. Als ik geluk heb tref ik s'avonds in de herberg andere Pelgrims die ook onderweg zijn, maar het kan ook goed zijn dat ik helemaal alleen zal zijn. Dus kan ik gerust zeggen... Dit ligt behoorlijk buiten mijn Comfortzone, maar ik ga het doen!!

Na zo'n 320 km komt deze Camino bij Sahagún uit op de Camino Francés. Vanaf daar is het plan om de Franse route te volgen tot O Cebreiro, wat ca. 200 km in de richting van Santiago de Compostella ligt. Maar ik heb niets concreets vast liggen oftewel, ik zie het wel onderweg.

Ik neem Jullie weer graag mee op avontuur, en lees graag Jullie reacties. Onderweg ben ik niet altijd in staat om deze te beantwoorden, maar ik doe mijn best.

Groetjes van Peregrina Rianne

1. Ellen en Piet:
    25 februari 2023
    Het wordt weer een geweldig avontuur Rianne
  2. Rianne:
    27 februari 2023
    Dat wordt het zeker Ellen. Nu heb ik een vraagje aan Jou?
    Ik heb twee volgers die Ellen heten, maar wie is wie?
    Zou je bij een reactie dat erbij willen zetten? bijvoorbeeld Ellen of Ellen en Piet.
    Leuk dat je mij gaat volgen😀
    Groetjes van Rianne
  3. Gerda:
    26 februari 2023
    Zoooooo goed van jou,wat spannend weer,maar ik snap het helemaal
  4. Rianne:
    27 februari 2023
    Ja spannend is het zeker Gerda. Totdat ik onderweg zal zijn zal ik nog wel wat nerveus zijn, voor alles wat er op mijn pad komt.
    Maar dat komt helemaal goed als ik eenmaal onderweg ben.
    Groetjes en leuk dat je mij weer gaat volgen.
  5. Sylvia:
    26 februari 2023
    Tjonge knap hoor dat je dit zo aandurft alleen. Maar het lijkt me weer een geweldig avontuur in de mooie Spaanse natuur. Ik zal je zeker weer volgen 🍀
  6. Rianne:
    27 februari 2023
    Ik ga genieten van cultuur, natuur en het lekkere eten. Het wordt sowieso een avontuur.
    Ik wens Jou een hele fijne vakantie toe en tot binnenkort.
    Dikke knuffel van Rianne😘😘
  7. Joke Leertouwer:
    26 februari 2023
    Petje af,je gaat het toch maar weer doen.Wat een geweldige belevenis en wens je mooie en goede dagen toe.
  8. Rianne:
    27 februari 2023
    Ik heb er enorm veel zin in Joke, ook al ligt dit een beetje buiten mijn comfortzone.
    Ik ga gewoon kijken hoe het gaat, want ik hoef mij niet meer te bewijzen dat ik dit kan.
    Leuk dat je mij weer gaat volgen.😘
  9. Jannie:
    veel succes Rianne
    ik zie er naar uit naar jou mooie verhalen
    ook groetjes aan steun en kreun
  10. Rianne:
    27 februari 2023
    Dank je wel Jannie, en ik zal de groeten overbrengen. Die twee komen binnenkort nog aan het woord.
    Groetjes aan Jan en tot de 17e maart
  11. Ine:
    26 februari 2023
    Als dat jou ding is moet je het doen succes en heel terug komen
    Liefs van ons
  12. Rianne:
    27 februari 2023
    Dank je wel Ine. Groetjes aan Adriaan en ik ga mijn best doen!!
  13. Ruud:
    Een nieuwe uitdaging.
    Een nieuw avontuur.
    Ik wens je veel succes.
  14. Rianne:
    Dank je wel Ruud.
  15. Loes:
    27 februari 2023
    Ik kijk enorm uit naar je mooie verhalen! Altijd leuk om te lezen en te volgen waar je bent. Goede start vanuit Madrid.Heel veel succes.
    Groet Loes
  16. Rianne:
    27 februari 2023
    Wat leuk Loes dat je mij weer gaat volgen. Ik zal proberen om er weer een mooi verhaal van te maken. Hier op Reislogger ga ik proberen om dagelijks wat te posten.
    Op mijn Blog wordt het waarschijnlijk wekelijks.
    Mijn weekverslag zit dan in het Zwijmelen op Zaterdag Blog, wat dan Zwijmelen vanaf de Camino...(141) Travel song 1, gaat heten. Deze staan allemaal al voorbereid in de planning... alleen mijn verhaaltje dan nog toevoegen. Dat Bloggen houd mij zo wel bezig, er is altijd wel wat te doen of te schrijven..
    Groetjes ook aan Jac van Rianne😀
  17. Jose van Empel:
    1 maart 2023
    Ik kijk ernaar uit meid, en loop weer in gedachten met je mee.Veel succes met de voorbereidingen. En ga ervoor😘
  18. Rianne:
    7 april 2023
    Dat ga ik zeker doen Jose. Leuk dat je in gedachten weer mee wandelt.
  19. Sjaak en Berrie:
    28 maart 2023
    Hoi, Rianne Wij wensen je, heel veel loopplezier en mooie zonnige dagen . Sjaak en Berrie
  20. Rianne:
    Dank je wel Sjaak en Berrie😊😊
  21. Ellen (Heelsum):
    6 april 2023
    Meteen na je laatste blog hier een kijkje genomen en bij mijn favorieten gezet. En die reactie van 25 februari jl. was niet van mij ... als ik reageer zal ik er voor de duidelijkheid mijn plaatsnaam steeds bijzetten!
  22. Rianne:
    7 april 2023
    Dank je wel Ellen. Het is altijd weer verwarrend als er volgers zijn met dezelfde voornaam. Maar met Heelsum erbij weet ik genoeg😉 Leuk dat je mij hier ook gaat volgen.!!