CAMINO DE MADRID... DAG 9 Santa Maria La Real de Nieva - Coca 24,km

6 mei 2023 - Coca, Spanje

Na de vermoeienissen van gisteren moest ik echt een rustdag nemen. Je kunt wel doorgaan, zoals ik ook in 2019 op de Francés door ging, maar dat later moest bekopen met ziek zijn. Ik heb er van geleerd en doe het nu bewust anders.

Vannacht heb ik twee Ibuprofennetjes ingenomen, en twee kussens onder mijn voeten gelegd. En zo heb ik heerlijk geslapen en was om 07:00 uur al weer op. Ik ga dan wel met de bus, maar ontbijt met Harriet en Marianne. En er is weer een aardige Franse Pelgrim bij gekomen met de naam Regis, en hij is nummer 12 van de Pelgrims die wij al ontmoet hebben, en dan heb ik het over degene die te voet zijn.

IMG_20230505_073421

Als ik uit het raam kijk beloofd het een mooie dag te worden, wij boffen toch maar. Het Truckers Hostal ligt langs een drukke carratera, en ik voel er weinig voor om langs deze drukke weg naar Santa Maria La Real de Nieva te wandelen, en zo verlaat ik om 09:30 uur het Hostal aan de achterkant. Ik heb namelijk op Komoot gezien dat er een pad loopt naar het stadje, en dat is een stuk veiliger.

Harriet kiest voor de carratera, want in haar navigatie app wordt dat pad niet weergegeven. Tja...

1683271410756

1683271505676

Ik hoef niet ver te gaan want het stadje ligt maar 2,5 km verderop. Ik moet naar de Plaza Mayor, want daarachter moet de bushalte zijn. Eerst even kijken of dat klopt, en daarna ga ik een terrasje opzoeken.

1683272846763

En dat terrasje vind ik voor het gemeentehuis. Op de foto hieronder helemaal links in het hoekje. Ik vraag of ik daar mag gaan zitten en of ze de parasol uit willen klappen. Ik bestel een cola en drie tapas gerechtjes. Dit hoort bij het genieten van en op de Camino.

1683272908516

Ik heb twee en half uur de tijd, en ben niets anders van plan dan een beetje te lummelen en mijn blog af te maken wat gisteren niet lukte.

1683273278905

IMG_20230505_095905

De vitrine ligt vol met allemaal van deze heerlijke lekkernijen, zodat ik nog maar een keer een rondje doe van drie gerechtjes, en nog een café Americano bestel. Ik moet €9,00 afrekenen.

IMG_20230505_104809

Om 12:55 uur gaat mijn bus naar Coca, 20 minuten later ben ik er al. De bus ticket heb ik vannacht gekocht bij 'Linecars buso' gemak dient de mens. Ik heb wel weer wat geleerd van dit ritje. Ik moet mijn backpack onder in de bus leggen, en niet mee nemen in de bus. Dat bedoelde de chauffeur natuurlijk toen ik instapte, en ik niet wist waar hij het over had. Mijn Spaans is nog niet zo best...

1683286016812

In Coca stap ik uit bij de stieren arena. Op de achtergrond zie ik het kasteel, en besluit om daar eerst een bezoek aan te brengen nu ik daar toch ben. Het heeft een heel aparte bouwstijl.

1683286245684

Bron: Wikipedia

Het Kasteel van Coca is een kasteel in Mudejar-architectuur en staat op de samenvloeiing van de Eresma en de Voltaya.

1683286917361

Kasteel van Coca

De burcht werd gebouwd tussen 1460 en 1473 in opdracht van Alonso I de Fonseca nadat deze van koning Juan II van Castilië in 1453 toestemming kreeg. Deze is opgetrokken in baksteen door Moorse ambachtslui.

1683286934462

Het kasteel werd in 1931 een nationaal monument.

Ik besluit er helemaal omheen te lopen, maar moet daar zeker 30 meter voor afdalen via een trap, en loop dan door een park naar de andere kant. In het park zie ik beelden van houtsnijwerk.

1683286475253

1683286516361

Aan de andere kant gaat het via een trappen stelsel weer naar boven. Daar zie ik de drie Fransen weer, die ik ook al in Cercedilla en in Segovia ontmoet heb. En ook nu maak ik er een praatje mee, en wij informeren wederzijds naar onze plannen voor de dag van morgen.

1683286874596

Wij nemen afscheid met een Buen Camino. Zij lopen door naar Villeguillo, en ik naar mijn appartement La Rocanda die ik deel met Harriet. Marianne slaapt met de Franse Regis in de Albergue de Peregrinos.

1683287250103

Om twee uur ben Ik daar en doe eerst de was, want dan kan het nog lekker lang drogen. Ik heb een klein balkonnetje en kijk uit op de Plaza Mayor en de kerk.

1683287355807

Om 15:30 uur appt Harriet mij dat zij gaat lunchen, en of ik zin heb om mee te doen. En dat heb ik...

IMG_20230505_152607

IMG_20230505_154115

Daarna lopen wij naar het appartement, ik ga rusten en Harriet doet de was.

Om 19:00 uur ontmoeten wij Marianne weer met Franse Regis, en gaan ergens wat drinken. Marianne moet nog eten en zoeken dus, naar een eetgelegenheid die het eerste open gaat, en dat is pas om 20:00 uur.

IMG-20230505-WA0008

Om negen uur wandelen Marianne en ik door de oude stadspoort, weer richting onze onderkomens voor de nacht.

IMG_20230505_190832

Ik maak nog een laatste foto van ons appartement links op de foto. Harriet komt later thuis want die is nog ergens anders wat wezen drinken.

1683297279795

Tot morgen voor Dag 10 van mijn Camino de Madrid.

1. Ria Van Den Heuvel:
    6 mei 2023
    Ik heb dus begrepen dat jullie allemaal een rustdag hebben genomen. Wel zo prettig👍. Kom je dan niet in de knoei met de (besproken) overnachtingen?
    Maar wat een 'lekker' dagje heb je er van gemaakt. Je energie is weer even bijgemaakt!!💪👍📷🔝
  2. Tilly:
    6 mei 2023
    Nu heb je weer energie om vandaag te gaan lopen/genieten! Je schrijft zo leuk dat ik bijna "mee wandel"! Liefs Tilly
  3. Rianne:
    6 mei 2023
    Nee hoor Ria. Ik met de bus, de anderen hebben gewandeld.
  4. Rianne:
    Dank je wel Tilly 😘
  5. Henk en Ria:
    6 mei 2023
    Hoi Rianne, leuk om voor ons herkenbare foto’s te zien. ( ook de rode terrasstoelen)😀Je schrijft zo leuk dat we de “ Madrid” zo weer willen gaan lopen! 🚶‍♀️🚶Groetjes Henk en Ria
  6. Rianne:
    Ik vind het fijn dat je er van geniet Ria. Memories 😊😊
  7. Sjaak en Berrie:
    6 mei 2023
    Hoi Rianne, wat een mooie plaatjes weer en wat ziet het eten er lekker uit. Geniet er maar lekker van. Groetjes Sjaak en Berrie
  8. Rianne:
    6 mei 2023
    Dat doe ik zeker zeker, anders houd je het niet vol.
  9. Gert van der Linden:
    6 mei 2023
    Weer 'meegelopen'. Sweet memories aan deze prachtige Camino. Goed dat je zo op jezelf past. Camino experienced!!
  10. Rianne:
    Dat geloof ik meteen Gert. Het is een verslaving
  11. Ellen (Heelsum):
    6 mei 2023
    Je bent weer fris en fruitig voor het vervolg.
  12. Rianne:
    6 mei 2023
    Zo gaat ie goed zo gaat ie beter😘
  13. Ine:
    6 mei 2023
    Werken aan de tocht maar ook op tijd genieten ga zo verder💋
  14. Rianne:
    Genieten hoort erbij Ine😊😋
  15. Sylvia:
    Ff rust in het kostbare lijf. Niks mis mee 👍🏻
  16. Rianne:
    6 mei 2023
    Dat dacht ij dus ook, en het beviel goed😘
  17. Iris:
    6 mei 2023
    Heel verstandig, even rusten. Nu kun je optimaal blijven genieten ❤️
    Wij genieten van je foto's en filmpjes!😊
  18. Rianne:
    Ik ook😘😘