CAMINO DE MADRID... DAG 10 Coca - Alcazarén 24,km

6 mei 2023 - Alcazarén, Spanje

Vandaag verlaten we de provincie Segovia om die van Valladolid binnen te gaan, maar de landschappen zullen een voortzetting zijn van die van gisteren, met uitgestrekte dennenbossen en fijne zandpaden. We zullen door de ravijnen reizen die eeuwenlang werden gebruikt door herders die kuddes transhumant vee dreven, en ook door bemanningen van Galicische dagloners op hun jaarlijkse manier om te oogsten in de velden van Castilla. Na Villeguillo, de enige tussenstad op de etappe, wacht ons 17 km zonder enige bevolking of service tot we Alcazarén bereiken.

16833536189431683353787184

Het bovenstaande is wat ik in de 'Gronze.com' app lees. Elke dag kijk ik hier wel even op om te kijken wat mij te wachten staat.

1683353681562

Marianne die vannacht in de Albergue heeft overnacht, zit op de trap en bij de ingang van ons appartement, te ontbijten als ik om 08:15 uur op pad wil gaan. We kunnen meteen op pad, want ik heb in ons appartement al ontbeten.

Via een paar achteraf straatjes verlaten wij Coca, en komen langs een toren waarvan ik vermoed dat het een kerktoren is. Het wordt als een attractie aangeprezen, maar het is niets bijzonders en je kan er niet in.

1683354220756

De onderste foto is van een ommuurde kerkhof, maar zo van veraf lijkt het een haciënda.

1683354431305

Even later dalen wij af het bos in, daarna wacht ons een stevige klim. Het voelt aan als een kuitenbijtertje, na een dag nietsdoen. Het is 10 graden vanmorgen en ik vind het heerlijk wandelen zo. Ik draag nog steeds mijn lange wandelbroek en dat bevalt prima. Ik denk wel dat ik er inmiddels soep van kan koken. Dus zo gauw er een wasmachine op ons pad komt gaat ie er in.

1683354480332

1683354949802

Ik zeg het met foto's vandaag, en vergeet ook de twee video filmpjes niet die ik gemaakt heb.

1683357284267

Het eerste gedeelte gaat nog door het bos, maar dan gaat het kilometers lang over eenzame stoffige paden totdat wij in het enige dorpje Villeguillo aankomen.

1683361806269

Links en rechts is het allemaal land en tuinbouw, en de besproeiing maakt overuren. In het dorpje Villeguillo na 7 km maken wij een pauze en ik bestel een café Americano, een stuk tortilla die nog heerlijk warm is en als toetje een cola, en dan gaan wij weer verder, want er wachten ons nog 18 kilometers op ons.

1683366040508168336682208216833684844841683367488913

IMG-20230506-WA0008

Een groot gedeelte vandaag gaat door een pijnbomen bos, kilometers en kilometers lang en door het losse zand. Dan weer loop ik in het midden, dan weer links en dan weer rechts, op zoek naar een beetje harde ondergrond.

1683370131697

Wij komen bij de carratera en de gele pijl wijst naar rechts, om dan 250 meter langs de weg te lopen. Maar zoals ik al eerder dacht zijn die meters een stuk langer dan bij ons. Want deze 250 meter duren wel heel erg lang...

168337393116416833742784421683375014510

1683375048686

En dan komen wij aan in Alcazarén waar wij slapen in een Albergue de Peregrinos. Even de sleutel halen in de bar en in laten schrijven. Harriet en Marianne gaan lunchen, maar ik wil een ding en dat is mijn schoenen uit. Ik heb vandaag veel last gehad aan mijn 'Kreun voet'. Ik pak niet gauw een pijnstiller maar nu was het nodig.

1683377179151

1683377912569

Dus gauw naar de Albergue  en schoenen uit. Er staan 4 stapelbedden en de onderste zijn bezet, er rest mij niets anders dan een bovenbed uit te kiezen. Ik heb er een hekel aan maar je doet er niets aan. Ook doe ik gauw even de was nu de zon nog schijnt.

IMG-20230506-WA0004

Daarna ga ik terug naar de bar om wat te eten, en dat ziet er goed uit en het smaakt ook nog eens heerlijk. Op de salade zat een héél potje of misschien wel twee potjes ansjovis op. Ik vind het heerlijk en ik denk dat de verloren zouten van de wandeling weer aardig zijn aangevuld.

IMG_20230506_154235

Note: Ik was met dit verslag bezig toen ik lag te rusten... en ik in slaap viel en per ongeluk op publiceren drukte...Het was al gebeurt voor ik er erg in had. Daarom maar aanvullingen gemaakt en nu is het echt klaar.

1. Hennie:
    6 mei 2023
    Wat maak je toch veel mooie foto’s en verhalen. Maar goed dat je een rustdag hebt genomen en nu weer geniet van de mooie dingen om je heen.. al zijn die paden nogal stoffig! Zullen kreun en steun ook niet zo blij mee zijn. Verwen ze maar weer een keertje dan zullen ze je helpen om de zware dagen door te komen.. liefs van ons👏
  2. Rianne:
    Zal ik doen... Dank je wel Hennie en Nico
  3. Ria Van Den Heuvel:
    6 mei 2023
    En zo zit er weer een dag op en eentje dichter bij je bestemming! En gelukkig zijn er pijnstillers zodat Kreun zich koest houdt😉. En tussendoor een powernap is niks mis mee😁👍
  4. Ellen (Heelsum):
    6 mei 2023
    De hitte en het stof straalt van de foto's af. De ansjovis ziet er heerlijk uit ... het water loopt me hier in de mond. Helaas geen blikje in huis anders had ik hem nu leeg gesnoept ... al zal dat niet zo smaken als die van jou.
    Sterkte met Kreun!
  5. Rianne:
    7 mei 2023
    Ja ik weet dat Jij die kleine visjes ook zo lekker vind. Maar goed dat je ze niet in huis hebt😉 Veel liefs van mij en sterkte met Jou herstel 😘😘
  6. Neeltje:
    6 mei 2023
    Weet een prachtig deel van je tocht!
  7. Rianne:
    Ja het blijft prachtig!!
  8. Ruud:
    7 mei 2023
    Ik kan me best voorstellen datje na zo'n zware dag in slaap valt en perongeluk op publiceren drukt. Wij voelen dan ook de sfeer van vermoeidheid. Ik wens juli een prettige voortzetting van de reis.
    Groet Ruud.
  9. Rianne:
    Hoi Ruud
    Bedankt voor je wijze woorden. Je stelde de vraag over Ria Feijen, maar ik ken haar niet. Ik weet alleen dat zij in Limburg woont en vorig jaar deze Camino de Madrid samen met haar man Henk gelopen heeft.
  10. Jannie:
    7 mei 2023
    Bedankt voor je mooie verhalen Rianne en nog veel succes en de groetjes aan kreun en steun
  11. Rianne:
    Zal ik doen Jannie en graag gedaan 😊