Camino de Madrid... Dag 3 Madrid - Tres Cantos 16,2 km

29 april 2023 - Tres Cantos, Spanje

Vervolg Dag 2: Om 18:10 uur appt Harriet dat zij in het barretje op de hoek zit. Marianne en ik liggen nog te rusten, maar om tien over half zijn wij zo ver dat wij weer toonbaar zijn. Het is echt zo'n Spaans barretje waar iedereen uit de buurt op af komt. Harriet zit er al en wil ons trakteren. Het is echt een gezellige boel en de cervezza, vino tinto en gin tonic laten zich heerlijk smaken en natuurlijk bestellen wij nog wat lekkere tapas.

IMG_20230428_195821

Het klikt helemaal en zijn erg blij dat wij elkaar gevonden hebben. Om 21:00 uur gaan we nog even naar de supermarkt, want morgenochtend kunnen wij hier niet eerder ontbijten dan om 10:00 uur.

Dag 3

Na een redelijke nacht, want de airco werkte niet optimaal krijg ik van Marianne zowaar ontbijt op bed.

IMG_20230429_080730

Toch gaan wij proberen of er ergens in de buurt een barretje open is waar wij koffie kunnen drinken en wat eten. Harriet denkt dat bij het station van Fuencarral, beslist iets te vinden is en inderdaad daar vinden wij iets en is om 09:00 uur al open.

1682751782532

Ik heb door het ontbijt op bed mijn buik al strak, en bestel alleen een café Americano. De anderen eten wel iets, en ik bestel een sandwich "para llevar" ... om mee te nemen leer ik van Harriet en Marianne. Als wij weg gaan vraagt een oude mevrouw, of wij voor haar man die overleden is, in Santiago de Compostela willen bidden. Natuurlijk doen wij dat als wij daar aankomen...

En dan pikken wij de route weer op, en lopen via de buitenwijken van Madrid de stad uit. Het is aanmerkelijk koeler want het wordt maar 25 graden vandaag. Bij het eerste bordje van Camino de Santiago wat wij tegenkomen, maken wij natuurlijk een foto.

1682753334326

Nu hoeven wij alleen nog maar de pijlen te volgen en is navigatie via een app niet meer nodig, op de achtergrond draait ie wel mee om de route voor Komoot op te nemen.

1682754867587

1682754897899

Het wordt dan wel niet zo warm maar het zonnetje staat al ongenadig hard te branden. Ik heb mij goed ingesmeerd en ik stop onderweg nog een keer om mijn nek onder handen te nemen. Deze gehele Camino hebben wij zowat de zon van achteren, dus extra aandacht voor de achterkant.

1682755324481

Ons samengaan van deze Camino, Samen en toch Apart brengen wij vandaag al in de praktijk. En het werkt want Harriet is al aan de horizon verdwenen, en Marianne en ik volgen op gepaste afstand. Ieder heeft zo zijn eigen Camino. Lange tijd heb ik Marianne ook in het zicht, maar in de schaduw van een tunnel besluit ik een appeltje te eten... Marianne loopt door. Ik vind het prima!!

1682756330336

Het doet een beetje meseta-achtig aan, met glooiende stoffige paden zover als je kijken kan. In de verte voor ons de bergen waar wij naar toe moeten. De klaprozen zijn er ook en brengen kleur in de eentonigheid van het pad. Andere Pelgrims kom ik niet tegen hier, wel veel Spanjaarden op de mountainbike. Velen wensen mij een Buen Camino 😊

1682756343806

Wel heb ik een leuke ontmoeting met Jesus Manuel, een Madrileen die hier met zijn hond aan het wandelen is. Al pratend loopt hij zo een kilometertje met mij mee, en vraagt vanalles over Camino de Madrid. Voordat wij afscheid nemen maken we nog even een foto.

1682756847883

1682756867711

Het zijn van die leuke kleine dingen die je onderweg mee maakt, en zorgen voor een welkome afwisseling. In de verte zie ik Marianne weer staan en zij wenkt mij om naar links te kijken. Ik zie het eerst niet maar zij ziet een kudde schapen.

1682757595938

In de verte achter ons zien wij een Pelgrim aan komen, en wij wachten tot die genaderd is en zijn blij dat wij toch niet enige zijn die hier wandelen. Dichterbij gekomen zien wij dat het Harriet is, die wij onderweg ergens ongemerkt gepasseerd zijn. Zij loopt door en even later wij ook.

1682757186494

1682757202522

Het raakt langzamerhand wat meer bewolkt en daar ben ik blij mee, want zoveel schaduw is er niet. Ik kijk op de thermometer van mijn telefoon hoe warm het is, en die geeft 30 graden aan... Ik wil het niet geloven!!

1682757202522

Als ik achterom kijk zie ik nog steeds. de Quatro Torres, en de schuine torens op de Plaza Castilla. Zij domineren de skyline van Madrid.

1682757494215

De bewegwijzering is prima... Soms van die mooie Camino palen met opdruk, en dan zijn het gewoon geschilderde gelen pijlen. Op muurtjes, stenen, en gebouwen. Je kunt hier eigenlijk niet verdwalen ook al let je even niet op. Diverse keren steken wij vandaag, of het spoor of de snelweg over die zowat parallel loopt aan onze route.

Ik lette ook niet even op en zo stulpte ik even over een kei. Oei dat deed pijn, dat moet je niet hebben onderweg.

1682757262215

Het lijkt misschien een vlak gebied maar het gaat regelmatig op en af. Hieronder kun je het goed zien... Ik moet nog naar beneden en in de verte weer naar boven. Zie je de bergen op de achtergrond?

1682759440362

En dan de ondergrond... Van fijn grind naar grove kiezelpaden, hier komen mijn stokken goed van pas.

1682759934108

1682761794682

Na zo'n 10 km vind ik het tijd voor een lange pauze, en die zijn het handigst als je ergens op kan zitten. Soms op een hellinkje naast het pad, maar op ook deze plek is het goed zitten. De schoenen gaan uit, en ik eet mijn para llevar sandwich uit het barretje. Het smaakt mij goed.

1682765218615

Ik had een selfie stick meegenomen, maar kan heb zo gauw niet vinden. Dus tas op zijn kop... en ja hoor daar is ie. Altijd handig als je alleen bent en toch op de foto wil.

1682763284371

En dan gaat het weer verder voor de laatste kilometers naar Tres Cantos. Het pad tussen het spoor en de auto snelweg wordt steeds smaller, en er is bijna geen plek om hier ook nog eens een mountainbiker te laten passeren, want daar barst het van.

1682766159647

1682765513690

Dus als de gelegenheid er is om dat pad te verlaten dan doe ik dat ook. En wandel ik verder over het nieuwe fietspad wat parallel loopt aan de snelweg, en het pad iets hoger van Camino de Madrid. Hier weinig mountainbikers maar tig wielrenners.

1682767879519

Ik ben dan ook blij dat ik de auto snelweg over kan steken, en Tres Cantos binnen wandel. Nog even op zoek naar mijn hotel wat geheel aan mijn verwachtingen voldoet. Vandaag ben ik volgens Harriet een luxe Pelgrim, en daarin moet ik haar gelijk geven.

1682768372312

1682768449667

Harriet en Marianne doen het zoals het eigenlijk hoort... en doen het ook zoals ik het altijd zeg, "Omarm de eenvoud". En zo slapen zij in een  Albergue van de Santa Maria de Jesús Parochie. Er zijn twee luchtbedden en ze hebben een koude douche. Prima toch die eenvoud en het is donativo, je geeft wat je het waard vind.

IMG-20230429-WA0014

En zij kunnen daar de was doen, en dat kan ik dan weer niet. Om 13:45 uur ben ik in mijn hotel, en om 15:30 uur treffen we elkaar weer voor een lunch.

IMG_20230429_160146IMG_20230429_155923

IMG_20230429_154745

Wij hadden natuurlijk liever een Pelgrimsmenu gehad, dat kenden ze hier niet. Maar het heeft ons ondanks dat heerlijk gesmaakt. Daarna wandelen wij naar ons onderkomen. Harriet wil vanavond nog wat gaan drinken, maar Marianne en ik kiezen voor rust.

Want er wacht morgen een pittige etappe van 25 km met nogal wat klimwerk, dus is rust wel zo belangrijk.

Tot morgen voor Dag 4

1. Jan en Ria van Rosmalen:
    29 april 2023
    Weten je mede wandelaars wat " stulpen" is Rianne. Ik moest er om glimlachen. Om het woord hè, niet dat je bijna gevallen ( gestruikeld ) was. Veel plezier 😘
  2. Rianne:
    29 april 2023
    Harriet zal het zeker niet kennen. Maar Marianne woont in Roosendaal, ik ga het morgen zeker vragen 😊 En lachen is gezond
  3. Louise:
    29 april 2023
    Weer genoten. Bedankt. Wandelse morgen weer lekker en gezellig , alleen of met de meiden.
  4. Rianne:
    29 april 2023
    Leuk dat je er van geniet!
  5. Tilly:
    29 april 2023
    Super dat je het gezellig hebt met Hariët en Marianne! Luxe overnachten is af en toe echt een kadootje! Een klein beetje heimwee heb ik, nu ik je blog lees, mis de "schelpen" en de "gele pijlen" ! Véél wandelplezier voor dag 3! Liefs Tilly
  6. Rianne:
    29 april 2023
    Ja echt een kadootje met deze slaapkamer. Heimwee... Ja dat geloof ik😊
  7. Rianne:
    Heimwee... Ja dat geloof ik 😊
  8. Iris:
    29 april 2023
    Succes morgen met de klim⛰️, you can do it!!💪🏻🙃
    Kus van ons allemaal💋
  9. Rianne:
    29 april 2023
    Dikke kus terug❤️💋 Dank je wel
  10. Ellen (Heelsum):
    29 april 2023
    Leuk die contacten onderweg. Succes met de klim morgen. De ergste hitte is even weg volgens het weerbericht.
  11. Rianne:
    29 april 2023
    Dat maakt het leuk Ellen, en als je alleen loopt maak je vaker contact. 25 km pff pff dat is een heel eind maar klimmen ook, maar niemand heeft gezegd dat het makkelijk zou zijn. Ben benieuwd wat voor etappe wij morgen zullen hebben.
  12. Ruud:
    29 april 2023
    Mooie start, Ik heb deze week van Groesbeek naar Gennep gelopen . Mooie tocht met berg op en af. Had toen straat aangezet. Gebruiken jullie die ook???.
    Zo ja ,kan je die op een zware tocht in het verslag zetten ???. Morgen veel plezier.
    Groet Ruud
  13. Rianne:
    1 mei 2023
    Nee ruud die gebruik ik niet, ik werk met Komoot
  14. Ellen (Heelsum):
    29 april 2023
    Heel veel sterkte ... verstand op 0 en blik op oneindig als het echt heel zwaar wordt.😘😘
  15. Rianne:
    29 april 2023
    😊😘Komt goed heb de hele dag
  16. Luisa Carou Ferreiro:
    29 april 2023
    Goed bezig! :-). De meseta reikt verder dan je denkt. Het is de Meseta hoor waar je op zit! Bikkel! Buen Camino!
  17. Miranda Hermkens:
    30 april 2023
    Moest er stiekem om lachen, stulpen!!! Steun en kreun moeten nog even wennen aan jou capriolen. Erg mooi, maar ook erg desolaat. Buen Camino!!!
  18. Ria Van Den Heuvel:
    30 april 2023
    Geweldig hoe je dagen zich vullen met elke keer weer wat nieuws 👍🔝