Camino de Madrid... Dag 2 Madrid - Madrid 10,8 km

28 april 2023 - Madrid, Spanje

Nog even dit... Ik vind het leuk om reacties te krijgen, en als ik er tijd voor heb zal ik er zeker op antwoorden. Soms wel en soms niet...

Ik heb niet zo best geslapen in mijn cel ofschoon het een heerlijk bed was, maar er kwamen zoveel indrukken van de reis voorbij, dat ik de slaap maar niet te pakken kreeg. Van de aanwezigheid van een airco heb ik ook weinig gemerkt, zodat ik het raam maar open heb geschoven, en het met 14 graden heel aangenaam was. Maar ook nu kwam de slaap maar niet...

En daarom ben ik vroeg wakker, neem een heerlijke douche want dat was gisteren niet mogelijk, omdat de douchebak nog afgekit moest worden toen ik hier aan kwam, en dat nog drogen moest. Ik kan hier niet ontbijten dus dat doe ik onderweg naar de Santiago kerk, waar ik om 10:00 uur afgesproken heb met Harriet en Marianne.

1682663368835

1682667494946

IMG_20230428_084626

Het is iets van 1, 5 km lopen en ik heb een koffie bar gevonden die om negen uur open gaat, en dichtbij de kerk gelegen is Ik bestel een café Americano, bocadillo en een glas naranja. Ik heb even de tijd voordat ik de andere ga ontmoeten.

1682667450891

Als ik klaar ben wandel ik alvast naar Iglesia de Santiago, en maak daar alvast een foto van, en ga op het muurtje voor de kerk zitten. Er is een drukte van belang want er wordt door werklui een feestlocatie opgebouwd. Zou het iets met de 1 mei viering te maken... Ik heb geen flauw benul, zal het straks opzoeken als ik er nog aan denk.

1682663685373

1682667720968

Ik krijg een appje van Harriet... De plannen zijn veranderd lees ik. Samen met Marianne hebben ze Antonio al ontmoet, en ze deelt de locatie waar zij nu zitten. En dat is bij de beroemdste chocolateria van Madrid op de plaza San Ginés https://www.spanjevoorjou.com/chocolateria-madrid.html

Hij trakteert ons op de beroemdste churros van Madrid, helaas daar geen foto's van. Antonio van 'de Vrienden van Camino de Madrid' heeft onze Credential ( een Pelgrims paspoort wat je nodig hebt om in een Albergue te kunnen overnachten ) bij. De stempel van Iglesia de Santiago staat er al in.

IMG-20230428-WA0008

Ik heb al een foto van de kerk, dus wat mij betreft kunnen wij beginnen aan onze Camino de Madrid. Ik heb gezegd dat ik wel langs het niet officiële Kilometre Zero punt wil voor een foto. Dit is een stenen plaat in Madrid, en markeert het punt van waaruit de afstanden van de nationale wegen van Spanje worden gemeten. En ook een mooi begin voor ons drieën Harriet, Rianne en Marianne.

IMG-20230428-WA0007

IMG-20230428-WA0011

En dan kunnen we echt op pad. Antonio doet ons uitgeleide tot het punt waar de eerste gele pijl geschilderd is en dat is een heel eind lopen. En dat valt niet mee met een temperatuur van over de 30 graden, want midden in de stad voelt dat extra zwaar. Hier en daar staan wij stil voor een foto, en dan gaat het weer verder.

1682671638914

Hierboven de bank van de Netflix serie 'La Casa di Papel' Druk verschrikkelijk druk is het... Wat zijn wij blij met deze Antonio want nu hoeven wij geen navigatie of routebeschrijving te volgen.

1682671884490

Hij loopt samen met Harriet voorop, ik volg in mijn eigen tempo en Marianne is mijn metgezel. Zij is herstellende van een griep en voelt zich nog niet zo goed... Het is prima zo, wij hoeven alleen een blauw en een rood shirt in de gaten te houden, soms wel tweehonderd meter voor ons. En dan komen wij aan bij de 'Plaza Castilla'.

1682678410959

1682678464090

Direct grenzend aan Plaza Castilla hellen twee torens van glas en staal vervaarlijk naar elkaar. Dit is La Puerta de Europa, Madrids moderne stadspoort.

1682678506132

1682678710068

Deze torens zullen morgen nog heel lang de skyline van Madrid domineren, alsmede de Quatro Torres zoals ook mijn pension voor vannacht heet. Bij de Plaza de Castilla staat ook het eerste info bord van Camino de Madrid.

1682678563660

Antonio loopt nog een klein stukje mee totdat de straat af buigt naar de wijk Begoña, want hier liggen onze verblijven voor de nacht. Harriet slaapt aan de ene kant van de straat, en ik moet naar de andere kant. Marianne die nog niets geboekt heeft slaapt bij mij op de kamer. Zo doen wij dat... Ik heb toevallig twee bedden en zij volgt mij en er wordt niets van gezegd.

1682679999582

Ik ben blij dat ik er ben en al waren het maar 10,8 km... het was loodzwaar. We gaan lekker even douchen, en daarna lunchen wij met ons drieën bij 'Donde Justo'

IMG_20230428_144212

Om 16:00 uur wandelen wij terug naar ons Pension Quatro Torres en gaan rusten, en ik nog wat schrijven. Vanavond gaan we hier in de buurt nog wat drinken.

Tot morgen voor Dag 3

1. Ria Van Den Heuvel:
    28 april 2023
    Dit is in ieder geval al een mooie dag geweest, je medewandelaars zien er sympathiek uit en de foto's deden je verslag eer aan. Ik hoop alleen dat de temperatuur ietsje omlaag gaat 🙏. Succes en veel plezier allemaal 👋👋
  2. Rianne:
    28 april 2023
    Het wordt morgen gelukkig wat kouder, maar 27 graden in de volle zon is ook niet mis. Dank je wel😊
  3. Gert van der Linden:
    28 april 2023
    Leuk zo mee te lezen. Goede Camino gewenst. Benieuwd naar jou/jullie avonturen verder op deze prachtige route!
  4. Rianne:
    28 april 2023
    Leuk dat je ons volgt Gert. Jij weet als geen ander hoe deze Camino in elkaar zit, en dan is het fijn om dit mee te beleven.
  5. Tilly:
    28 april 2023
    Jullie eerste voetstappen zijn gezet op de camino Madrid en er zullen nog vele volgen! Ik geniet van je reisverslag en kan zo een beetje "meelopen"! Begrijpelijk dat je niet op ieder bericht kan reageren, hoeft ook niet! Veel wandelplezier morgen, liefs Tilly
  6. Rianne:
    28 april 2023
    Tot nu toe kan ik nog reageren 😊 Tilly. Morgen gaat het toch echt beginnen want nu gaan we de pijlen volgen. Liefs van Rianne 😘
  7. Ellen (Heelsum):
    28 april 2023
    Het begin is er. Fijn dat jullie elkaar gevonden hebben ... ik loop van hieruit mee. Veel mooie kilometers.
  8. Rianne:
    Dank je wel Ellen 😊
  9. Nellie bosmans:
    28 april 2023
    heb het weer gelezen ziet er gezellig uit met die dames gr
  10. Rianne:
    28 april 2023
    Er is een klik en het is bere gezellig.
  11. De leeuw Jacqueline:
    28 april 2023
    Veel succes, samen maar ook alleen! Ik "loop" met je mee op afstand! Geniet er ook van, te mooie ervaring voor je. Het is maar 27 graden, dus iets koeler🤣 dan is het rokjesdag! Enjoy
  12. Rianne:
    29 april 2023
    Dank je wel s'Jacqueline. Het mag echt koeler worden, dat loopt een stuk gemakkelijker. Genieten doe ik van elk moment😊
  13. Jacco:
    29 april 2023
    De kop is eraf. De start van een camino, de eerste meters, het blijft toch een bijzonder moment. Geniet van elke stap! Ik zal een kaarsje voor jullie branden. Geniet ervan XX. Buen Camino 🍀🍀🍀
  14. Rianne:
    Dank je wel Jacco😊
  15. Monique:
    29 april 2023
    Nou de eerste paar dagen zitten erop ,de kop is eraf.
    Succes Rianne, geniet ervan en veel goede kilometers gewenst ! 🍀🍀
  16. Rianne:
    Dank je wel Monique 😊
  17. Gerda:
    29 april 2023
    Dat ziet er gezellig uit op de foto.Houden zo!!!
    Veel wandelplezier gewenst
  18. Rianne:
    29 april 2023
    Ja hoor heel gezellig met ons drieën. Dankjewel
  19. Hans van Leur:
    29 april 2023
    Veel voor ons bekende plekken daar In Madrid! Geniet van je camino en van elkaars gezelschap en hopelijk minder warm weer. Lieve groet
  20. Rianne:
    29 april 2023
    Dat zal best Hans. Was het toen ook zo druk, zal best wel want in elke hoofstad is dat zo. Maar nu hebben veel Spanjaarden een lang weekend en week.
    Het gezelschap kan goed met elkaar overweg, dus genieten wij volop. Dank je wel😍
  21. Joyce:
    29 april 2023
    Jaloers! Wij moeten nog even wachten om van churros te mogen genieten en al het andere lekkers van en in Spanje.
    Smakelijk en salut voor zometeen en voor morgen een Buen Camino, ik neem aan dat jullie dan Madrid uitlopen. 🥾🥾
  22. Rianne:
    29 april 2023
    Voor jullie duurt het ook niet lang meer. En ja hoor... Madrid hebben wij achter ons gelaten😅😅
  23. Neeltje:
    29 april 2023
    Ja het is warm daar! Hopelijk wordt het ietsjes koeler. Maar al wel de eerste 10 kilometer er op zitten. Dat je komende nacht wel beter slaapt. Daar duim ik voor.
  24. Rianne:
    Ik hoop het ook😊😊
  25. Miranda Hermkens:
    30 april 2023
    Hopelijk is het vandaag wat koeler. 10 km in die hitte lijken er wel 20. Fijn dat je loop maatjes hebt. En ik hoop dat je afgelopen nacht beter hebt geslapen. Voor morgen buen Camino.