CAMINO DE MADRID... DAG 15 Medina de Rioseco - Tamariz de Campos 12 KM

11 mei 2023 - Tamariz de Campos, Spanje

Het begint ergens op te lijken, want over zo'n 70 km is het avontuur van de Camino de Madrid voorbij. In Sahagún neem ik van mijn Samen en toch apart Camino maatjes afscheid. Daarna ga ik alleen verder over de Camino Francés naar Ponferrada.

1683789956353

Omdat het maar een korte etappe is, ontbijten wij zo rond negen uur bij een barretje dicht bij mijn hotel. Omdat ik toch even op Marianne moet wachten, loop ik haar maar vast tegemoet.

IMG_20230511_083441

IMG_20230511_083042

Ik fotografeer maar meteen de huizen die allemaal op pilaren staan, soms nog vaak op de oude stenen pilaar, en soms zijn ze vervangen door die van hout.

IMG_20230511_083205

IMG_20230511_083303

Het ontbijt in Spanje stelt nooit zo heel erg veel voor. Vaak is het een tostado, geroosterd brood met olie, maar vooral heel veel zoetigheid, zoals vanmorgen een pudding broodje en een gesuikerde croissant. Ik bestelde een cafe Americano, maar er stond ook op het bord 'carajillo'. Dat stond mij eigenlijk veel beter aan... Maar ja, we moesten nog op pad en dan al alcohol in je koffie. Laat ik maar verstandig zijn.... Wat wij wel mee nemen is een vegetarisch bladerdeeg flapje, lekker voor onderweg.

Daarna gaan wij nog even naar de supermarkt voor wat eten, want wij overnachten in een Albergue de Peregrinos, en dan moet je maar afwachten wat er is. Soep in een pakje, ciabatta, yoghurt, kaas, ham, chorizo, cola, bananen en een of ander gezondheids drankje voor Marianne.

Je kan wel van alles kopen maar je moet het allemaal mee slepen.

1683790338964

Om 09:35 uur gaan wij weer op pad voor een wandeling die grotendeels langs het Canal de Castilla loopt. Het begint voor ons in Medina de Rioseco, en dan volgen wij het Kanaal.

1683790391958

1683790406859

Wij volgen een gedeelte van het 200 km lange kanaal. In 2019 liep ik bij Fromista ook al langs dit kanaal en kon je je zelfs met een boot laten vervoeren. Natuurlijk deed ik dat niet. Er ligt wel een boot aangemeerd, maar die maakt geen aanstalten om te gaan varen.

16837942652481683790481130

Nu zou het welkom zijn geweest, want ik kan maar niet in een goed ritme komen. Het loopt niet... zoals ze wel eens zeggen en ik kan zelfs Marianne bij houden, en dat wil wat zeggen.

16837962180161683797304120

De foto's zijn veelal hetzelfde, en in vroeger tijden en dan hebben wij het over eind 18e eeuw, werden de schuiten hier vooruit getrokken door een trekpaard. Regelmatig komen wij dan ook een bord tegen uit vroeger tijden, met daarop een zwart/wit foto. Je zou dan toch een heerlijk bankje verwachten, maar er is niets van dit alles.

1683794599297

Hier heb ik een filmpje gemaakt... Maar het uploaden wil niet lukken, dus dat komt later.

Omdat wij niet echt kunnen zitten, lopen wij verder totdat wij bij een soort van huisje komen. Hier staan een viertal boomstronken waarop wij plaats kunnen nemen. Even de schoenen uit en het bladerdeeg flapje eten wat wij in het barretje gekocht hebben.

1683798464890

Wij lopen door tot sluis nummer 7, en hebben dan al een 9 km gelopen. Vanaf hier laten wij het kanaal achter ons, en dat is jammer want hier liepen wij beschut tegen de zon, en soms ook tegen de harde wind die over het land komt aan razen.

1683799741888

Hier staat dan eindelijk dat bankje waar ik naar verlang. Gewoon even zitten en mijn schoenen los... Een paar kilometer terug heb ik al een pijnstiller genomen, want mijn 'Kreun voet' steekt enorm. Daarna gaat het wel weer. Het is maar goed dat Marianne mijn steun en toeverlaat is, anders was ik misschien al afgehaakt en dat doe ik toch niet gauw. Ik leef toe naar Sahagún en León waar ik telkens een rustdag heb.

16837998705921683799766103

Als wij weer verder gaan lopen wij over een brug, en komen bij een splitsing die ons naar Tamariz de Campos leid. Nog een 3,5 km en dan zijn wij bij de herberg. Harriet heeft gebeld, dus ze weten dat wij er aan komen.

1683799893238

We weten na deze splitsing meteen weer waar wij zijn, want de paden zijn weer kaarsrecht en je kunt weer de wijde wereld in kijken. Wij zien in de verte het dorp liggen waar wij naar toe moeten.

1683799908343

1683801157937

Marianne wordt vandaag regelmatig gebeld en moet dan opnemen. Zij heeft vakantie lieve mensen, en dan moet je haar niet lastig vallen (mijn woorden).

1683801366685

Langzaam maar zeker komt het dorp  dichterbij, met de twee torens die boven het dorp uit steken. Als wij er haast zijn zie ik dat de ene toren een ruïne is, en bovenin zit een ooievaar. Blijft mooi om te zien waar zij zich overal nestelen.

16838024226391683802446014

1683802538265

Marianne en ik hebben nog geen selfie gemaakt vandaag. Dus proberen wij het met de klepperende ooievaars achter ons.

IMG_20230511_125742

Nog een paar stoffige straten door, en dan is het ineens een dorpje wat begint te leven ook al zien wij geen kiep. Op naar de Bar of de Albergue. Het is maar net wat wij het eerste tegen komen. Bij de foto hieronder de Bar...  Harriet is er al maar verders niemand. Marianne gaat bellen... over een uur komt er iemand om ons in te schrijven.

IMG_20230511_135259

Ik doe mijn schoenen uit, leg mijn backpack op de bank, en gebruik die als ruggensteun.

IMG-20230511-WA0007

Zo kan ik het wel even volhouden, toch doe ik voor het eerst mijn windstopper aan. Ik vermoed dat ik hem de komende dagen overdag ook nodig zal hebben. Op deze vlaktes heeft de wind vrij spel en de temperatuur is nu 18 graden windkracht 4.

IMG_20230511_175044

Ivan is de jonge man die de bar open maakt, en die ons inschrijft.Harriet vraagt of wij iets kunnen eten, en hij gaat pasta voor ons maken en daarbij nog een heerlijke salade. Hij beloofd dat het over 15 minuten klaar is.

1683803144644

Maar hij brengt ons eerst naar ons onderkomen in de kerk. Dit is het helemaal, dit hoort bij een Pelgrim. Harriet heeft gezegt dat wij met twee personen kwamen, dus is er niet op meer gerekend. Maar geen nood... er wordt een matras naar boven gesjouwd.

IMG_20230511_140035

Beneden een stapelbed. Harriet was het eerst dus die heeft eerste keus, kiest voor beneden... Logisch toch. Blijft over, boven in het stapelbed of op zolder. Ik kies voor de zolder. Vannacht neem ik er nog maar een deken bij.

IMG_20230511_141241_1

Daarna gaan wij met ons drieën lekker lunchen in de bar van Tamariz de Campos. Alle lof voor Ivan en zijn vrouw, en de wijn vloeit rijkelijk. Echt een Konings Maal.

IMG_20230511_144712

Daarna bestellen wij nog koffie, en ik bestel een Carajillo waar ik vanmorgen ook al zo'n zin in had. De brandy fles blijft in de nabijheid mocht er nog wat bij moeten.

IMG_20230511_152741

IMG_20230511_153458_1

IMG_20230511_153441

Het is een gezellige boel, en speciaal voor ons is er morgenochtend om 08:00 uur ook nog eens een ontbijtje voor ons, in een dorp waar niets te krijgen is. Wij boffen toch maar met die Ivan.

IMG_20230511_160215

Verder kunnen wij hier maar weinig, als wat rond hangen en een plekje zoeken uit de wind.

IMG_20230511_183247

IMG_20230511_141621

Ik was eigenlijk al klaar met mijn blog, maar Marianne wilde nog een blokje om in een gat waar niets te doen is, en ik maakte een mooie foto die ik nog wil delen.

IMG_20230511_184413

Mochten er fouten in mijn blog zitten... Vergeef het mij.

Tot morgen voor Dag 16...

1. Louise:
    11 mei 2023
    Weer hele mooie foto's en leuk verhaal. Het eind komt denk ik in zicht. Geniet er nog van. Veel plezier morgen en tot het vervolg van jullie avonturen.
  2. Rianne:
    Wij blijven genieten Louise. Dank je wel😊
  3. Ria Van Den Heuvel:
    11 mei 2023
    Ik vergeef het je 🍷👍. Het was weer genieten van jullie, dat worden verdorie traantjes als jullie afscheid moeten nemen. Maar voor nu is het prachtig en gezelligheid ten top😍📷🔝
  4. Rianne:
    15 mei 2023
    Er vloeiden geen tranen vandaag maar dat ik haar ga missen, dat is zeker. Als het fotoalbum af is gaan wij wat afspreken😍
  5. Ellen (Heelsum):
    11 mei 2023
    Ik vergeef het je ook hoor... als het maar lekker was. Het plezier straalt er vanaf
  6. Rianne:
    15 mei 2023
    Dat hebben wij zeker gedaan... Genieten!!
  7. Miranda Hermkens:
    11 mei 2023
    Een mooie route weer. Ik hoop dat Kreun je niet te veel last gaat bezorgen. Nog even Kreun, nog even volhouden!! Even terug naar je maaltijd bereid door Ivan. Ziet er heerlijk en erg gezellig uit. Dat heb je ook nodig om door te gaan. Ik hoop dat jullie, zo te zien wel, er van genoten hebben. Lekker slapen en morgen gezond weer op. Buen Camino.
  8. Rianne:
    15 mei 2023
    Ivan had zijn best gedaan. 😋
  9. Sylvia:
    11 mei 2023
    Die maaltijd zag er lekker uit. En die glazen en flessen met inhoud ook :). Ik hoop dat jullie morgen nog vooruit te branden zijn??
    Prachtige plaatjes ook weer.
  10. Rianne:
    Het gaf ons vleugels Sylvia😋😊😊
  11. Jannie:
    12 mei 2023
    Proost op een mooi avontuur
  12. Heleen:
    12 mei 2023
    Ha, ik lees met veel plezier jou verhaal. En ik voel hoe je ervan geniet, met alles wat daar bij hoort.
    Zo kan ik ook Marianne volgen op deze Camino. Zoals je waarschijnlijk al weet heb ik veel met haar gelopen van Santiago de Compostella naar Finisterra, vorig jaar oktober.
    Geniet nog van de laatste dagen samen en doe Marianne maar de groetjes van mij.
    Buen Camino👣
  13. Rianne:
    15 mei 2023
    Ze heeft over Jou verteld Heleen, en over de wandeltocht naar Finisterre. De groeten heb ik over gebracht, op het moment dat ik deze reactie las. Ons avontuur is ten einde, maar wat hebben wij hiervan genoten. Er zijn heel wat herinneringen geboren 😍😍