Alternatief Peerkepad (9)… Van Haghorst naar Tilburg 18,5 km

22 september 2020 - Middelbeers, Nederland

Ik was gisteren al om iets over tweeën bij mijn B&B in Haghorst. De eigenaresse was er niet, maar zij had mij verteld hoe ik mij de toegang tot de b&b kon verschaffen. Het is gewoon een compleet huis hier, met alles er op en er aan. Om 18:00 uur kwam mevrouw even kennis maken.  Om te eten in Haghorst moest ik 1 km lopen naar het dorp. Iets te ver met wandelsandalen en een blaar.

IMG_20200921_174713

Maar mevrouw bood aan voor mij te koken, en zodoende kreeg ik een kop groentensoep, en een flinke bord penne met tomatensaus. Lief hé, ze vroeg een Donativo (je geeft wat het je waard vind).

IMG_20200921_133926

Waar tref je zo'n service... Bij Theehuis en B&B de Reijt. Als je ooit een geweldige B&B zoekt in de buurt van Hilvarenbeek, zeg ik Doen!!! Hier is een gulden nog een daalder waard...

IMG_20200922_073435

IMG_20200922_073422

Vandaag is het de laatste dag van mijn Alternatieve Peerkepad, de 9e etappe naar het Peerke Donders paviljoen in Tilburg.

Mijn blaar is verzorgt, en ik heb er Fixomul om gedaan, fijn spul is dat. Ik heb heerlijk geslapen, en na een prima ontbijt ga ik weer op pad. Het zonnetje schijnt en er hangt wat nevel.... natuurlijk moet dat op de foto.

Chips mijn mooie foto ben ik kwijt, snap er helemaal niets van😭

Ik moet 1,3 km wandelen om de brug over het Wilhelminakanaal over te steken. Ik heb iets met bruggen, want ik moet rennen om over te steken. Ik kan nog net onder de slagboom door voordat de brug omhoog gaat, en dat gaat wat primitief. Want een hijskraan moet het werk doen...

IMG_20200922_085640

IMG_20200922_085725

Over de brug ga ik linksaf en wandel langs het kanaal over de Kweldijk. Los zand en dat 2,5 km lang, de Kweldijk wordt een kwelgeest. Maar ik moet niet mauwen want ik heb dit pad zelf uitgekozen. In de verte zie ik een stofwolk aan komen... Een grote combine die mais gaat hakselen zie ik verschijnen.

IMG_20200922_091523

1600759715926

Ik wacht maar tot het stof is neergedaald voor ik verder ga. En dan  gaat het weer verder en kom ik bij een uitkijktoren, waar in het voorjaar de Grutto te bewonderen is lees ik op een info bord. Ik voel er niets voor om naar boven te klimmen.

1600759750117

Ik zit nog steeds op dat zandpad wat het zwaar maakt, maar een Pelgrim moet lijden en dat doe ik dan ook. Maar ik geniet van deze laatste dag en kijk naar het spoor wat ik achterlaat. Ik loop over het spoor van de combine want daar is de grond wat harder.

IMG_20200922_093300

Na 2,5 km gaat het rechtsaf en loop ik langs het riviertje de Reusel, al zie ik die alleen als ik het pad in sla. Daarna is het een pad met hoog gras en riet. Ik ben al haast anderhalf uur onderweg en ik verlang naar een bankje, maar ik kom niets tegen.

IMG_20200922_093606

Dus ga ik maar verder en geniet van elk schaduw plekje om even stil te staan, en wat te drinken. Tot dat ik bij een schrikhek kom maar ik ben er niet bang voor, dus ga ik op dit voor mij gecreëerde plekje zitten.

IMG_20200922_100049

Geen plekje om de schoenen uit te doen, maar gewoon even een zitplekje.

1600765002584

Dat bankje waar ik zo naar verlang dat komt er niet en ik heb al 11 km gewandeld. Er is geen rekening gehouden met wandelaar of pelgrim. Ik zie wel een boomstam maar comfortabel ziet het er niet uit, dus ga ik door en door. De blaar van 'Steun' gaat zich roeren, en ook 'Kreun' heeft het niet gemakkelijk.

Note: voor nieuwe lezers... Lees de verhalen van 'Kreun en Steun'.

IMG_20200922_110413

1600765411864

Na de Kweldijk (kwelgeest) krijg ik ook nog eens de Pijnendijk. Nou ja zeg, ze moeten mij wel hebben.

1600766216535

Maar dan komt de Abdij van Koningshoeve in zicht, en Fleur ik weer helemaal op, want daar is beslist een bankje... Dat moet!!

IMG_20200922_112224

Het is nog 800 meter lopen dat moet lukken en zo kom ik aan de voorkant van de Abdij. Ik zie zo gauw geen bankje maar wel dit bord, dus denk ik dat ik daar wel kan zitten.

IMG_20200922_113324

Ik heb er ruim een uur gezeten en omdat het lunchtijd was, ook maar geluncht. Het is een prachtige gelegen heid om allerlei soorten bieren te proeven, gebrouwen op de Abdij van Koningshoeve en om een hapje te eten.

IMG_20200922_114017

De brouwerij is vol in bedrijf en zo kwam achter het terras, een grote vrachtwagen het graan brengen om in de kelder te storten.

IMG_20200922_121339

Ik genoten van een heerlijk LA Trappe wit biertje, en een heerlijke geitenkaas salade met honing van de Abdij. In alle gerechten die er worden geserveerd zit wel een product verwerkt, wat uit de Abdij komt. Vooral veel bier zag ik...

1600773271620

Uitgerust en de maag weer gevuld kan ik weer verder. Nu wacht een taai stuk van 7 km waarvan 4 km langs het Wilhelminakanaal, en als je denkt...

1600775077831

"Ik ben er." Dan is het nog dik 3 km door de buitenwijken van Tilburg Noord. Normaal is drie kilometer helemaal niks, maar nu met die pijnlijke voeten vind ik alles te ver.

Eerlijk gezegd, ik zit er doorheen en kom morgen gewoon met de trein naar huis. Ik hoef niemand iets te bewijzen wat ik wel of niet kan. Genoeg is genoeg😊

Ik liep in acht dagen 149,7 km, een gemiddelde van 18 km per dag, en dat is eigenlijk te veel. Dat moet de volgende keer wat naar beneden. Want een volgende komt er beslist...

Ik heb wat rond gekeken in het Peerke Donders paviljoen, maar ik wilde alleen maar zitten. Ben je  gelovig dan moet je dit Peerke Donders paviljoen en de kruiswegstatie in het park zeker bezoeken.

1600781066312

Er is ook een Peerke Donders restaurant bij. Daar heb ik wat gedronken en wat gegeten zodat ik vanavond er niet meer uit hoef bij de B&B. Tegen vijven moet ik nog haast 2 km wandelen om bij mijn slaapplek te komen. En nu weet ik het heel zeker... Ik ga morgen naar huis.

Tot morgen...

1. Bea:
    22 september 2020
    Petje af Rianne! Toch weer een geweldige prestatie. Dat nemen ze je niet meer af. Geniet er lekker na van!👍🏻🍺😊
  2. Ruud van Breda:
    22 september 2020
    Ben je ook nog in de kappel Peerke Donders geweest??
    En kaarsje of aantekening in het boek gemaakt??
    Je had goed weer tijdens je tocht.
    Knap ,dat je hebt volbracht.
  3. Rianne:
    25 september 2020
    Ik ben niet meer naar de kapel geweest. Binnenkort ga ik samen met Kitty er naar toe, en logeer dan in de b&b waar ik nu overnacht heb. Leuk dat je mij gevolgd hebt Ruud. Binnenkort maar eens samen wandelen😊
  4. Ellen en Piet:
    Gefeliciteerd Rianne, weer een top prestatie 😍
  5. Rianne:
    Dank je wel Ellen 😘
  6. Guus en Monique:
    22 september 2020
    Wel thuis en weer lekker nagenieten van alle indrukken en ervaringen! Bedankt voor de mooie verhalen en foto's!
  7. Rianne:
    25 september 2020
    Fijn dat ik Jullie weer heb mogen mee nemen op mijn pad, en dat je er van genoten hebt.
  8. Jan en Ria van Rosmalen:
    22 september 2020
    Zoals het klokje thuis tikt ....... 🕰 Lekker naar huis en naar je lief. Welkom thuis 🚶‍♀️💞🍷🥂
  9. Rianne:
    25 september 2020
    Dank je wel Ria. Weer heerlijk slapen in mijn eigen bedje. Lieve groet van Rianne 😘
  10. De leeuw Jacqueline:
    22 september 2020
    Wat weer een prestatie Rianne. En dat met pijnlijke voeten. Die b&b zag er schitterend uit! Slaap lekker en tot morgen.
    Groet van mij! 🚶‍♀️🚶‍♀️
  11. Rianne:
    Dank je wel s'Jacqueline. Bedankt voor je reacties 😍
  12. Gerda:
    22 september 2020
    Mooi, alweer een streepje door de bucketlist.Wat fijn dat het weer gelukt is. Ik heb genoten van de dagelijkse verslagen.Je beschrijft het mooi.Proficiat
  13. Rianne:
    25 september 2020
    Bedankt Gerda. Fijn dat je van genoten hebt van mijn dagelijkse verslagen. Ik vond het leuk om ze te schrijven en het te delen.
  14. AnneMarie:
    22 september 2020
    Goed gedaan. Ga maar lekker met de trein naar huis en fijn uitrusten thuis. Ik heb iig meegenoten van je reis.
  15. Rianne:
    25 september 2020
    Heel fijn dat ik je heb mogen mee nemen op mijn pad. Bedankt voor je reacties.
  16. Hans van Leur:
    22 september 2020
    Je hebt het toch maar weer voor mekaar. Petje af. En morgen weer lekker naar huis en naar Kitty.. Lieve groet 😘
  17. Rianne:
    25 september 2020
    Dank je wel Hans. Ook dit pad had zijn charme en ik heb er van genoten. Nu heerlijk thuis bij mijn Lief, en mijn eigen bedje. 😍
  18. Joke:
    23 september 2020
    Jammer dat jouw laatste dag zo moeizaam is gegaan,maar je hebt het toch maar weer gedaan.Lekker met de trein naar huis,nagenieten van alles en vooral lekker slapen in je eigen bed.
  19. Rianne:
    25 september 2020
    Ja dat eigen bedje is toch wel belangrijk Joke. Bedankt voor je reacties, en dat je genoten hebt van wandeling.
    Lieve groet 😘
  20. Jan&Ans:
    23 september 2020
    Een hele prestatie elke dag 18km lopen!
    Trakteer jou zelf op een trein reisje naar huis. Is de pijn aan de voeten wat beter te verdragen en blijft alleen de herrindering aan de aangename belevenissen.
    Welkom thuis.
  21. Rianne:
    Bedankt voor Jullie support en de reacties. Tot binnenkort 😘😘
  22. Sjaak en Berrie:
    23 september 2020
    Hoi Rianne, toch is het weer een hele klus geweest en zo zie je maar Nederland is toch ook mooi.

Sjaak en Berrie
  23. Rianne:
    25 september 2020
    Je hoeft niet ver te gaan. Nederland is mooi 😎😍Bedankt dat jullie er bij waren op mijn wandelpad.
  24. Sylvia:
    Yehhh weer gehaald 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
    En morgen weer naar huis. Uit je woorden kan ik het zowat zelf voelen hoe zwaar je het hebt.
    “ Peerke Donders “ familie van Roy Donders ?? 😂
    Goede terugreis Rianne en tot gauw 🦋
  25. Rianne:
    Ver weg zal het wel familie zijn Sylvia Tot gauw 💖😘
  26. Herman Theeuwen:
    24 september 2020
    Geweldige prestatie weer afgeleverd Rianne.
    Je mag zeker trots op jezelf zijn.

Annie en Herman
  27. Rianne:
    25 september 2020
    Bedankt Herman en Annie. Het was een mooie tocht. Groetjes aan de familie in Wanssum😊😍
  28. Maria Feldkamp:
    24 september 2020
    Proficiat Rianne. Ik vind het toch maar weer knap. Heb zojuist jouw wandelverslagen gelezen. ( 24-09-2020 ). Maar ik zie jou het Pieterpad ook nog wel lopen. Schijnt ook heel mooi te zijn. Maar voor nu ook weer mooie fotos. Ook voor ons weer genieten. Liefs en groetjes, ook aan Kitty.
  29. Rianne:
    25 september 2020
    Dank je wel Ria. Het kan goed zijn dat ik toch het Pieterpad ga doen, Wie weet... en als ik het doe tegendraads als ik ben. loop ik hem van zuid naar noord. Want dan heb je de mooiste ontmoetingen. Binnenkort maar eens afspreken, vind Kitty ook wel leuk.
  30. Nellie bosmans:
    24 september 2020
    knap gedaan Rianne wel thuis en doe vooral Kitty de groeten.
  31. Rianne:
    25 september 2020
    Heb ik gedaan. Fijn dat je mij gevold hebt!
  32. Corrie van helvoirt:
    24 september 2020
    hoi rianne het is weer voorbij ,ik heb genoten van de mooie varhalen en de mooie foto,s weer gezellig bij kitty aan de koffie groetjes.
  33. Rianne:
    25 september 2020
    Hallo Corrie, het zit er inderdaad weer op. Ik vond het leuk om Jou mee te nemen op mijn wandeltocht.
    Groetjes van Rianne
  34. De leeuw Jacqueline:
    30 september 2020
    Misschien toch een keer samen wandelen, buiten zijn, bijpraten en genieten.
    Durf jij dat aan?

Warme groet van mij voor jullie.
  35. Rianne:
    1 oktober 2020
    Ik durf het wel aan s'Jacqueline😊Het lijkt mij heel erg fijn om je weer te ontmoeten, ook in Corona tijd. Natuurlijk met inachtneming van alle regels die er nu gelden. Maar dan nog kunnen wij genieten van het Wandelend buiten zijn, en bijpraten. Maar eens kijken of we samen iets kunnen afspreken 😊