Alternatief Peerkepad (8)… Van Vessem naar Haghorst 14, 3 km

21 september 2020 - Middelbeers, Nederland

Vannacht sliep ik in Pelgrimshoeve Kafarnaüm in Vessem. Ik had al veel gehoord over deze plek waar Pelgrims samen komen. Vaak omdat dit op de route ligt van een drietal pelgrimsroutes, zoals Camino de Santiago, het Peerkepad en de Via Monastica. Een thuishaven voor allen die op weg zijn op hun levenspad.

IMG_20200920_152026

Het wordt gerund door vrijwilligers van het Sint Jacob Genootschap die telkens een week daar zijn. Op zondag is het dan wisselen van de wacht.

IMG_20200921_085152

Ik werd er gastvrij ontvangen, en s'avonds werd er er een driegangen menu geserveerd, wat helemaal op mij was afgestemd. Krokant gebakken Frieten, die ik... omdat ik niet door België kon wandelen, had moeten missen. Gehaktballetjes in pindasaus, lekkere sla en een toetje na. Het Camino gevoel was meteen weer terug toen er ook nog eens rode wijn werd geschonken. Kortom Genieten!!

Het was dan maar moeilijk afscheid nemen van deze fijne mensen. Maar ja, je moet verder als je ergens wil komen.

IMG_20200921_091141

IMG_20200921_091254

Het is altijd raadzaam om je route van tevoren goed na te kijken, want soms heb je al een kwartier gewandeld, om er dan achter te komen, dat als je links af was gegaan, je een stuk over had kunnen slaan. Met andere woorden... vaak wordt je nog langs bijzondere plekjes gestuurd voordat je het dorp uit bent.

1600673438578

Al weer snel gaat het langs de 'Kleine Beerze', het beekje wat ik gisteren ook al kilometers lang volgde. Ook nu weer het beekje aan de ene kant, en aan de andere kant kant de mais en aardappel velden. Waar moet ik toch hene denk ik bij mij zelf, als ik op een splitsing kom... Wanda geeft het goed aan hoor, maar het is bij wijze van spreken...

IMG_20200921_094406

Ik bedoel maar... Eindeloos. En dan is het maar goed dat ik de tijd er voor neem om wat foto's te maken. Er is genoeg om vast te leggen, en ik doe dit gewoon met mijn smartphone en dat gaat prima. Aan het 4,3 km lange pad komt maar geen eind aan. Thuis zonder de backpack van 10 kg op mijn rug haal ik een gemiddelde snelheid van 5,0 km/uur met gemak. Maar nu mag ik blij zijn als ik er 4 haal.

1600673843842

Bij elk schaduwplekje blijf ik even stil staan om even wat te drinken, want het is al weer snel erg warm. Bankjes zijn langs dit pad maar dun gezaaid. Er is ook meer bedrijvigheid te horen van de agrarische bedrijven in de omgeving, anders dan gisteren.

IMG_20200921_101626

Het schiet maar niet op. Wanda zegt "volg 3,2 km dit pad... Volg 2,1 km dit pad... Volg... volg... volg. En dan is er eindelijk dat bankje waar ik naar verlangde. Het pad draait nu het bos in en op de splitsing staat dit bankje.

1600678963666

Ik blijf ruim een uur hier zitten om mijn boterhammen op te eten. De schoenen gaan weer uit evenals mijn sokken. Aan mijn rechtse grote teen voelde ik gisteren al dat er iets niet in orde was. Gisteren had ik al gekeken maar was er niets te zien, maar nu was het wel raak. Een blaar!!

IMG_20200921_122621

Dus eerst provisorisch behandelen, en vanavond maar eens goed er naar kijken. Ik ga verder over een bospad wat een eind verderop uit komt, Ja hoor bij 'de Kleine Beerze'. Er komt maar geen eind aan... Gelukkig komt de kerk van Oostelbeers in zicht. Het ruikt hier heerlijk naar uien en ik zie ook waarom.

1600683496378

Net voor Oostelbeers gaat het linksaf, zie daar een omleiding en denk, dat zal niet gelden vóór een wandelaar. Maar toen ik bij de brug over ... Ja alweer de 'Kleine Beerze' kwam, was er geen brug. Wat nu? Er lag wel een soort van vlonder half in het water, maar om daar nu over heen te gaan zag ik niet zitten.

IMG_20200921_130436Het heet niet voor niets het Alternatief Peerkepad, want ook hier moest ik een andere weg plannen om over te kunnen steken. Maar voor alles is er een oplossing, en ik hoef tenslotte aan niemand verantwoording af te leggen hoe ik wandel.1600688912690

Het is nog 3 km kom dan langs de Hof van Heden. Het heeft iets te maken met een labyrint lopen, zie ik. Nieuwsgierig als ik ben ga ik even kijken, maar deze onaangekondigde Pelgrim voelt zich niet echt welkom. Als ik wil rusten moet ik maar op het bankje gaan zitten voor het huis zeggen ze.

Nou... echt niet hoor ik loop lekker verder, het is nog maar een stukje naar mijn B&B...

Tot morgen...

1. Bea:
    Heerlijke tocht vandaag🥰
  2. Rianne:
    Maar wel zwaar Bea😘
  3. Ine:
    21 september 2020
    Goed morgen nog een zonnige dag dus geniet want daarna 😳🤭
  4. Rianne:
    22 september 2020
    Morgen kom ik langs de abdij van Koningshoeve, met het Proef lokaal van La Trappe. Ook nat maar dan anders!
  5. Dorris:
    21 september 2020
    Wat leuk je ervaringen weer te lezen Rianne!
  6. Rianne:
    22 september 2020
    Mooi dat je er van geniet. Het zal weer wennen zijn als ik thuis kom🤔
  7. Sylvia:
    22 september 2020
    Zware dag voor je zo voel ik 🙄
  8. Rianne:
    22 september 2020
    Ja zeker, de eentonigheid maakt zwaar.
  9. Borrelgasten Ellen en Piet:
    22 september 2020
    Nou wel een zware dag,maar de vooruitzichten van vandaag maken toch wel iets goed🍺😎☺
  10. Joke:
    22 september 2020
    Dit was een afziendag voor je en dan ook nog een blaar.Wens je voor vandaag heel veel wandelplezier.
  11. Corrie van helvoirt:
    22 september 2020
    vandaag nog mooi weer,geniet er van .het leven gaan niet altijd over rozen .