Alternatief Peerkepad (7)… Van Riethoven naar Vessem 19 km

20 september 2020 - Riethoven, Nederland

Mijn overnachting adressen heb ik in de route verwerkt, en vaak moet ik daarvoor het oorspronkelijke pad verlaten. Ook deze morgen moet ik  eerst terug naar de route om verder te gaan. De route loopt via Bergeijk, Eersel, Duizel en dan naar Vessem.

In Duizel ligt Stoeterij Duyselshof eigendom van Wim van der Leegte, grondlegger van het VDL concern wat mijn werkgever is. In mei zou ik deze Stoeterij bezocht hebben, maar door Corona ging dat niet door.

Bijzonder dat ik vandaag daar bijna door de achtertuin loop. Het is zondag en ik verwacht niet dat ik daar vandaag onaangekondigd welkom ben, maar je weet maar nooit wie deze Pelgrim tegen het lijf loopt. Het zou een mooi Camino cadeautje zijn...

1600583452119

Om half negen ben ik al onderweg maar Wanda heeft wat opstart probleempjes. Mijn GPS geeft niet thuis, dus kalibreer ik even het kompas. Ik kan best zonder, maar Wanda heeft zo'n prettige stem dat ik graag naar haar luister.

1600585128196

IMG_20200920_093648

Ik verlaat Riethoven door wat buitenwijken en loop al snel langs en tussen de akkers door. Ook hier doen ze aan beregening, en is het maar goed dat ik mijn stokken bij mij heb, anders had ik languit in de modder gelegen. Waarom er gesproeid moet worden begrijp ik niet zo goed. Aan de ene kant is net de mais geoogst, aan de andere kant staan de doorgeschoten asperges. Met die regendruppels er op heel mooi, maar ik krijg het niet mooi op de foto.

1600585614021

IMG_20200920_092600

Mijn eerste doorkomst plaats is Bergeijk, daar wil ik pauzeren. Na anderhalf uur wandelen mag dat ook wel. In het Peerkepad boekje lees ik over de 'De Hooge Berkt'. Een Christelijke gemeenschap van ruim honderd mensen, die gedeeltelijk daar ook wonen. Het gemeenschappelijke leven speelt zich af rond de kapel. Onaangekondigd wordt ik hartelijk ontvangen met koffie en er werd gevraagd of ik de dienst bij wilde wonen.... Helaas moest ik verder want ik ben nog maar amper onderweg. Maar dit is een Oase plek om de hectiek van alledag te ontvluchten, wat een serene rust.

1600588730431

IMG_20200920_103324

Het is sowieso fijn wandelen deze ochtend. De temperatuur is goed en mijn vest kan dan ook snel al uit. Er is geen werkverkeer en dat maakt dat het de eerste uurtjes lekker stil is op straat.

IMG_20200920_104337

Soms wandel ik op doorgaande wegen, dat is wat minder maar om  kilometers te kunnen maken is het wel fijn. En zo wandel ik rond half twaalf Eersel binnen waar er terrassen in overvloed zijn en het gezellig druk is. Op de meeste terrassen moet je een Corona formuliertje invullen, maar gisteren op twee terrassen helemaal niet. Het is tijd voor kleine lunch en ik kan alvast een gedeelte van dit Blog schrijven.

1600594787270

1600598394367

Voordat ik verder ga breng ik even een bezoekje aan de protestantse kerk, en de 'Onze Lieve vrouwen kapel van de Kempen'. Fotootje en weer verder richting Duizel...

1600598293777

Het is maar twee kilometer en dan loop ik langs het Landgoed van Villa Duyselshof... Ik kom niemand tegen en word ik dus ook niet uitgenodigd voor een kop koffie...

IMG_20200920_125552

IMG_20200920_125630

Toch maar weer eens op het werk vragen wanneer wij naar de Stoeterij gaan, nu was er geen paard te bespeuren, die stonden op stal denk ik.

Lopend langs het beekje de 'Kleine Beerze' gaat het naar Vessem over een afstand van 6,0 km, en dat is een heel eind. Het is eentonig en zwaar met aan de ene kant het beekje, en nu aan de ander kant kilometers lang maisvelden of akkers zonder einder.

1600600726865

1600605055919

Over het hele stuk staat er maar één bankje waar ik dan ook dankbaar gebruik van maak, voor een hele lange pauze...

In de verte zie ik een kerkje wat mij blij maakt, want ik denk dat dit het kerkje van Vessem is. Maar nee... het pad gaat de andere kant op, en ik moet nog 3 kilometer die erg lang duren. Soms denk ik dat ik blaren heb, maar nee hoor niets aan de hand.

1600605372979

En dan eindelijk kom ik aan bij de Pelgrimshoeve Kafarnaüm. Ik ben blij dat ik er ben, het is genoeg geweest voor vandaag.

IMG_20200920_152026

3. Chris:
    Mooi verhaal weer
  4. AnneMarie:
    20 september 2020
    Je had prachtig wandelweer. Mooie plekjes om langs te wandelen aan de foto's te zien.
    Ben je in Vessem ook naar de Camino winkel geweest?
  5. Corrie van helvoirt:
    21 september 2020
    mooie foto,s leuk verhaal,het weer zit mee wat wil je nog meer,
  6. Rianne:
    22 september 2020
    Ik tref het met het weer, zekers weten. Nog een dagje lopen en genieten. Goed uitgekiend 😊😊
  7. Nellie bosmans:
    22 september 2020