Terugblik op Mijn Marskramerpad...

3 september 2021 - Oss, Nederland

Wat een geweldig avontuur was deze Lange Afstand Wandeling de LAW3, het Marskramerpad. Om te starten in  Oldenzaal en dan dik 300 km verderop te eindigen in Scheveningen.

IMG_20210820_142553

Dwars door Nederland, door vier Provincies Overijssel, Gelderland, Utrecht en Zuid Holland. Zo zag ik het landschap in twintig dagen veranderen.

Twintig dagen genieten van Twente en Salland, de Veluwe en de Gelderse Vallei. En daarna dwars door het Groene Hart naar Leiden. Na Leiden wachtte mij de Prachtige Landgoederen bij Wassenaar.

1630240004549

Daarnaast kwam ik door oude handelssteden zoals Oldenzaal, Deventer en Amersfoort.

1629100784974

Van een leien dakje ging het zeker niet, met een knie die constant pijn deed, maar pijn lijden onderweg is mij niet vreemd. Maar het vergt wel doorzettingsvermogen.

En dan waren er nog die scheuren in mijn schoenen, zowel links als rechts. Hoe kan zo iets... kort daarvoor zijn ze nog bij de schoenmaker geweest, als er iets aan had gemankeerd had ik daar zeker van gehoord.

Die scheuren zorgde er voor dat ik dus natte voeten kreeg. Provisorisch heb ik ze gerepareerd, wat voor de linker prima werkte, maar voor mijn rechter schoen niet.

IMG_20210818_170701

Het hebben van een wandelmaatje onderweg deed mij ook goed.  Tot nu toe was ik altijd alleen onderweg, maar nu vergezelde Tilly mij 12 dagen, en Natalie was twee dagen mijn metgezel. Met een wandelmaatje deel je lief en leed, en doet je de pijn even vergeten.

Heel bijzonder vond ik dat in Overijssel en Gelderland, er op onze route tal van rustplaatsen waren van Rust.nu. Een rustpunt in een schuurtje of pipowagen, en soms bij een boer op het erf.

Het was een ideale plek om te pauzeren. Het is zelfbediening en je kunt er zelf koffie of thee zetten, fris uit de koelkast gebruik maken van het toilet. Er hangt een prijslijst en het geld doe je in een klomp of kistje.

IMG_20210813_172457

Het was een waardige vervanger, voor een tweede keer door Corona in de war geschopt plan, om in Spanje een Camino te kunnen wandelen. Want dat blijft nog steeds mijn hoofddoel.

Het eigenlijke pad begint in Bad Bentheim en is 372 km, maar omdat Corona roet in het eten gooide tijdens de planning, heb ik toen bewust gekozen voor een start in Oldenzaal.

Van Oldenzaal naar Scheveningen is het nog altijd een mooie afstand van 346,5 km om te wandelen dacht ik zo.

1629121307557

Maar het zijn er maar 335 km geworden. Om een idee te geven hoe ver dat is... Groningen - Maastricht is 336 km. En dat is toch een heel eind hoor!!

Daarvan liep ik er 203 km met Tilly en 29,1 km met Natalie. Het was fijn om met twee vriendinnen onderweg te zijn, en dit te kunnen doen. Een dikke 100 km was ik alleen op pad.

1630318744772

Twintig dagen dagen was ik onderweg, een gemiddelde van 16,75 km. Het overnachten gebeurde in een zevental B&B die gemiddeld € 78,00 kosten. Gelukkig dat ik bij vijf er van de kosten kon delen met Tilly, dat scheelde in mijn budget.

Als het kon overnachtte ik dus het liefst bij Vrienden op de Fiets (daar moet je lid van zijn), want daar betaal je maar €25,00 incl. Toeristen belasting. Daar sliep ik 10 keer.

Natuurlijk ben ik al weer aan het kijken wat ik in 2022 ga doen. Zou ik ik in Spanje een Camino kunnen lopen? Ik zie dat door Corona nog niet gebeuren.

Maar misschien is het nieuwe 'Kloosterpad' gelegen in Midden en Oost-Brabant dan wel iets voor mij. Deze is ook 330 km en gaat langs een vijftigtal Kloosters in Brabant.

Natalie heeft ook al het wandelvirus te  pakken gekregen. Zij houd van de manier zoals ik mijn wandelingen doe. Met haar ga ik waarschijnlijk het 'Krijtlandpad' in Zuid-Limburg doen Deze is 91 km en zou je in zes dagen kunnen doen.

IMG-20210817-WA0010

Dus er zijn nogal wat mogelijkheden. Ik houd Jullie op de hoogte.

1. Silvia:
    4 september 2021
    Een mooie prestatie Rianne, gefeliciteerd!
    Leuk om je te volgen.
  2. Rianne:
    7 september 2021
    Dank je wel Silvia😘
  3. Petra:
    4 september 2021
    Het eerste pad is alweer gelukt. We hebben genoten van je wandeldagen en je berichten hierover. Succes met het vinden van een nieuwe uitdaging.
  4. Rianne:
    8 september 2021
    Hallo Petra, leuk dat je mij gevolgd hebt en dat je genoten hebt van mijn verhaal. Een nieuwe uitdaging heb ik inmiddels gevonden, en ga deze eens goed bekijken. Later meer!! 😊
  5. Sylvia:
    4 september 2021
    Ik doe het je niet na hoor! Petje af.
    En Zuid Limburg. Prachtig stukje Nederland ook. Echt vakantiegevoel. Ik ga je dan zeker weer volgen.
    🍀🦋😘😘
  6. Rianne:
    Hoi Sylvia
    Leuk dat je mij weer gevolgd hebt. Limburg is zeker mooi en ga dat zeker eens doen, maar inmiddels heb ik al weer iets anders gevonden wat ook interessant kan zijn. 😊
    Groetjes van Rianne ❤️😍😘
  7. De leeuw Jacqueline:
    7 september 2021
    Wat een prachtig avontuur! Leuke dames waar je fijne dagen mee hebt kunnen doorbrengen. Is het Maarten van Rossumpad ook niet een idee? Van Steenwijk naar Den Bosch. Jij bent dan natuurlijk de legeraanvoerder die ons meeneemt op je je reis, ik kijk er weer naar uit en ga je met plezier volgen 🚶‍♀️🎶🥾👟🎒
  8. Rianne:
    8 september 2021
    Je brengt mij op een idee S'Jacqueline, dank je wel daarvoor. Ik ga mij eens inlezen, en zou hem dan van Steenwijk naar 's-Hertogenbosch willen lopen. En precies op eenzelfde manier zoals ik het deze keer gedaan heb. 6 dagen wandelen, trein naar huis. Een dag thuis, en volgende dag weer met de trein terug, 6 dagen wandelen etc. etc. 😊😊
  9. Sylvia:
    8 september 2021
    Ben benieuwd wat dat dan is 😇😇
  10. Corrie van helvoirt:
    19 september 2021