Peerkepad (2)... Van Vilt naar Urmond 24,8 km

15 september 2020 - Valkenburg aan de Geul, Nederland

Allereerst wil ik iedereen danken voor de vele reacties en meeleven met mijn  Peerkepad. Dat doet goed!!

Dit was voor mij de eerste keer dat ik bij 'Vrienden op de Fiets' heb overnacht. Ruime kamer met douche en toilet en dat voor €25,00 en ook nog eens met ontbijt. Daarvoor moet je wel lid zijn van de club. Het ontbijt was om 08:00 uur zei ze gisteren middag, maar ik wil eigenlijk vroeg op pad met het oog op het warme weer. S'avonds komt ze zeggen, dat als ik zelf koffie zet, zij er voor zorgt dat mijn ontbijt klaar staat. Dus sta ik bij het krieken van de dag op, een wissewasje... koffie zetten, ontbijten en zo ga ik om 07:30 uur op pad.

IMG_20200915_073016

IMG_20200915_073457

Als ik nog maar net op pad ben kom ik een kruisbeeld tegen met de tekst, "Pelgrimeren is lopend stilstaan." Meer is het ook niet... Want onderweg sta ik stil met hetgene wat mij bezig houd.

Het Peerkepad is een bezinnings tocht, en heeft een religieus achterliggend thema. Ik heb ook niet zoveel op met bidden, en dat komt omdat er altijd voor mij gebeden is. Drie zussen van mijn moeder waren non, en omdat zij dachten... "van dat meisje komt niets terecht," werd er er volop gebeden voor mij. En zie... het is toch nog goed gekomen.

1600148679387

IMG_20200915_074633

En daarom past "Pelgrimeren is lopend stilstaan" beter bij mij. Dit pad draait ook om stilte, maar ik wandel nu richting een drukker bevolkt gebied met doorgaande wegen en ik kruis de A79 waar ik onderdoor ga. Van stilte is daarom maar weinig te merken. En daar geniet ik juist van... Want als het stil is kun je nadenken, en dat is wat ik doe als ik alleen op pad ben.

IMG_20200915_074741

1600149546201

Ik geniet van de ontmoetingen onderweg, want die zijn er en halen je even uit de trance van het voortgaan. "Ultreia" Voorwaarts!! Ik ben in mijn element, want vandaag zou mijn Camino de Madrid zijn begonnen als er geen Corona zou zijn. En zie... Juist vandaag zit ik in eigen land op de Camino de Santiago.

1600151297426

Ik passeer het Chateau van St Gerlach met een prachtige beeldentuin, Als ik om het Chateau heen loop kom ik bij de kerk St Gerlach waar ik even binnen kijk. Ik moet nu profiteren van de schaduw die ik hier nog mag ontvangen, want straks na Meerssen wordt het landschap opener. In de verte komt al de Basiliek van Meerssen in het vizier wat een mooie aanblik geeft, in Meerssen is het wat minder want hij staat grotendeels in de steigers.

1600149732024

1600149820578

Als ik op de markt kom zie ik heel veel terrasjes, maar het is nog maar 09:20 uur en gaan pas om tien uur open. Bij 'Goesting' vinden ze het geen bezwaar dat ik hier mijn benen strek. Even de schoenen uit... heerlijk is dat, en om tien voor komen ze vragen of ik wat lust. Dus nog even een cappuccino en dan ga ik weer verder.

1600153320555

De kapelletjes en kruizen zie ik steeds minder, maar dat komt ook dat ik nu genoeg aan mijzelf heb. Het is afzien en ben dan ook dankbaar voor elk schaduwplekje wat ik zie, en krijg het Spaans benauwd als Wanda (navigatie) zegt dat ik 1,6 km over een open liggend terrein moet.

IMG_20200915_124440

Dit Peerkepad wordt niet bewegwijzerd en daarom heb ik het boekje bij van het 'Peerkepad' en vertrouw op het gedownloade GPX bestand. Maar af en toe denk ik is dit wel goed, zoals...

1600165242417

IMG_20200915_122134

Ik loop door het bos, en moet een spoorlijn kruisen, Wanda zegt dat ik linksaf moet, maar er is niets anders dan een donker tunneltje waar een watertje doorheen loopt. Gelukkig liggen er wat stapstenen, dus dit zal het wel zijn...

Het is Stikke donker maar aan het eind zie ik licht, het blijft pionieren met Peerke!

Ik overnacht bij vriendin Janine die in Geleen woont. Zij pikt mij aan de route ergens op, en brengt mij morgen weer terug. De bedoeling was Meers maar als mijn lichaam het toe laat, loop ik nog wat verder.

IMG_20200915_162821

IMG_20200915_164310

Uiteindelijk is het Urmond geworden waar Janine mij op wacht, maar O O wat waren die laatste vijf kilometer zwaar, nergens schaduw nergens een terrasje of bankje dus ben ik echt blij dat ik in de verte het kerkje van Urmond zie. Mijn reddende engel Janine die mij vanavond helemaal in de watten gaat leggen is er al, en daar ga ik van genieten.

Tot morgen...

1. Jan en Ria van Rosmalen:
    15 september 2020
    Wat een prachtig verslag heb je er weer van gemaakt Rianne. Chapeau 🎩. Morgen wordt het weer gelukkig een stuk minder, ik dacht maar een graad of 20, dus misschien moet je dan wel een vestje aan. Lieve groet 🙋‍♀️
  2. Guus en Monique:
    Een mooi begin Rian! Fijne avond, groetjes Guus en Monique
  3. Sylvia:
    15 september 2020
    Prachtig Rianne. Ik denk dat je de heetste dag wel gehad hebt. Succes weer morgen en een fijne avond bij je vriendin.
  4. Bea:
    15 september 2020
    Prachtig weer geschreven, maar wat was het een zware dag voor je. 😅Dus geniet nu maar extra van de mooie avond!🥂
  5. Jan en Ria van Rosmalen:
    15 september 2020
    Ik moet het weer updaten 😥 Ze zeiden met het journaal dat het morgen 28 tot 29 graden wordt. Sorry, ik wilde je een hart onder de riem steken 😘
  6. Chris:
    15 september 2020
    Mooi verhaal tot morgen voor het volgende verhaal
  7. AnneMarie:
    15 september 2020
    Met die hitte is het echt afzien. Wat een mooie quote 'pelgrimeren is lopend stilstaan. Er zit wat in.
    Succes morgen.
  8. Joke:
    16 september 2020
    Wat een zware dag,hoop dat het vandaag allemaal wat makkelijker gaat.Jij laat me op deze manier met je meelopen,heel mooi.
  9. Rianne:
    18 september 2020
    Fijn dat ik je mee kan nemen op mijn wandeling Joke😘
  10. Corrie van helvoirt:
    16 september 2020
    vanaf vandaag mooi loopweer geniet er van. toi toi.
  11. Rianne:
    Dank je wel Corrie!
  12. Sjaak en Berrie:
    16 september 2020
    Hoi Rianne wat heb je toch mooi weer, en wat een prachtige verhalen weer. We blijven je volgen. Groetjes Sjaak en Berrie
  13. Miranda Hermkens:
    16 september 2020
    Morgen een heerlijke temperatuur met een zonnetje. Lekker wandelweer. Geniet daar maar lekker van. En het weer gezellig om mee te kunnen lopen in gedachten dan haha. Groetjes
  14. Rianne:
    18 september 2020
    Lieve schoonzus. Ik loop een beetje achter met reageren, maar ik geniet er van dat Jij met mij mee reist. Geniet van je lunch vandaag met Kitty. 😘💖
  15. Ine:
    17 september 2020
    Mooi toch dat je hier vrienden hebt mooi om te lezen goed gedaan vrouwke
    💋☕️🕯