Marskramerpad Dag 10 - 19 augustus. Kootwijk - Veenhuizerveld 17.5 km

19 augustus 2021 - Veenhuizerveld, Nederland

Elke dag is het Walk, Eat, Sleep, Repeat...  en ook elke ochtend hetzelfde ritueel, maar vandaag onderwerp ik mijn inmiddels weer droge schoenen aan een inspectie beurt. Ik heb ze vorig jaar gekocht en heb er inmiddels al bijna 1500 kilometers mee gewandeld. Er zijn schoenen die maar 1000 kilometer meegaan, en bij een ander tik je de 2500 aan.

IMG_20210819_081443

Ik zie aan mijn linkse schoen bij de zool toch wel iets van een scheur. Aan de rechterkant een duidelijke scheur.

IMG_20210819_081409_1

In Amersfoort komen wij zowat aan Bever voorbij, dus daar maar eens kijken of ze iets voor mij kunnen betekenen. Om 08:20 uur wordt er ons een karig ontbijtje gebracht, bij de Vrienden op de Fiets zou je dat verwachten, maar vaak is dat veel beter dan dit. En dat voor een B&B waar wij toch €95,00 voor moeten neertellen, en ze geen eens een wastafel hebben en je aan het aanrecht je tanden moet poetsen 🤔

Als wij op pad gaan begrijpen Wanda (wandelapp) en ik elkaar niet, welke kant wij op moeten. Daar komt Tilly met haar Maps.me nog bij. Maar we komen er uit door een stukje te lopen, en kijken wat het pijltje aan geeft.

16293571241941629360384481

Het gaat de eerste uren over dezelfde soort paden tien in een dozijn. En dat zijn bijna onbegaanbare weggetjes van los zand door het bos.

162936098122616293610201721629361548602

Maar dan komen wij vanuit het bos op de heide van Boswachterij Kootwijk. Wat is het hier prachtig, wij volgen dan ook de gewijzigde route... een smal pad over de hei, en wij blijven maar foto's maken. Een zonnetje er bij was mooier geweest, maar ik ben al blij dat het droog is.

162936109907316293611194731629361371563

1629361695146

Ook hier maken wij weer een omtrekkende beweging over deze heide. In de verte ziet Tilly wat zwarte schaduwen waarvan zij denkt dat het Schotse Hooglanders zijn. Dat zou mooi zijn want ander wild zijn wij nog niet tegengekomen. Wel veel sporen van reeën en wilde zwijnen, en net bij de picknicktafel veel sporen van een schaapskudde.

1629362183047IMG_20210819_165600

Dichterbij gekomen blijken het geen runderen te zijn, maar vier bijenkorven👀 dat is toch wel pech hebben. Wij komen in de buurt van Stroe en Tilly heeft gezien dat er een restaurant om half twaalf open gaat, en dat is het bijna.

Ik zie bij een groot mengvoederbedrijf een spiegel staan, en meteen groeit bij mij het idee om daar een selfie te maken, en zo geschiedde. Toch weer leuk en ook apart.

1629365158805

Op dat moment komt er een oma met kleindochter langs gefietst, waarop kleindochter vraagt, "Oma wat zijn die mensen aan het doen?“ Waarop Oma zegt, "die zijn aan het langlaufen."

IMG_20210819_173642

Om precies half twaalf zijn wij bij het restaurant en zij zijn net aan het openen. Wij gebruiken hier maar meteen onze lunch. Terwijl wij daar zitten ziet Tilly een jonge vrouw voorbijkomen, die ook bij dit restaurant een pauze wil maken.

Gisteren waren wij haar ook twee keer tegengekomen, en hadden toen met haar een praatje gemaakt. Zij liep ook het Marskramerpad maar deed daar 4 jaar over. En ze vertelde dat zij, net als Tilly en ik... ook naar Santiago de Compostela is gelopen.

Dat schept meteen een band, dus toen wij haar daar zagen nodigden wij haar uit om bij ons te komen zitten. Zij heette Lydia en bestelde een Latte en wij onze Lunch. Camino lopers / pelgrims delen hun ervaringen en zodoende was er genoeg gespreksstof.

Nadat zij haar Latte op had, namen wij afscheid van Lydia. Zij ging afrekenen en vertrok. Wij hadden geen haast maar toen wij daar haast een uur gezeten hadden, was het ook tijd om te gaan. Ik ging afrekenen, en daar bleek dat Lydia voor ons had afgerekend. Wablief??

1629370170236

Ja zij had voor ons afgerekend, Wat lief van haar en wij konden haar niet eens bedanken. Zo zie je maar dat de Heilige Jacobus altijd goed voor de Pelgrims zorgt.

Aan de noordkant lopen wij Stroe weer uit en maken hier en daar een foto, zoals bij de gladiolen die ik nu al twee jaar gemist heb met de 4Daagse.

1629369970496

Of een foto van een pop op een bankje met een behoorlijke haan er achter. Je moet toch wat als de weg eindeloos is.

1629370342096

En als wij dan afslaan zijn het diezelfde van tien in een dozijn, en ploeteren wij voort. Op zo'n pad zoek je de beste plek uit en soms is dat aan de linker kant... en dan zie ik dat het aan de rechterkant beter is, en ga ik rechts verder. Op hetzelfde moment beslist Tilly dat vaak ook te doen, teamwork dus.

16293723348251629372703531

Af en toe kijken wij op onze wandelapp waar de route loopt. En dan zie ik dat het GPX bestand een rare Kronkel maakt, waarvan ik denk... Nergens voor nodig, en zo slaan wij die rare kronkel van de wit/rode bordjes mooi over.

IMG_20210819_195457

In mijn achterhoofd heb ik de gedachte, dat als wij zo lopen, wij misschien Lydia weer kunnen inhalen... en verhip, het lukt. Want op het moment dat die rare kronkel en mijn bedachte route bij elkaar komen, staat Lydia daar. Bijzonder of niet dan... en dat zijn van die momenten die ook op de Camino gebeuren.

Zij had ons met die wandelstokken zien lopen, en dacht dit best wel wel eens handig kon zijn. En zo stond zij met een staf van een gevonden tak op ons te wachten. Een echte pelgrim dus... Tilly gaf haar een gehaakt Hartje, als dank dat zij voor ons betaald had. En wij vroegen iemand of die een foto van ons drieën wilde maken.

IMG_20210819_140314

Daarna wisselden wij nog het e.e.a. uit en namen wij afscheid van elkaar. Zij ging verder en wij namen daar bij de picknicktafel onze pauze.

1629376209999IMG_20210819_165643

Na deze stop gaan wij weer verder en gaan over Landgoed Klein Boeschoten.

1629376887761

Wij gaan even door het bos en komen dan uit een lang fietspad, parallel aan een karrespoor. Fietsers zien wij nauwelijks, maar paarden des te meer.

16293799712511629379684149

Als wij nog 2 kilometer te gaan hebben  begint het weer te regenen. Regenjas maar weer aan en gauw naar ons Vrienden op de Fiets adres. Daar worden wij hartelijk ontvangen door Esther en Marco. Vanavond hoeven wij de deur niet meer uit want Marco kookt voor ons €7,50 pp

1629382429450

Dit Blog kwam met moeite tot stand... heel slechte WiFi en amper 4G

Tot morgen voor Dag 11😊

1. Guus en Monique:
    19 augustus 2021
    Mooi verhaal weer! Hopelijk morgen droog weer!
    Geniet er van samen.
  2. Rianne:
    19 augustus 2021
    Leuk dat Jullie mij weer volgen. Het wordt iets beter... zeggen ze, wij wachten het maar af.
  3. Jolanda Lehmann:
    19 augustus 2021
    Fijn dat je de zwakke plek in je schoen hebt gevonden...nog even volhouden. Wat een leuk verhaal weer van jullie en Lydia...en dan een betaalde lunch tegenover een karig duur ontbijt....dit verzin je toch niet??? ☺
  4. Rianne:
    20 augustus 2021
    Nee niet verzonnen😊 ik wil telkens korte verhalen schrijven maar het lukt mij maar niet🤔😊
  5. Miranda Hermkens:
    19 augustus 2021
    Nog ff volhouden. Knap resultaat, mooie foto's. En dan een prachtig gebaar van Lydia. Dat maakt de dag weer goed. Dankjewel voor het meegenieten.
  6. Jannie:
    20 augustus 2021
    Mooi verhaal en prachtige foto,s
  7. Rianne:
    Dank je wel Jannie😊
  8. AnneMarie:
    20 augustus 2021
    Het blog kwam misschien met moeite tot stand maar was zeer de moeite waard.
    Fijn zulke ontmoetingen. Het was herkenbaar als een van je camino verhalen.
    Succes morgen. Ik hoop dat het droog blijft.
  9. Rianne:
    20 augustus 2021
    Dank je wel AnneMarie... Wij hebben geluk gehad, het is nagenoeg droog gebleven😊
  10. Ellen (Heelsum):
    Prachtig verhaal.
  11. Rianne:
    Dank je wel Ellen😘
  12. De leeuw Jacqueline:
    20 augustus 2021
    Wat weer een mooi verhaal en mooie ontmoetingen met een spontane reizigster! Je bent aan de wandel op de plek waar wij de vakantie hebben doorgebracht. Ook gewandeld bij Kootwijk en omgeving. Mooie heidevelden.
    Kon Bever je helpen met de schoenen?
  13. Rianne:
    20 augustus 2021
    Daar ga ik morgen naar toe. Hoop dat ze iets voor mij kunnen betekenen.