Dag 12 Azofra - Grañón 23 km

8 september 2019 - Grañón, Spanje

Gisterenavond zijn wij met een aantal pelgrims in de enige plaatselijke bar wezen eten. Het was er een herrie van jewelste, want in het dorp was het hele weekend feest. Ik zat aan tafel met een heel internationaal gezelschap en het was beregezellig.

IMG_20190907_201324

Af en toe moesten we weer naar buiten, want dan was er een bulls race. Kinderen zetten het op een rennen met de stieren achter zich aan. Leuk om te zien... Zie de video...

​​​​​​Omdat het feest om de hoek was van de Albergue, de oordoppen maar goed ingedaan. Daarom werd ik vanmorgen ietsje te laat wakker. Niet dat dit iets uit maakt... want of ik nou een kwartiertje later aan kom in Santiago... wie maalt daar nou om. Song ging al op pad en wenste mij Buen Camino en gaf mij een kus op mijn hand, zo lief.

Ik ging nog even bij de bar langs voor een café Americano en een chocolade-broodje, en dan kon ik op ook pad.

Ik ging op pad... was nog geen 50 meter verder en zag Helma uit de Albergue komen. Zij had in dezelfde Municipal geslapen als ik. Even met haar opgelopen, maar haar tempo is te laag voor mij. En toch had zij mij weer ingehaald, dat zie je maar weer...

IMG_20190908_080229IMG_20190908_082913

IMG_20190908_090027

Het werd een Off day voor mij, het liep niet lekker. Of dat nou kwam door dat wij La Rioja achter ons lieten. De wijnranken maakten weer plaats voor de gedorste graanvelden. Of kwam het vandaag door het kilometers lang gestaag omhoog klimmen over grof keienpad. Je loopt dan niet lekker, kijkt meer naar de grond als naar de omgeving.

IMG_20190908_090036IMG_20190908_090500

10 km klimmen voordat wij boven waren, en boven stond er een kraampje met hebbedingetjes, fruit en drinken. Alles op Donativo basis, en ze hadden een paar bankjes om te zitten, en dat vond ik nog het belangrijkste. Even een break... en daar komt Helma weer aan. Zij gaat zitten en ik ga weer verder... kom langs het spookstadje Cirueña, waar honderden nieuwe huizen leeg staan.

Ik laat dat troosteloos gebeuren maar gauw achter mij, en dan gaat het weer verder. Vanochtend zijn er weer veel pelgrims op pad, soms tel ik er meer dan tien voor en tien achter mij. Allemaal op weg naar Santo Domingo de la Calzada, wat weer zo'n etappe plaats is, waar veel pelgrims willen overnachten.

Nog 5,5 km... het lijkt zo weinig maar waar je klimt moet je ook weer naar beneden. Ik vind dat maar lastig, en daarna gaat het weer gestaag naar boven, en dan ineens in the middle of nowhere staan er twee stoeltjes.

IMG_20190908_102144

Tijd om mijn sokken te wisselen voor droge, en mijn selfie stick voor de dag te halen.

IMG_20190908_103432

IMG_20190908_103630

En ook op deze klim wordt ik weer achterhaald door Helma die mij volgd als een schaduw. Zij loopt gestaag door...

IMG_20190908_105413

IMG_20190908_112400

Ik ben blij dat ik de Kathedraal zie liggen en Santo Domingo dichterbij komt. Eigenlijk een stad om wat langer te blijven, maar dan kom ik morgen weer in de knoop met mijn kilometers, vandaar dat ik nog 6 km verder wil. Maar ik maak hier wel een lange pauze.

IMG_20190908_113414

Pinxtos met olijven pepertje en ansjovis hmmm...

IMG_20190908_114533

En dan zie ik Song weer, die mij bijna om de hals vliegt, zo blij dat zij mij weer ziet. Zij blijft hier om de stad te bekijken, en heeft al gedouched.

IMG_20190908_121231

Na een hartelijk afscheid, hopen wij dat we elkaar in Burgos weer tegen komen.

Nu nog even doorbijten voor de laatste 6 km. Hier voel ik mij weer pelgrim... iedereen is achtergebleven, en ben ik weer helemaal in mijn eentje.

IMG_20190908_123416IMG_20190908_124216

IMG_20190908_130334

In een lang saai stuk is ieder bankje wat je tegen komt een geschenk. Even weer zitten en dan weer verder... in een trance ga ik verder, ik zie alleen mijn voeten nog.

IMG_20190908_125703IMG_20190908_125747

IMG_20190908_131258

Het lijkt mijn kruisweg wel vandaag, maar dan ineens boven aan de klim ben ik in Grañón. Nu nog op zoek naar een bed. En ik kom er niet meer uit vandaag pfff, ik pak wel mijn noodrantsoen vanavond.

IMG_20190908_135334

Tot morgen voor Dag 13 Grañón naar ...

1. Luisa Carou Ferreiro:
    Toppertje!
    Kip en de haan gezien in de kerk van St. Domingo?
  2. Guus en Monique:
    8 september 2019
    Zwaar maar toch weer gelukt. En geweldig die stoeltjes!!
    Fijne avond Rianne, groetjes Guus en Monique
  3. Rianne:
    8 september 2019
    Had ik wel gemoeten, maar nee helaas niet naar gekeken... was te moe en wilde verder💖💖💋💋
  4. Rob van Empel:
    8 september 2019
    Klinkt als een pittige dag voor je. Blijf luisteren naar je lichaam, de weg is nog lang. Hou vol meid, maar laat het geen wedstrijd worden. De enige die je moet verslaan ben jijzelf.😘
  5. Hennie:
    8 september 2019
    Weer een dag met hindernissen... maar luister naar je lichaam... dan komt het goed👍Toppertje😘
  6. Lizzie Delen:
    8 september 2019
    Hopelijk morgen niet zo lastig dus geniet nu maar van je rust en dan morgen met goede moed weer verder en mooie fotos nemen dat wij ook mee genieten van al dat moois
  7. Ria Hermkens:
    9 september 2019
    Wat een geweldige uitdaging Rianne en wat knap je doet het toch maar even, Jan en ik doen het je niet na.
    Het ziet er geweldig spannend uit en prachtige verhalen zo kunnen we mee leven met jou en de rest, gewoon doorgaan meid !!
    Dikke knuffels van Jan en mij.
  8. Corrie van helvoirt:
    9 september 2019
    ja riane zo maak je van alles mee het is een hele belevenis maar wel iets moois om straks als je weer thuis bent je verhaal te doen ,ga zo door en geniet ervan corrie