Dag 13 Grañón - Espinosa del Camino 24,8 km

9 september 2019 - Espinosa del Camino, Spanje

Ik heb overnacht in een hostel met alleen Spanjaarden, teminste dat dacht ik toen ik er aan kwam. Ik dacht die gaan een feestje bouwen, maar waarschijnlijk hadden ze dat gisterenavond gedaan. Blij toe!!! Gisteren dacht ik, "ik ga de deur niet meer uit." Maar ik heb goed gerust en dat doet goed, en zag dat een bar hier maar 450 meter vandaan lag. Dat moet toch lukken op mijn slippers.

IMG_20190908_200619IMG_20190908_200903

Toen ik bij de bar aan kwam zaten daar ook Geraldine en John, een Iers echtpaar waarmee ik gisteren mee uit eten ben gegaan. Die hebben mij geleerd, dat als je proost het glas niet meer neer zet, maar meteen drinkt. Chinchin zeggen ze dan!! En Matthew uit Wales kwam ook bij ons aan tafel zitten. Hij loopt de Camino rennende en wil dit in 14 dagen doen.Hij loopt gemiddeld 53 km per dag, en is dus morgen in Burgos waar ik pas donderdag of vrijdag aan hoop te komen. Hij heeft maar 3 kg bepakking, terwijl ik 10 kg moet mee zeulen.

IMG_20190908_195025

Na een goede nachtrust sta ik weer om 06:30 uur op, pak mijn boeltje weer in, en loop naar de bar waar ik gisterenavond gegeten had. Helaas... de bar is gesloten voor mijn dagelijkse oppepper, een café Americano en een goed begin. Dus maar een halve maaltijdreep naar binnen gestopt, en hup op pad.  Het is nog stikkedonker, en ik treuzel nog een beetje, ik zie tenslotte graag waar ik loop. Beleefd als ik ben... laat ik een paar pelgrims voor gaan die wel durven.

En inderdaad een van de durfals gaat onderuit in het losse grind. Het is nog 4 km lopen naar het volgende dorp. Maar wat worden we weer mooi verwend met een mooie zon opkomst.

IMG_20190909_071629IMG_20190909_072102IMG_20190909_072957

In het eerst volgende dorp na 4 km wel een kerk maar geen bar open, dus maar verder.... In het dorp na 6 km hebben ze gelukkig wel aan mij gedacht en zijn ze open. Het gebruikelijke recept weer genomen, en nu kom ik pas echt weer op gang. Ook nu veranderd het landschap weer, en hebben we tussen de gedorste graanvelden, akkers vol zonnenbloemen. Het loopt lekker op goede paden en ook meer asfalt.

IMG_20190909_073104

IMG_20190909_082656

En de dorpjes volgen snel na elkaar, die op de vroege ochtend bijna uitgestorven zijn.

IMG_20190909_083018

IMG_20190909_085333

Jammer dat er haast bij alle kerkjes wel een vuilcontainer staat, wat een mooie foto in de weg staat.

IMG_20190909_084153

IMG_20190909_084149

Wat een verschil met gisteren toen het zo druk was met pelgrims, nu ben ik bijna weer alleen op pad. Soms wordt ik ingehaald... en meestal zijn dat degene die een bijna lege rugtas bij zich hebben. Die doen aan rugzak vervoer... maar je mag niet oordelen op de Camino, dus dat doe ik dan ook maar niet. Er haalt iemand mij in, en in de verte zie ik hem met een grote boog om iets heen lopen. Ik ben toch wel benieuwd wat het is...

IMG_20190909_085657

Zo'n mooi beestje moet toch op de foto, daar loop je niet aan voorbij. Daarna heb ik hem met mijn stok een zetje gegeven, zodat hij weer in de berm kroop. Het was op een doorgaande weg, dat had het beestje niet overleefd.

IMG_20190909_085559IMG_20190909_085949

IMG_20190909_090120

Na de mooie asfalt weg gaat het linksaf, en lopen wij kilometers lang naast een autoweg richting Belorado. Saai en nog eens saai, op zo'n weg kom je jezelf tegen, ik was haast omgedraaid, en achter de pelgrim aangegaan die van Santiago de Compostella af kwam. Die zijn er dus ook, die ook weer naar huis lopen.... respect!!

IMG_20190909_091126

In Belorado... wat weer zo'n etappe plaats is, is het wat te vroeg voor de lunch, want daar ben ik al om 10:45 uur. Maar voor een café Americano en nog wat lekkers is het nooit te vroeg. Vanaf hier is het immers nog maar 5 km naar Tosantos.

IMG_20190909_105412IMG_20190909_111357IMG_20190909_111551

En dan gaat het weer verder, en ook nu blijven veel pelgrims hier achter om te overnachten. Dus ik ga alleen verder... ik wordt ingehaald door iemand, die ik ook bij het barretje zag zitten tijdens mijn stop. Ik dacht toen dat het een Spaanse arbeider was. Zo iemand met een geel hesje, die je ook wel eens achter op de vuilniswagen ziet staan. Maar nee, ik heb het helemaal mis. Het is Adam, een pelgrim uit polen en geen gastarbeider.

IMG_20190909_093638

IMG_20190909_115738

Adam loopt elke dag 40 km en slaapt bij de kerkelijke parochies en Albergue. Met Adam loop ik samen op naar Tosantos, waar wij Hartelijk afscheid van elkaar nemen.

IMG_20190909_121231

In Tosantos ga ik op zoek naar een Albergue waar Angelique gisteren geslapen had, en er zo over riep. Nou jammer dan, want deze is op maandag dicht. Dan maar naar het parochiehuis van Francicus van Assisi, daar was ik net langs gekomen. Daar sliepen ze op een matras op de grond had ik gelezen, maar nee zei de Senora, het was een dun matje. Niets voor mij dus, zo spartaans wil ik het nu ook weer niet. Maar 2 km verder in het volgende dorp was een Albergue.

Dus maar weer verder... Adam was hier op een bankje gaan zitten, dus die liep nog even mee naar het volgende dorp. 2 km is niet ver, maar het zonnetje stond al weer aardig te branden, en als je je ingesteld hebt dat je er al bent, is het toch ver.

In Villambistia hadden ze een Albergue Municipal, waar je doorgaans niet kan reserveren. Hier dus wel, en dus de vraag of ik gereserveerd had. Nee dat had ik niet dus Completo...Vol!!! Voor mij geen plaats en ook niet voor de Italianen voor mij... Maar 1,5 km verder in Espinosa del Camino was een Albergue.

Dus maar weer op weg naar het volgende dorp, de Italianen zorgde er wel voor dat zij voor mij bleven. Gelukkig voor ons drieën was er nu wel plaats, en delen wij ook de kamer.

Tot morgen voor dag 14 Espinosa del Camino - ???

1. Elly:
    9 september 2019
    Mooie foto's Rianne. En goed onderweg! Maar lopen in het donker?

Fijne avond en Buen Camino voor morgen.👣👣👣👌
  2. Miranda Hermkens:
    9 september 2019
    Wat eng lijkt me dat. Starten in het donker. Maar ja ik ben nachtblind. Wel een spannende aankomst! Van het ene herberg naar het andere. Hopende op een slaapplaats. En gelukkig gelukt!! Geniet van vanavond en buon camino voor morgen! 👣👣👣
  3. Anja van Rooij:
    9 september 2019
    Een fijne avond , met gelukkig een slaapplaats , voor morgen weer succes , groetjes
  4. Ellen en Piet:
    9 september 2019
    Rianne, je bent een echte pelgrim, elke avond niet wetende of kunt slapen🛏 in het dorpje van aankomst, en maar weer met kreun en steun op pad naar het volgende dorpje,
    Groetjes Piet en Ellen
  5. Guus en Monique:
    9 september 2019
    Pff die extra kilometers zijn niet fijn! Gelukkig goede slaapplek gevonden.
    Morgen nu een beetje minder misschien? Wat een prachtige zonnebloemen!
    Fijne avond Buena suerte mañana!
    Groetjes Guus en Monique
  6. Ineke Arts:
    9 september 2019
    Gelukkig was er voor jou uiteindelijk wel plaats in de herberg :)
  7. Nolly:
    9 september 2019
    Wij hebben dat ook vaak gezien pelgrims met een rugzakje van 2 kg. Maar ieder bewandeld zijn eigen pad. Je bent een leuke schrijfster en ik herken heel veel. Tip. De kathedraal van burgos gaan zien, dat is fantastisch . Heel veel succes😀🍷
  8. Ine:
    9 september 2019
    Wat hebben wij hethier toch goed maar jij kunt het zoeken tothetbij je. Past
    Liefs uit Oss
  9. Lizzie Delen:
    9 september 2019
    Is wel spannend soms moeten zoeken naar eeen slaapplek maar weer heel mooie fotos
  10. AnneMarie:
    9 september 2019
    Het is heftiger dan ik gedacht had. Vooral hetzoeken naar een slaapplek vind ik heftig. Het lukt je gelukkig steeds weer een plek te vinden.
    Respect voor jou. Het lijkt je ondanks alles goed af te gaan.
    P.s. mooie foto's. Leuk om naar te kijken.
  11. Fred & Ineke:
    10 september 2019
    Hoi Rianne. We zijn net terug van onze vakantie, en ik heb vanavond na de repetitie besloten, om je reisverhaal te lezen. Ik verval in herhaling, als ik zeg, dat ik ook geniet van de mooie foto's. Ondertussen is het 1.21 uur! Dat zegt genoeg. Je ligt ondertussen al op één oor, maar Fred en ik wensen je voor morgen weer een nieuwe avontuurlijke dag met natuurlijk een café Americano en een biertje of wijntje als beloning!
  12. Rob van Empel:
    10 september 2019
    Een soort verrassings etappe vandaag met extra doorstarts. Goed gedaan en als ik je aankomsttijden zo zie kun je best even wachten tot het eerst licht komt voordat je gaat lopen. Veiligheid voor alles, toch? Blijf natuurlijk alle diertjes die je onderweg tegenkomt op ee foto zetten.😁 Ga zo door meid.👐👏
  13. Jannie:
    10 september 2019
    wat een mooie verhalen heb jij toch ,nog heel veel wandel plezier
  14. Marij Smits:
    10 september 2019
    Wel erg donker zo vroeg in de ochtend. Zoekende naar een slaapplaats kom je zonder erg een aantal km verder dan je bedoeling was. Leuk dat je iedere keer weer mensen op je pad tegenkomt.
    Kijk weer uit naar je volgende verhaal. Fijne wandeldag vandaag.
    Gr Marij
  15. Dorien Boeijen:
    10 september 2019
    Fijne avond en idd weer prachtige foto s!