Camino de Madrid ... Dag 17 Villalón de Campos - Santervas de Campos 16,7 km

13 mei 2023 - Santervás de Campos, Spanje

Om half acht loopt de wekker af in ons prachtig onderkomen. Om 08:15 uur worden wij verwacht aan het ontbijt, en daarna gaan wij op pad voor Dag 17 van ons avontuur Camino de Madrid.

IMG_20230513_082224

Er wachten ons nog twee etappes en dan zit het er op. Wij zitten nog steeds op de Meseta, en in dit gebied staat achter de plaatsnaam de Campos... Gisteren Villalón de Campos... vandaag  Santervás de Campos.

1683961264258

1683962328926

Het landschap van vandaag is glooiend te noemen, prachtig om te zien maar de paden zijn nog steeds eindeloos te noemen.

16839629132171683963532267

Gisteren was ik er nog van overtuigd dat ik het helemaal ging afmaken tot aan Ponferrada. Maar vanmorgen heb ik besloten om het hierbij te laten.

1683963579122IMG_20230513_100109

Er zijn een paar redenen dat ik het goed vind zo. De belangrijkste reden is, dat ik er nu niet ben voor mijn Lief, nu zij aan staar geholpen wordt. Ook het feit dat het niet lukt om pijnvrij te wandelen met mijn enkel, is een reden. De drukte op de Camino Francés... er is geen bed te krijgen op het moment hoor ik hier in het dorp.

IMG_20230513_1025241683966420781

En ik sluit in Sahagún een prachtige drie weken op de Camino de Madrid af. Het is mooi zo en ik ben er tevreden mee.

Vandaag is er onderweg niets te beleven. Wij komen wel door een gehucht maar er zijn geen voorzieningen. Het is niet meer dan een paar boerderijen waarbij wij over het erf lopen.

1683967826892

Een bankje zoeken wij, meer hebben wij niet nodig want er zit genoeg te eten voor een weeshuis in onze backpack. Als wij het dorp uitlopen zien wij een speeltuintje voor de kinderen, en daar staan ook een vijftal bankjes.

1683968142643

1683968012500

Was het in het begin erg vlak allemaal, na dit gehucht veranderd het landschap. Het lopen gaat moeizaam en ik schuif nog maar pilletje naar binnen.

1683969383649

De kilometers worden ook steeds minder voor diegene die ook naar Santiago de Compostela wil gaan. De eerste stenen wegwijzer gaf 665 km aan, en zie nu staat er 386 km op de stenen paal.

1683969502018

1683969941661

In het begin had ik mijn windstopper nog aan, maar het werd mij al snel te heet. Dus uit die jas... daarna ook mijn vest. Het was misschien maar 18 graden, maar de wind was allang niet zo sterk als gisteren en dan loop je je toch al gauw in het zweet.

1683972333222

Bij de laatste afslag naar het dorp Santervas de Campos, besluiten wij nog even te pauzeren. Ik had twee cakejes meegenomen van het ontbijt, en nu was het tijd om ze op te eten.

1683973083750

Ik vlij mij neer tegen de richtingaanwijzer en geniet van de stilte, want die is overweldigend. Bij ons hoor je altijd wel iets op de achtergrond, hier hoor je de wind en wat vogels. Heerlijk is dat, en hoewel wij nog maar minder dan 5 km moeten wandelen, blijven wij hier zo'n 45 minuten liggen in het gras.

IMG-20230513-WA0002En dan zijn wij al weer in Santervas de Campos. Het is altijd weer zoeken waar wij de overnachting hebben. In mijn navigatie heb ik de Albergue de Peregrinos staan, maar van Harriet hoorde ik dat het Casa Jano is.

1683976277958

1683977296545

Wij vragen het aan een oud vrouwtje, en zij wijst ons de weg. We zitten een heel eind uit de richting. In al van deze dorpjes zie je gewoon niemand op straat, dus het is een bof dat wij iemand de weg kunnen vragen.

1683977473911

1683977654965

Bij de Albergue worden wij staande gehouden, en iemand vraagt of wij interesse hebben in een rondleiding die om 18:00 uur begint.

IMG_20230513_182344

Marianne kennende heeft zij daar wel zin in, en ik wijk bijna al niet meer van haar zijde, dus ik doe ook mee.

Wij lopen met het vrouwtje mee, die verteld dat zij elke dag een rondje maakt door het dorp. Bij Casa Jano laat zij ons achter, en wij worden verwelkomd door Mercedes die hier scepter zwaait. Voor Marianne is hier geen plaats maar kan wel mee eten.

IMG-20230513-WA0005

Franse Regis was haar voor geweest. Om 14:00 uur lunchen wij hier, en zo met ons vieren is het een gezellige boel.

IMG_20230513_175252

Om 18:00 uur ga ik naar de Albergue de Peregrinos voor de rondleiding die daar begint. Het draait om Ponce de León die hier geboren is, dat begrijp ik wel, maar voor de verdere rest snap ik er niet veel van.

IMG_20230513_175306

Wij bezoeken de kerk, en ik zie dat ze daar een stempel voor mijn Pelgrims paspoort hebben. Daarna weer terug naar de Albergue voor een filmpje over  Ponce León.

IMG_20230513_175519

Daarna weer terug naar Mercedes, want die heeft het avondeten om 19:00 klaar voor ons... Wij hebben het er maar druk mee.

Morgenvroeg zet Mercedes alles klaar voor ons, want Regis en ik willen zo rond half acht ontbijten.

Tot morgen voor de laatste dag op de Camino de Madrid.

1. Ruud:
    13 mei 2023
    Zoals ik begrijp is het vandaag een saaie dag. En ook nog een stuk verkeerd gelopen. Nog 2 etappes....dat zal wel lukken. Groet Ruud
  2. Rianne:
    En het is gelukt Ruud
  3. Johan en Debbie:
    13 mei 2023
    Wat balen van je enkel Rianne, maar je hebt weer een prachtige tocht gemaakt. Zet hem op nog morgen. Groetjes
  4. Rianne:
    15 mei 2023
    Dank je wel hoor. Ik kan mijn geen wandeling herinneren dat ik geen last heb van die enkel. Maar meer dan driehonderd kilometer is net iets teveel. Bedankt voor alle goede zorgen voor Kitty 😍
  5. Iris:
    13 mei 2023
    Veel mooie herinneringen weer, die pakken ze je niet meer af.
    Goed dat je, je gevoel volgt❤️
  6. Rianne:
    Zo is het. Dankjewel 😍😍😍
  7. Angelique:
    14 mei 2023
    Ha Rianne! Wat jammer Dat je zo'n last van je enkel hebt! Hopelijk hersteld Dat weer snel zodat je weer gauw op nieuw avontuur kunt!
    Lieve groet angelique
  8. Rianne:
    15 mei 2023
    Wij blijven plannen maken Angelique, ik laat mij daarom niet tegen houden. Misschien helpt een brace wel. Die voor mijn knie heeft zijn werk goed gedaan, helemaal geen last van gehad. Liefs van Rianne 😘😘
  9. Tilly:
    14 mei 2023
    Ondanks je pijnlijke enkel heb je toch de hele camino Madrid gelopen! Bikkel hoor! Nog 2 hele fijne wandeldagen! Wanneer ga je terugreizen Rianne? Liefs Tilly 🥰
  10. Rianne:
    15 mei 2023
    Het was fantastisch Tilly, maar dat ga ik je binnenkort allemaal vertellen. Twee rustdagen en dan vlieg ik weer naar huis. Liefs van Rianne 😘
  11. Neeltje:
    14 mei 2023
    Wat een tocht! Ik heb je met bewondering gevolgd. En de keuze maken om het hier bij te laten is krachtiger dan om door te gaan in mijn beleving. Herkennen dat het lichaam en geest vraagt om andere keuzes is het beste wat we kunnen doen. Ik wens je nog een mooie laatste dag daar en alvast een voorspoedige reis naar huis.
  12. Rianne:
    15 mei 2023
    Dank je wel Neeltje, ik ga er nog even van genieten. En thuis weer nieuwe plannen maken voor een ander jaar.
  13. Jan&Ans:
    Hoi Rianne
    Geniet nog van je laatste dag op de camino Madrid !
    Veel bewondering voor jou dat je deze tocht gelopen hebt
    We hebben genoten van je mooie reis-verhalen !
    Groetjes Ans en Jan
  14. Rianne:
    Dank je wel Jan en Ans😊😘😘
  15. Aafke martha Steinman:
    14 mei 2023
    hallo Rianne, wat een prachtig tocht hebben jullie gemaakt zeg. heb erg genoten van je verhalen, heel jammer van je enkel, maar petje af hoor, wat een prestatie. heel begrijpelijk dat je naar Kitty gaat om haar te steunen. nog een hele fijne dag en goede reis naar huis. liefs en groetjes van eddy Martha en Aafke
  16. Rianne:
    15 mei 2023
    Dank je wel Aafke. Ik kijk nu al weer uit naar onze vakantie, dan is mijn enkel ook weer tot rust gekomen. Liefs van Rianne 😘😘
  17. Loes:
    14 mei 2023
    Hoi Rianne,goede keuze die je hebt gemaakt. Altijd luisteren naar je eigen gevoel. Heel begrijpelijk dat je nu naar huis verlangt. Het was weer een feestje voor mij om je verhalen te lezen. Hele goede reis terug. Lieve groet,ook aan Kitty
  18. Rianne:
    15 mei 2023
    Dank je wel Loes. Ik hoop je weer eens te zien, want dan kunnen wij het er nog eens uitgebreid over hebben. Wandel Jij ook? Zouden we samen een wandelingetje kunnen maken. Groetjes aan Jac😊😍
  19. Sylvia:
    14 mei 2023
    Het is toch een prachtige tocht geweest Rianne. Goed dat je nu stopt anders is het dalijk misschien niet fijn meer. Ik heb weer genoten. Geniet nog van die laatste dag 🍀😘
  20. Loes:
    15 mei 2023
    Ik loop geen afstanden meer. Teveel last van de voeten met lopen. Wel loop ik regelmatig met Jac een rondje van 50 minuten. Verder fietsen en aquajoggen (2x) per week. Erg leuk om te doen. Groetjes 😊