CAMINO DE MADRID... DAG 13 Simancas - Peñaflor de Hornija 22 km

9 mei 2023 - Peñaflor de Hornija, Spanje

Het blijft warm en daarom gaan Marianne en ik, als het een etappe is die langer is dan 20 km, vroeg op pad. Harriet wil graag koffie voordat zij op weg gaat, maar de barretjes gaan op de Camino de Madrid niet zo vroeg open.

1683608642784

Nu loopt zij een stuk sneller dan wij tweetjes, dus ik verwacht dat zij ons nog wel in gaat halen.

Het krieken van de dag is het mooiste tijdstip om op weg te gaan. De stad ontwaakt en zo laten wij het stadje achter ons, en dat begint meteen met een klim.

1683609473389

Ik had verwacht dat het nu wel wat vlakker zou worden, maar nee hoor dit is nog een flinke kuitenbijter. Maar als wij dan boven zijn ontvouwt zich een prachtig schilderij... wat maar blijft ontvouwen.

1683610001977

Het is vandaag een etappe met een tweetal dorpjes onderweg, en telkens zitten daar een zevental kilometers tussen, dus dat is mooi verdeeld.

IMG_20230509_073648

Hier komen wij pas echt op de 'Meseta', over het algemeen vlak en nog eens vlak. Kom je in de buurt van een dorp, dat ligt dat vaak op een heuvel of in een dal, dus klimmen moet je sowieso.

1683610648212

Hier liggen links en rechts enorme graanvelden zo ver als je kijken kan, en wij lopen op een grind/kiezel/zand/puin pad er tussendoor. Echt gemakkelijk is dat niet. Als wij zo'n uur gelopen hebben, zien wij zowaar een bankje.

IMG_20230509_080104

Hier nemen wij een korte pauze. Ik heb vanmorgen twee madeleines naar binnen geschoven, en dat was mijn enige ontbijt. Nu haal ik een bagel tevoorschijn, smeer daar wat tonijn op en eet dat heerlijk op.

1683622882804

En dan gaat het op naar het 1e dorpje Ciguñuela, waar wij op zoek gaan naar een barretje. Het is een dorp van niks maar er zijn wel twee barretjes, waarvan er een open is. Ik bestel een Americano en neem een heerlijke punt tortilla die nog lekker warm is, zo vers...

1683615074063

1683616942724

Voordat wij weer aanstalten maken om naar het volgende dorp te wandelen, brengen wij een bezoek aan de kerk. Daarvoor moeten wij een flinke trap op, maar tevergeefs want hij is gesloten, zoals de meeste kerken op onze route.

1683613561057

Regelmatig komen wij een ijzeren sculptuur tegen met een afbeelding van een Pelgrim. Volgens mij is het gewoon ijzer, maar Harriet is er van overtuigd dat het 'corten' staal is. Ik vind ze in ieder geval mooi, hier wordt ten minste aan ons Pelgrims gedacht.

16836173054211683621949958

Er leiden veel wegen naar Rome, maar hier is maar een weg die naar Sahagún leid. En of hier in vroeger tijden de Pelgrims naar Santiago de Compostela liepen weet ik niet, maar wij moeten er over heen om in Santiago aan te komen.

1683621894105

Marianne loopt tot Sahagún, en Harriet tot aan Leôn, ik ga nog verder tot aan Ponferrada. Althans dat is de planning, maar zoals het nu gaat met mijn enkel zou ik zomaar de pijp aan Maarten kunnen geven. Ik wacht het even af...

Want morgen wacht ons nog een etappe van 24 km, daarna zijn ze allemaal een stuk korter dan vandaag. En ik neem nog twee rustdagen, eentje in Sahagún en een in León.

1683620331337

Jullie merken inmiddels wel dat ik veelvuldig met Marianne op trek. Dat is niet zo verwonderlijk want wij slepen elkaar op moeilijke momenten er doorheen. Wij hebben het zelfde tempo en zijn altijd in elkaars nabijheid.

En zeker op deze eenzame wegen waar wij nu beland zijn, is een strijdmakker nodig om deze klus te klaren.

1683631254349

Niets ten nadele van Harriet maar haar tempo ligt voor mij te hoog, en dan zou ik de hele dag alleen lopen. Vandaag ben ik maar een fietser tegengekomen. Harriet was een dik uur later vertrokken, maar haalde ons al na 14 km in, bij het tweede dorpje  Wamba.

Om in Wamba te komen moeten wij weer een heel stuk afdalen, en dan zie ik het dorpje liggen. Wij komen over twee bruggetjes waar ik een foto van wil make, en als ik om kijk zie ik hazewind Harriet al aan komen. Wat een tempo heeft zij er in, en dan zal je denken... Ja maar die mankeert niets. Maar ook zij heeft zo haar problemen.

In Wamba gaan wij uiteraard op zoek naar een bar, en wij zijn er nog maar net of Harriet is er ook.

Voordat wij verder naar onze eindbestemming Peñaflor de Hornija wandelen, brengen Marianne en ik een bezoek aan de prachtige kerk van Wamba die mozarabische en romaanse stijl is gebouwd. Natuurlijk is hij dicht, en dat is jammer want hierin bevind zich ook het 'Knekelhuis'

1683625523719

spaanse-dorp-wamba

Hier liggen meer dan 3.000 schedels en maken deel uit van de skeletten die in de 13e tot 18e eeuw zijn afgezet. Jammer dus dat wij hier niet naar binnen kunnen.

1683625698528

Na Wamba wacht ons een stevige klim, maar als je dan boven bent, en je hebt deze klus geklaard, kijk je om en zie je beneden Wamba liggen.

1683626586220

1683626738898

We komen weer op een plateau met eindeloze wegen, en in de verte staan de windmolens... en als je een uur gewandeld hebt staan ze nog steeds in de verte... en na twee uurtjes ook.

1683629214174

Deze hele etappe worden de paden geflankeerd door één lange gloed van klaprozen, velden met klaprozen.

1683631377456

En dan zijn wij eindelijk in Peñaflor de Hornija, het ligt hoog op een plateau en daar moeten wij naar toe... En het ergste is nog dat toen de zon begon te schijnen en het ineens bloedje warm werd.

1683632378464

Precies om 14:00 uur zijn wij bij de Albergue Peregrinos, even bellen voor de sleutel. Wij zijn de eersten en ik heb een laag bed.

1683633485072

Er is hier bijna geen bereik, dus wil het met de foto's niet zo lukken, dus of het allemaal goed overkomt is afwachten.

Er zijn ook nieuwe video's 😊

Tot morgen

1. Ruud:
    9 mei 2023
    Mooie dat de ene de andere oppept. 2 personen 4 ogen om de weg te volgen.
  2. Rianne:
    10 mei 2023
    Wij zijn een twee eenheid Ruud kan je wel stellen.
  3. Tilly:
    9 mei 2023
    Wat een bikkels zijn jullie, fijn dat Marianne en jij hetzelfde tempo hebben! Altijd leuk om met z'n 2en te wandelen! Prachtige foto's van de mooie omgeving! En de klaprozen zo mooiiiiiiiii! Liefs Tilly
  4. Rianne:
    Het is echt genieten en ik bof met Marianne en zij met mij. Liefs van Rianne 😘
  5. Ineke Arts:
    9 mei 2023
    Wat een tocht maak je toch. Alleen maar 1 fietser tegengekomen.....het is echt afzien over de eenzame lange wegen. Respect hoe je het klaart. Succes met de voortzetting.
  6. Rianne:
    10 mei 2023
    Gisteren 1 fietser... vandaag niemand. Dank je wel!
  7. Bea:
    9 mei 2023
    Ik heb nu een aantal verslagen achter elkaar gelezen. Wat een mooie reis tot nu toe. En de wijdse landschappen zijn prachtig! Op naar morgen!👍🏻😊
  8. Rianne:
    Zo mooi Bea om dit te kunnen doen. We blijven genieten 😊
  9. Ellen (Heelsum):
    9 mei 2023
    Prachtige vergezichten en mooi die - voor mij - ijzeren Pelgrims. Wat een ervaring om hier te kunnen lopen. Doe wat goed is voor je lijf ... het moet nog langer mee.
  10. Rianne:
    10 mei 2023
    Tot nu toe werkt het nog allemaal 😘
  11. Coby:
    9 mei 2023
    13 dagen volg ik elke dag je stappen… wat een mooi puur verslag is het elke dag!
  12. Rianne:
    10 mei 2023
    Wat leuk Coby dat Jij mij volgt. Het is elke dag weer een groot avontuur. Zo mooi dat ik dit mag beleven. Het contrast met de Camino Francés, en deze eenzame Camino de Madrid zal groot zijn. Ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren.
  13. Neeltje:
    9 mei 2023
    Weer een prachtig blog! Wederom respect!
  14. Rianne:
    Dank je wel Neeltje 😊
  15. Nolly:
    10 mei 2023
    Fantastisch en wat een mooie foto’s.
    Krijg zo weer heimwee als ik dit allemaal zie en lees.
    Wat goed!!!!
  16. Rianne:
    10 mei 2023
    Dank je wel. Dat geloof ik Nolly, als je eenmaal een Pelgrim bent geweest laat het je niet meer los. In León bezoek ik weer Jamón Jamón 😊
  17. Miranda Hermkens:
    10 mei 2023
    Fijn om te lezen dat je echt een wandelmaatje hebt. Wat een prachtig verhaal met foto's. Je maakt zo wat mee. De ene na de andere herinnering wordt daar geboren en meegenomen in je hoofd en hart. Geniet er van!! Buen Camino pelegrinas!
  18. Rianne:
    10 mei 2023
    Ja dit is genieten van de bovenste plank. Het is heel zwaar maar de natuur is zo mooi. Met Marianne bof ik echt, en zij met mij, daar zijn wij het beiden over eens. Elke dag proosten wij daarop. Groetjes aan Pedro en bedacht voor je support ❤️😘😘
  19. Ria Van Den Heuvel:
    10 mei 2023
    Alweer genieten van je verslag, alhoewel wij geen last hebben van de warmte straalt de warmte bijna van je verslag en dan zijn daar nog de klaprozen en prachtige uitzichten én je wandelmaatje🙏🔝. Langzaam maar zeker kom je dichterbij. Ik ben benieuwd hoe het zit met de pijp van Maarten 🤔
  20. Rianne:
    10 mei 2023
    Vandaag ging het weer beter met Maarten. Wat een avontuur mag ik beleven. Groetjes aan Hans🙋‍♀️😀