Dag 16 Burgos - Hornillos del Camino 21 km

13 september 2019 - Burgos, Spanje

Over gisteren hoef ik eigenlijk niet veel meer te vertellen, want dat hebben die twee rakkers van Kreun en Steun al gedaan. Ik heb veel gerust en s'avonds nog even naar het Tapas straatje geweest. Het tapas restaurant wat als een van de beste van Burgos wordt beschouwd, was nog niet open dus ging ik maar naar de buren. Ik heb vergeten een foto van de vitrine te maken, want dat zag er geweldig uit. Ik wilde natuurlijk de specialiteit van Burgos proeven, en dat is de Morcilla del Burgos, oftewel bloedworst. Wauw wat was dat lekker. Daarnaast nog wat andere lekkere dingen en een vino tinto, en dat voor 12,50 euro... ik had er genoeg aan.

IMG_20190912_182502

Ik merk dat de foto's niet goed uploaden, dus die komen later. De WIfi en verbinding zijn beiden slecht. Ook dat is Camino...

Na het eten ben ik nog een pedicure wezen zoeken, want ik begin last te krijgen van een ingroeiende grote teen nagel. Nagelsalons in overvloed maar ballen verstand van teennagels. Dus moet ik in de eerstvolgende grote plaats maar weer verder kijken.

Vandaag verlaat ik om 07:15 uur de hostal. Eerst dacht ik dat het geregend had, maar s'nachts worden de straten schoon gespoten, en verderop was te zien waarom.... Wat een zooi zeg!!

IMG_20190913_071613

Burgos is een stad waar veel pelgrims overnachten, en dat is weer te zien aan de vele pelgrims die vandaag onderweg zijn, daarom wil ik ook in een etappe plaats overnachten omdat hier doorgaans veel slaapplaatsen zijn, en ik eigenlijk niet wil reserveren. Hornilles del Camino wordt het doel vandaag.

IMG_20190913_073603Het verlaten van een grote stad vergt altijd tijd maar dat hoort er bij. Het eerste plaatsje dient zich aan na 11,5 km, waar ik op een bankje bij de kerk even wat eet.

IMG_20190913_093735

Onderweg zie ik Helma weer ver voor mij uit lopen, en het duurt enige tijd voor ik haar ingehaald heb. Toch weer leuk, je ziet elkaar twee dagen niet, en ja daar is zij weer. Zo hoop ik dat ik Koreaanse Song ook nog een keer zal zien.

Tussen Burgos en Leon, en ik meen ook nog een stuk daarna ligt de Meseta. Een Spaanse hoogvlakte en een deel dat door veel pelgrims wordt overgeslagen door de eentonigheid van het landschap, weinig voorzieningen onderweg, en vaak in de volle zon. En dat 200 km lang. Hier komt het dus op karakter en doorzettings vermogen aan, en kom je jezelf diverse keren tegen.

IMG_20190913_113332IMG_20190913_115004

Er zijn deze Camino veel  Koreaanse pelgrims onderweg, en ergens in the middle of nowhere staat een filmploeg klaar om deze pelgrims te volgen. Een welkome afwisseling in de eentonigheid, en ik ben nog maar net onderweg.

Bij het volgende dorpje waar ik om half elf ben, maak ik een langere pauze, en eet iets wat op een aardappel salade lijkt. Er zitten ook nog groenten in, erg lekker en natuurlijk olijven.

Daarna gaat het verder en kom mooie dingen tegen, een foto waard.

IMG_20190913_104157IMG_20190913_104324

Na 21 km kom ik aan in Hornillos del Camino waar ik op zoek ga naar een bed. Het is maar een klein dorp met 51 inwoners en het heeft een tiental overnachtings mogelijkheden. Ik ga voor de Albergue Municipal, en het is mij weer gelukt zonder te reserveren een bed te scoren. Met ontbijt en avondmaaltijd voor 16,00 euro, en wie kom ik tegen in de bar... Helma.

IMG_20190913_163106Tot morgen voor dag 17 Hornillas del Camino -???

1. Marij Smits:
    13 september 2019
    Knap van jou Rianne dat je dit allemaal in je eentje onderneemt.
    Hele mooie beleving. Leuk verhaal iedere keer. Succes voor morgen.
    Gr Marij
  2. Rianne:
    13 september 2019
    Dank je wel Marij voor je vele reacties. Dat doet goed☺
  3. Miranda Hermkens:
    13 september 2019
    Na kreun en steuns verhaal jou verhaal. Weer een prachtig verslag van je etappe. Knap dat je het allemaal zo doet zoals je het doet. Petje af. Morgen een buen camino en wij wachten weer op een volgend verslag. Love you
  4. Elly:
    13 september 2019
    Prachtig plekje heb je weer gevonden. (Ik was daar ook😂)
    Hoop dat je net zo van de Meseta kunt genieten als ik. Vond het heerlijk, vaak helemaal alleen, geen pelgrim te zien.
    Maar ja, ik ben dan ook echt helemaal geen stadsmens. Hoop dat je er ook zo van kunt genieten😘
    Bedankt voor iedere dag weer je heldere verhaal en de herkenbare foto's. Ik loop zo stukjes mee.

Buen Camino👣👣👣
  5. Guus en Monique:
    13 september 2019
    200 km is echt een verre kijk!
    Maar je kijkt het per dag dat is het beste en je laat je gewoon elke dag verrassen!
    Fijne avond en morgen weer gezond op pad! Groetjes Guus en Monique
  6. Lizzie Delen:
    13 september 2019
    Weer heel mooie fotos hopelijk niet te veel last van je voetjes die 200km gaan een heel speciale ervaring zijn alsof je door de woestijn gaat zal zwaar zijn als je bijna geen schaduw hebt veel succes
  7. Dorris:
    13 september 2019
    Mooie foto’s! Grappig, heb veel vrijwel identieke, maar dan in een ander jaargetijde...😊
    Succes morgen naar Castrojeriz ?
  8. Anja van Rooij:
    13 september 2019
    Weer een mooie beschrijving van je tocht van vandaag , succes morgen groetjes Anja 👟👟
  9. AnneMarie:
    13 september 2019
    Een eindeloos landschap om doorheen te moeten. Daar kom je tot rust of jezelf tegen. Heel veel succes de komende 200 km.
    Ik kijk uit naar je verhaal van morgen.
  10. Corrie van helvoirt:
    14 september 2019
    wat een mooie verhalen schrijf je steeds wat een ervaring .ook geniet je van de heerlijke hapjes en drankjes.voor morgen weer heel veel succes en een knuffel van mijn ,doei corrie.
  11. Rianne:
    14 september 2019
    Dank je wel Corrie, ja ik geniet van het Spaanse eten. Ik kom je straks graag mijn album laten zien. Dikke knuffel terug hoor😘
  12. Rob van Empel:
    15 september 2019
    Mooie dag gehad weer, misschien is het wel de bedoeling dat jullie pelgrims de rommel op de weg meenemen en opruimen.😉 Dapper dat je gaat voor het lastige deel van de route.