Dag 15 Ages - Burgos 22 km

11 september 2019 - Burgos, Spanje

Vanaf het moment dat ik binnen gekomen ben in de Albergue, ben ik alleen nog maar uit mijn bed gekomen om te gaan douchen en te eten.  Doorgaans heb je een bed voor €10,00 en voor het eten betaal je eenzelfde bedrag. Bij het eten trof ik Noorse Linda weer, die in een andere Albergue zat, maar hier kwam eten.

IMG_20190910_194819

Ik heb heerlijk gegeten voor dat geld... Pasta de tomato, een beenhammetje met patata bravas, en een magnum na. Linda gaat nog tot Burgos, en vliegt dan weer naar huis. Niet iedereen heeft zes weken of meer, en volgend jaar komt ze terug om dan te starten vanuit Burgos.

Vandaag had ik geen haast om op te staan, maar om half zes waren de Spanjolen naast en boven mij al aan het rommelen. Dus duurde het niet lang of ik maakte ook maar aanstalten... elke morgen hetzelfde ritueel, alles weer bij elkaar zoeken, en alles heeft zijn plek. Voordat ik weg ga... nog even onder het bed kijken of ik alles wel heb. Weer geen breakfast, dus weer een maaltijd reep naar binnen geschoven.

Ik sta om 06:50 uur voor de deur, veels te vroeg natuurlijk. Een paar pelgrims vertrekken al met lampen, en ik voorzichtig er achter aan. Ik had er geen goed gevoel bij, en volgens mij liepen ze verkeerd. Dus stopte ik en ging terug naar de Albergue. Nu stond ik aan de voorkant, terwijl wij de Albergue aan de achterkant verlaten hadden. En daar zat de fout... nu had ik wel de pijlen. Het is maar 9 graden en er staat een kouden wind. Thuis verklaren ze mij voor gek, dat ik hier in een korte broek loop. Ik heb wel mijn windstopper en twee buffs onder mijn buff hoed, zodat ik geen kouwe oren krijg.

IMG_20190911_080205

Ook vandaag stond er een behoorlijke klim op het rooster. Niet zo zeer moeilijk in stijging maar wel de ondergrond. Tjonge jonge... hier kon je dus echt niet lopen. Geen keien maar rotsen.

Er naast lag een akker, waar volgens mij de stenen groeide, er waren nieuwe in de maak. Hoe krijgen ze het bedacht...

IMG_20190911_081645IMG_20190911_082115

Het liep heel oncomfortabel, en toch wordt je ingehaald door pelgrims die er bijna overheen vliegen. Terwijl ik er met mijn stokken alles aan doe om overeind te blijven.

IMG_20190911_082851

Boven gekomen staat er een kruis, waar ook weer van alles door de pelgrim wordt achter gelaten.

IMG_20190911_083108IMG_20190911_083115

IMG_20190911_083231

Daarna volgt weer een afdaling, wat niet mijn ding is zoals Jullie weten, zeker niet als het een rotsig pad is. Beneden gekomen in een dorpje, is het tijd voor koffie, en bestel ik in een bar een koffie en een heerlijke bocadillo.

IMG_20190911_093807IMG_20190911_093739

En hier kom ik Linda weer tegen. Zo gaat het eigenlijk de hele tijd. Je ontmoet onderweg andere pelgrims, je ziet ze een paar dagen niet, en dan ineens kruisen ze je pad weer.

IMG_20190911_101703

IMG_20190911_101757

Het laatste stuk naar Burgos is saai te noemen, dat is algemeen bekend want het gaat door industrie gebied.

Maar vertelde Linda, er is een alternatieve route... we liepen al geruime tijd langs een autoweg, toen er op de weg een pijl voor rechtdoor, en een pijl naar links richting Castañares werd aan gegeven. Iedereen liep rechtdoor, en ik als enige linksaf. Een lang pad langs de zonnenbloemen.

IMG_20190911_104351

En langs een kilometers lang hek van Aeropuerto de Burgos. De wind blaast guur terwijl het zonnetje is gaan schijnen. Het is heet met die windstopper aan, maar als ik hem uit wil doen, blaast het door mij heen. In Castañers maak ik toch nog een foutje, want ook hier schijnt de route zich te splitsen. Ik kies dus de verkeerde, grotendeels tot in Burgos langs een autoweg. Ik koos voor rechts , maar had ook hier links moeten gaan. ( Yolanda , dit is voor Jou )

In Burgos slaap ik in Hostel Catedral Burgos, 200 meter van de Kathedraal. Een kamer met vijf stapelbedden, met lakens en een dekbed, en een eigen badkamer. Mijn buurvrouw Charlotte is een Australische en wij gaan vanavond samen uit eten. Morgen schijnt het zonnetje weer vollop, en wordt het 24 graden.

Tot morgen...

1. Lizzie Delen:
    11 september 2019
    Zware dag gehad maar toch weer aangekomen en morgen weer wat beter weer is toch plezanter om door te wandelen en hopelijk niet te veel verkeerd lopen want zijn toch weer extra km
  2. Dorien Boeijen:
    11 september 2019
    Ja dat was een donkere dag vandaag,hoop voor je dat t bij deze ene blijft!
  3. Sylvia:
    11 september 2019
    Jemig de pemig wat een weg 😳😳🙄
  4. Fred & Ineke:
    11 september 2019
    En wéér 22 km. erop zitten. Ik wist niet, dat je de Camino in etappes kunt lopen. Thuis herstellen en dan volgend jaar weer verder? Maar heb je niet gezien, hoe de zonnebloemen, hun kopjes vol respect bogen in het veld? Dat moet de burger toch ook weer moed geven! Succes voor morgen.
    Groetjes uit een regenachtig Nederland.
  5. Miranda Hermkens:
    11 september 2019
    En de volgende etappe zit er al weer op. Leuk dat je bekende iedere keer weer tegen komt. Is wel zo leuk. Fijn dat je morgen ff een onderbreking hebt. Gelukkig wordt het weer wat beter. Groetjes Miranda en Pedro. Dikke kus en knuffel.
  6. Guus en Monique:
    11 september 2019
    Tjonge wat een pad! Maar weer zeer de moeite waard zien we!
    Geniet van je hostel in Burgos! Saludos Guus en Monique
  7. Gerda:
    11 september 2019
    Niet vergeten om de Kathedraal te bezoeken met het prachtige beeld van El CID Veel wandelplezier !
  8. De leeuw Jacqueline:
    11 september 2019
    Ik lees wel dat steeds goed bent voorbereiden, ook op de koude wind.
    Steigende rotswegen, dalende keien, je verslaat alles! Good luck uit Grun ,
  9. Nolly:
    12 september 2019
    Heerlijk hè die grote keien ! We hebben ze meerdere maken vervloekt. Maar je gaat nog steeds als een speer 😀👍👍👍👍
  10. Rob van Empel:
    12 september 2019
    Frustrerend he, als je de verkeerde afslag neemt en dan of meer KM's voor de kiezen krijgt, of een minder mooie route. Maar ja, je bent weer heelhuids aangekomen en dat is wat telt. Veel succes maar weer.
  11. Corrie van helvoirt:
    13 september 2019
    riane wat een koude wind als ik zie hoe jij je inpakt hoop op morgen beter weer,succes en een dikke knuffel corrie