Dag 14 Espinosa del Camino - Ages 19 km

10 september 2019 - Agés, Spanje

Wat was ik blij dat ik bij de derde poging om een bed te vinden, wel beet had. Anders was ik aan het bellen gegaan, en had mij dan met een taxi naar een onderkomen laten brengen. Ik deel de kamer met het Italiaanse echtpaar, later komt daar nog een Duits echtpaar met hun zoon.

IMG_20190909_194956

S'avonds gezamelijke maaltijd. Een heerlijke soep... er dreef brood in, en ook pollo. Een soort van kippensoep dus, maar bij de Italiaanse tegenover mij, zat er ook nog chorizo in. Zij vond het maar niks... maar de Fransman en ik dachten daar anders over. Daarna een warme aardappel-salade met courgette; paprika-rijst met Gamba's en een eenvoudige salade. De Italiaanse was meer het konijn type, en nam de ijsbergsla en tomaat. Haar man nam iets meer, maar ook het heerlijke toetje van perzik en kaneel lieten ze aan hun voorbij gaan. De Fransman en Ik hebben het toen maar opgemaakt.

Vanmorgen was ik weer bijtijds op. Spullen inpakken en naar beneden. Geen ontbijt, dus nam ik maar twee banaantjes en een appel, en legde wat geld op de balie. Om klokslag 07:00 uur stond ik buiten... pikkedonker natuurlijk. Dan maar even wachten tot het gaat schemeren, want ik ga echt niet op pad als ik niet zie waar ik loop. Dit voor diegene die denken dat ik dit gisteren wel deed. Het is maar 8 graden vanmorgen, maar als je aan het wandelen bent valt het wel mee.

IMG_20190910_071829

Het is bewolkt en voor de eerste keer in twee weken wandelen, geen zon opkomst te zien. Het waait behoorlijk maar het pad ligt wat dieper, en heb ik hier beschutting van de braambes struiken, en zonnebloemen. Ik ben alleen op pad en moet 3,5 km lopen naar het volgende dorp, waar ik wat eten hoop te scoren. Als ik er bijna ben, haal ik twee pelgrims in waarvan er een in de berm zit te sch..ten. Tja, dat moet ook gebeuren... ik kijk maar discreet de andere kant op.

In het dorpje bij de eerste de beste bar mijn café Americano, een glas jus en een heerlijk broodje gegeten. Er komen nog wat pelgrims binnen die regenkleding aan hebben, een beetje voorbarig vind ik. Het zou toch droog blijven vandaag, ik heb net nog gekeken.

Vandaag moet er weer geklommen, we gaan weer 200 meter omhoog, en dat is te merken als ik dit dorp weer ga verlaten.

IMG_20190910_080407

IMG_20190910_080514

IMG_20190910_080459

Het gaat meteen behoorlijk omhoog, maar met voetje voor voetje komen we er wel op deze landbouw weggetjes van alweer grove keien. Oh wat heb ik hier de schurft aan... maar ja wat moet ik anders. Ik kijk nog een keer om want het landschap gaat langzaam veranderen naar een bosrijk gebied.

IMG_20190910_081123

Geregeld staan er bordjes langs de weg, hoever het nog naar Santiago de Compostella is. Ik geloof er geen barst meer van. Twee bordjes kort na elkaar met een verschil van 19 km, dat is voor mij wel een dag etappe. Ik kijk maar op de Camino Pelgrim app, daar hecht ik meer waarde aan. Ik kom steeds meer in een bos terecht, en het gaat miezeren. Ik kijk het nog even aan maar het gaat wat harder regen. Dan onder de bomen toch maar mijn Mac in a Sac regenkleding aangedaan, en dan maar weer verder. Het is pas mijn eerste regen in veertien dagen tijd, dus mopper ik ook niet. Kreun en Steun zijn er blij mee, want nu gaat het stof van twee weken er af.

IMG_20190910_083513IMG_20190910_091037

De dag van vandaag wordt beschreven, als wandelen over oncomfortabele paden door een bosrijk gebied... Nou dat had ik al gemerkt, en het wordt nog erger, want ik zie een afdaling en dan weer een stevige klim.

IMG_20190910_092730IMG_20190910_092736

Mijn camera komt nu maar weinig uit mijn zak met die regen, maar af en toe wil ik toch iets vast leggen. Het pad wordt erg breed waar de gure wind vrij spel krijgt. En dan ineens een plek om even bij stil te staan, een Oasis del Camino. Maar ja het is koud en nat, en verder dan een foto met een Aziatische pelgrim kom ik dan ook niet.

IMG_20190910_093931

IMG_20190910_100656

Bosrijk gebied is leuk, maar niet als het meer dan 10 km is op oncomfortabele wegen. Ik ben dan ook blij dat ik het kerkje van Monasterio de  San Juan de Ortega in de verte zie liggen, en er waarschijnlijk ook wel een bar zal zijn. Even een plek waar ik kan gaan zitten, en het belangrijkste, even Kreun en Steun hun vrijheid gunnen, want O wat doen ze pijn vandaag. Altijd even mijn voeten controleren, maar op mijn grote teen na is alles okay.

sjo-Corregido

Tot nu toe, heb ik nog maar een keer een kerk van binnen bekeken. Ik heb vaak te veel last van mijn voeten, dat ik daar absoluut geen fut voor heb. Ik moet nog 3,5 km naar Ages, het eerst volgende dorpje waar ik een bed ga zoeken. Ik vind het genoeg voor vandaag. Het gaat gedeeltelijk nog door bos en dan kom ik op een hoogvlakte waar zowaar de wind de vouwen uit mijn broek blaast. Eindelijk zijn we het bos uit en zie ik weer paarden en koeien lopen.

IMG_20190910_121316

IMG_20190910_121739

En zie ik Ages liggen waar ik om 12:30 uur de Albergue Municipal binnen stap. Er is plaats... 20 euro voor een bed en het avondmaal. Perfecto... ik heb mijn bed opgezocht en ben gaan liggen. Douchen doe ik straks wel, ik heb het even gehad voor vandaag. Morgen gaat het naar Burgos, ook nog een zware etappe maar mijn bed is al voor twee nachten gereserveerd.

Tot morgen voor Dag 15 Ages - Burgos 22 km

1. Elly:
    10 september 2019
    Wat een verschil in het weer. Hoort er allemaal bij. Maar mac staat je goed😁 . Veel succes morgen, Buen Camino
  2. Luisa Carou Ferreiro:
    10 september 2019
    Lekker chillen in Burgos! Mooi vooruitzicht! Mooi gepland ook hahaha, woensdag koel lopen naar Burgos, donderdag met een lekker zonnetje aan de tapas & wijn en Kreun & Steun lekker omhoog met hun neusjes. Wat vinden zij van dit ideetje: voetmassage...
    Ik wou dat ik daar was!! Buen Camino peregrina Riana :-).
  3. Lizzie Delen:
    10 september 2019
    Wat regen kan ook al eens deugd doen doe maar rustig aan dan kunnen die voetjes ook rusten want is nog een heel eindje en geniet van de mooie zichten
  4. Nellie bosmans:
    10 september 2019
    het gaat goed Rianne en weer mooi geschreven
  5. Marij Smits:
    Succes voor morgen
  6. Guus en Monique:
    10 september 2019
    Regen is nooit leuk maar een beetje regen kun jij wel handelen!
    Geniet van je avond en morgen de vrije dag in Burgos(s), klinkt toch een beetje als thuis ;) Groetjes Guus en Monique
  7. Hennie:
    10 september 2019
    Alweer een dag volgemaakt.. wel vervelend elke keer die paden met grote keien daar doe je je voeten en enkels idd geen plezier mee... ga zo naar Kitty om gezellig een potje te kaarten.. Toi toi maar weer en succes voor morgen..👍😊
  8. John Arts:
    10 september 2019
    Hallo Rianne, het lezen van jouw blogs was er nog niet van gekomen, totdat Ineke mij er vandaag weer aan herinnerde. Zojuist heb ik ze allemaal gelezen, heerlijk zittend in de zon op de veranda van ons blokhutje in Frankrijk, met een lekker biertje erbij. Vanmiddag hebben we een prachtige wandeling gemaakt van een kleine 9 km. Maar we zouden er niet aan moeten denken om er nog 10 achteraan te moeten lopen. En jij doet dit nu elke dag.... Respect!!! Erg knap! En dan ook nog de energie hebben om je blog bij te houden, die leest als een goed boek. Ineke zei al: "Die moet je echt lezen, dan voel je een beetje de sfeer". En zo is het. Nogmaals: heel veel respect, ik doe het het niet na. En vooral: blijf genieten!
  9. Chris:
    10 september 2019
    Wéér een mooi verhaal succes voor morgen
  10. Miranda Hermkens:
    10 september 2019
    Wat fijn om te horen dat je in Burgos een dagje vrij hebt. Heerlijk ook voor kreun en steun. Die zullen genieten van hun vrijheid. Hihi en jij een heerlijk dagje luieren en alles op je dooie gemakkie gaan bekijken en genieten van eten en drinken. Doe je goed Rianne. Liefs en knuffels Miranda en Pedro.
  11. Bea:
    10 september 2019
    Elke dag reis ik een stukje met je mee. Hopelijk morgen een droge dag met goed te belopen paden!👍🏻
  12. Sylvia:
    11 september 2019
    Wat ziet de wereld er anders uit he zonder zonnetje. Net zo saai als die autoweg waar je langs moest 😛
    Burgos..... ben benieuwd hoe het daar is. Vroeger in mijn Van Dongen tijd woonden daar veel van de gastarbeiders die ik terugboekte om hun vakantietijd met familie door te brengen.
    Enjoy!! 👍🏻😘
  13. Ine:
    11 september 2019
    Goed doe je het ,en wat een mooie verhalen om jou te volgen das genieten in Oss en jullie maar swoegen in de regen knap hoor nu je voeten even ontspannen en zelf even bij tanken en ook genieten van deze tocht
    Liefs van ons
  14. Jan&Ans:
    Hoi Rianne ,
    Gisteren heb ik met Jan 25 km. in de Schoorlse duinen gewandeld. Na de wandeling was ik " Total loss ".
    Wat heb ik een bewondering voor jou , dat je iedere dag zo'n prestatie levert ! Dan ook nog de moeite neemt om mooie foto's te maken en je blog bij te werken.
    Petje af voor jou Rianne !!!
    Groetjes Ans en Jan
  15. Hans van Leur:
    11 september 2019
    Burgos is mooi Rianne, zeker de kathedraal moet je zien, dus je hebt wat in het vooruitzicht. Sterkte vandaag op de weg daarnaar toe. Lieve groet!
  16. Corrie van helvoirt:
    13 september 2019
    riane wat zie jij veel onder weg prachtig toch geniet er van .